Fra Bergen til Ålesund med bilruter: Logistikk med menneskelig faktor
Logistikk med menneskelig faktor
Logistikk er ikke utelukkende et spørsmål om flytdiagrammer, avanserte datasystemer, plukkroboter og rullende materiell. I Bergen og Ålesund sitter markedssjef Truls Opdal i Autoglass AS og daglig leder Rolf Juliebø i Østbyen Bil & Karosseri AS, i hver sin ende av en lang logistikkjede, og er skjønt enige: Den menneskelige faktor er et vesentlig element, som lett kan glemmes i faget.
Stefan Bernhardsson ved Østbyen Bil & Karosseri i Ålesund er vel vant med å skifte frontruter, og at Autoglass i Bergen leverer når de skal. Fotos: Nils Erik Langva
Nils Erik Langva
Her skal være usagt om de vil skrive under påstanden fra en «kursguru» som i sin tid hevdet at daglig leder burde være underlagt logistikksjefen, og ikke omvendt. Men begge slår fast at logistikk må sees i sammenheng med både kundebehandling og aktiv kommunikasjon. Og dessuten er den ikke noe bare de strømlinjede og store organisasjoner tjener på å sysle med. Selv de minste bedrifter på ha et våken øye på logistikk som et kjerneområde, og da kan den utvikles til å bli et godt salgsargument. Juliebø sier det slik:
- Vi er et lite karosseriverksted i indre bydel, i knallhard konkurranse med store merkeverkstedene, og andre. De fleste ligger i gangavstand fra oss her på Moabyen i Ålesund. Da jeg startet for meg selv i 2002 sto skriften på veggen allerede i utgangspunktet. Vi måtte sørge for at kronene vi tjente ikke rullet ut i andre enden. Og siden vi har mange leverandører fikk jeg soleklart for meg at transportkostnadene ikke kunne få leve sitt eget liv. En må tenke logistikk i alt en gjør - liten eller ikke - fordi utslagene på bunnlinjen blir så negative dersom vi slurver, sier han.
Det faktum at anslagsvis nitti prosent av norske bedrifter er små og mellomstore, de fleste med mellom 1 og 5 ansatte, er bakgrunn for at vi har snakket med to typiske representanter. Hensikten har vært å uteske i hvilken grad de mener økt oppmerksomhet rundt logistikken er lønnsomt i deres sjikt av næringslivet. Svarene fra begge er utvetydige.
Ikke ett område
- Selvsagt tjener en liten bedrift på være bevisst sine kostnader på denne sektoren. Betydningen er vel så store for oss som de store. Og tiden til effektivisering er vi nødt til ta oss om vi vil være med inn i fremtiden, påpeker Juliebø, mens han plukker frem faktura fra Autoglass i Bergen, som han mener har strategier og systematikk til etterfølgelse.
Og når sant skal sies, er denne fakturaen et dokument som er egnet til å forbause, ikke minst med tanke på tidsfaktoren. Den som har kjørt fra Møre til Bergen ønsker gjerne opplevelsen forblir en heller sjelden foreteelse. Den er lang, og lenger enn lang, enten den går på innlandsruten over Hardangervidda, eller via kyststamvegen, med tilhørende fergeturer, ispedd høyst uvelkommen ventetid her og der. Likevel kan Juliebø bestille bilruter hos Autoglass i Bergen så sent som kl 15.00, og ha den på plass i sitt verksted tidsnok til å sette den på plass dagen etter.
Ikke nok med det, vi som er henvist til å sende julegavene til bestemor med Norgespakke, kan fra tid til annen fundert på om befraktningen skjer pr. romferge, portoen tatt i betraktning. Prisene Juliebø betaler for sine bestillinger fra Hansabyen er på langt nær så høytflygende.
- Vi har satt oss inn i de ulike leverandørenes transportsystemer, og tilla denne parameteren sterkest vekt, ved siden av produktkvaliteten. Vi er helt avhengig av å holde hva vi lover overfor våre kunder. Jo bedre vi er dess større blir konkurransefortrinnet. En leverandør, som ikke har kontroll på sin logistikk, vil konkret og direkte påvirke våre muligheter i et tøft marked på en negativ måte. Med hensyn til Autoglass så har vi satt oss godt inn i hvordan de arbeider. Systemet er gjennomtenkt og tillitvekkende. De bruker forskjellige transportører, så leverandøren hele tiden er på hugget, til glede for oss som betaler regningen for transporten.. Slikt kan fort skape krøll, og kanskje var skepsisen til stede i første omgang. Men vi må i grunnen bare si oss veldig fornøyde.
Melk og dynamo
- Hva med egen logistikk, som her er i småskala? Kan egentlig en virksomhet som Østbyen Bil & Karosseri gjøre så veldig mye fra eller til med effektivisering, blir ikke resultatet lett bli mye systemjobbing og lite besparelse?
- Vi kan i alle høyeste grad treffe tiltak, som viser positivt igjen i regnskap og balanse. Ingen ansatt drar til byen eller på handletur etter jobben, uten å ta med seg eller hente en del som skal repareres, eller lignende.
- Bransjen er melk og karosseri, med andre ord?
- Vel, selv ikke i vår bransje skal man se bort fra at vi kan lære en ting eller to fra Rema og Rimi. Man kan diskutere hvor mye disse kjedene har forbedret seg på varekvaliteten, og dradd inn pengene på den måten. Men på logistikken har de vært gode, og deres erfaringer kan gjøres relevante for oss også, også i vårt lille omfang.
- Litt ugreie på hjemmebane kanskje når du har glemt kjøttdeigen, og har med lydpotte til middag i stedet?
- Skulle det skje får vi heller velge å dra litt på smilebåndet. Men alle her vet jo at en krone spart er en krone tjent, og gjennom året er påfallende hva vi kan «dra inn» med slike hverdagslige tiltak. Når jeg ser resultatene, så setter jeg desto mer prisen på hvordan Autoglass «shopper» transport til glede for oss som er kunder.
Gutta her har fått holdningen i blodet, det er gått sport i det. Og de er kvikke nok til å ha mer enn en tanke i hodet.
Så faren er neppe til stede for at Juliebø og hans medarbeidere serverer spillolje til festmiddagen.
Rutiner og «fine-tuning»
Markedssjef i Autoglass, Truls Opdal legger ikke skjul på at han kjenner seg igjen i tankegangen fra Ålesund. Bedriften hans er en av tre store, som klart å opparbeide seg landsdekkende dekning i sin bransje. Og da er man naturlig nok spent på hvilke dataløsninger de støtter seg til, med tusenvis av bilruter på lager og flere trailerlass i uken, som sendes til alle deler av landet.
- Dataløsningene tenker vi aller sist på, uten å mene at de er uviktige. Fravær av databehandling hadde det ikke vært mulig. Jeg prøver bare å si er at tingene må tas i rett rekkefølge. Rutiner og «fine-tuning» av ruteopplegg, og ikke minst aktiv og hyppig kommunikasjon med transportørene og kundene kommer i alle første rekke.
Med «fine-tuning» mener Opdal å arbeide med de viktige detaljene, man kanskje ikke ser i første omgang, men som kan gjøre den store forskjellen. Logistikk er med andre ord et arbeid som går i dybden, og det er viktig å ha klart for seg, forstår vi. Når alt det praktiske er på plass kan man begynne å tenke på verktøyene som brukes, herunder dataløsninger.
- Vi bruker som sagt mye tid på transportørene, både for å lytte og for å komme med forslag. Juliebø har rett i at vi «shopper» transportører, men mer tidligere enn nå. Med femten års erfaring er vi etter hvert kommet dit at vi ser hvem som lever opp til kravene våre, og som kan lever kvalitet over tid. En del bytter av samarbeidspartnere har vi bak oss, men Linjegods har vært med oss helt fra starten. De trodde på oss, da vi var helt ferske og ingen andre var like overbeviste.
- En gammel bransjevits sa jo at «Linjegods var arvegods». Har dere klart å få skikk på dem også?
- Her snakker vi om likeverdig dialog og samarbeid. Linjegods har vært endringsvillige og tilpassingsdyktige. Derfor er vi veldig fornbøyde. Men jeg må legge til at vi også er store brukere av DHL og flere lokale transportører.
Alltid på utkikk
- Hvilke kriterier bestemmer valg av transportører?
- De vi bruker må tilpasse seg rutinene her på huset, både for papirflyt og henting og bringing. Og så må de ha evne til å ta markedssignaler, med andre ord så må de være villige til å lytte til hva kundene våre sier, og ta de nødvendige konsekvenser. Dersom vi tenker på karosseriverkstedet i Ålesund så er situasjonen ikke den at vi anser oss ferdige med transporten når varene går herfra lageret på Midtun i Bergen. Fra vårt synspunkt er ikke logistikkjeden utenfor vårt interesseområde før kunden har hentet bilen sin hos verkstedet. Vi kan ikke akseptere at transportøren eksempelvis er for sen, slik at bileieren i Ålesund, som kanskje har tatt fri fra jobben, må reise fra bilverkstedet uten bil på grunn av manglende rute. Dette er i like stor grad et problem for oss som for Østsiden Bil & Karosseri. Ved gjentagelser så finner de ganske enkelt en annen leverandør enn oss. Og da hjelper det ikke et fnugg hvor godt folk her på huset har gjort jobben sin, eller hvor høy kvalitet rutene har. Derfor er transportøren ikke bare en befrakter, men i realiteten også en «selger» for oss.
Landet rundt
- Man merker seg at dere snakker mye om relasjoner, snarere enn systemer?
- Vi som lever av salg vet at den menneskelige faktoren er alfa og omega. Våre ansatte reiser derfor land og strand rundt for å snakke med kundene, i alltid for å selge, i første rekke. Jeg tror vi har besøkt hver avkrok i landet, fra Nordkapp til Lidesnes for å sjekke hvordan logistikken og transportørene fungerer. Ikke fordi vi er mistroiske mot dem vi bruker, men for å få grunnlag for konstruktive endringsforslag. Mye av suksessen vår ligger nok her.
I tillegg til reisene, har de faste ringerunder for å ha fingeren tettes mulig på markedspulsen.
- Veldig ofte får vi på den måten tips om nye ruter elle ruter som er lagt om, slik at transporten ikke fingerer etter intensjonene. Som markedssjef har jeg ansvar for 60 tusen bilruter, som til enhver tid ligger på lager, samt hundrevis av kunder. Transportspørsmål blir derfor svært viktig.
- Stiller dere konkrete krav til transportørene utover det å samtale med dem og komme med tips og veiledninger?
- Vår forretningsidé hviler på at alle bestillinger fra kunder sør for Trondheim, som er hos oss før klokken 15.00, skal være effektuert slik at varen er hos kunden dagen etter. Så enkelt er det egentlig.
- Eller så vanskelig kanskje? Det lyder henimot utrolig at dere kan gi en slik garanti, i alle fall om en har litt kjennskap til kronglede vestlandsveier, og fremkommelighet på vinterstid, for eksempel?
- Klart det er tøft. Men skal vi være i toppen og fortsette å kapre markedsandeler, så må vi tilfredsstille så strenge krev. For ordens må skyld jeg dessuten tilføye at de er vanskeligere å tilfredsstille nord for Trondheim, men vi jobber med saken kontinuerlig. Vi er den som vokser raskest i bransjen og takker feedback fra kundene for mye av veksten. Så vil jeg understreke at vi kan aldri tillate at salg og logistikk må tilpasse seg dataverktøyer og andre systemer. Da er vi helt på villspor.
www.logistikk-ledelse.no © 2006