23948sdkhjf

Ny dieseltruck fra Jungheinrich: Romsligst i klassen

Romsligst i klassenDa Jungheinrich flyttet produksjonen av motvektstrucker med forbrenningsmotorer fra Leighton Buzzard (gamle Lancer Boss) til Moosburg (gamle Steinbock) for to år siden, måtte man sa...

Romsligst i klassen

Da Jungheinrich flyttet produksjonen av motvektstrucker med forbrenningsmotorer fra Leighton Buzzard (gamle Lancer Boss) til Moosburg (gamle Steinbock) for to år siden, måtte man samtidig restrukturere hele serien fra 2 til 3,5 tonn. Nå har man tatt fram en ny serie lette motordrevne trucker, DFG/TFG 316 - 320. Serien har kapasitet fra 1,6 til 2 tonn.

Salgs- og markedssjef Arne Husborn i Jungheinrich Norge er svært godt fornøyd med førerplassen til nye DFG/TFG 316 - 320. Foto: Christian Ryg

Christian Ryg Tegernsee/Bayern

Den første serien som ble restrukturert er hovedsegmentet i markedet, i alle fall for Jungheinrich og de fleste andre. Dermed var det helt naturlig å fornye denne serien først. Nå har man ifølge markedsavdelingen, utelukkende nye modeller og dekker hele spekteret lette trucker.

Den nye serien er egentlig en standardmaskin i en gruppe der det ikke skjer de store endringene. Med sikkerhet og økonomi oppnår man praktisk produktivitet på et høyt plan. Forbedringer er et mer naturlig ord en nyskaping. Allikevel er det detaljer som absolutt er verd å merke seg, og som skiller de nye modellene fra tidligere.

Det er fire hovedtrekk der produsenten ønsker at trucken skal ligge i toppen av klassen. Det er ytelser, førerplass, chassis og motor. Disse fire områdene har man lagt vekt på, og resultatet er ifølge Jungheinrich at den nye modellen topper i en uavhengig test. Det vil si at antall arbeidssykler er høyere for DFG (dieselversjonen) og TFG (gassversjonen) enn for noen av konkurrentene. Man understreker at denne testen ikke er utført på bestilling av Jungheinrich.

En grunn er at man har valgt en motor utviklet for industrielt bruk. Dessuten er chassis utviklet med lavere tyngdepunkt enn de fleste konkurrenter. Trucken tåler faktisk å stå sidelengs på et skråplan med 50 grader helling. Det er den helt alene om i denne klasse. Det sier en del om hvor stabil den er i svinger eller med masten helt oppe.

Man legger også vekt på andre deler av konstruksjon og materialer som brukes. Høy sikkerhet mot fuktinntrenging er en detalj som er gjennomtenkt. Robuste komponenter betyr at vedlikehold og utskifting av deler sjelden er nødvendig. Enkel elektronikk er rimeligere og fullt tilstrekkelig mener konstruktørene når det gjelder standardtrucker.

Førerplassen motiverer og fungerer

Det er allikevel førerplassen og betjeningen av trucken som faller først i øynene. For det første kan produsenten vise til den romsligste plassen i klassen.

- Vi stilte skandinaviske krav, sa Günter Tronich under introduksjonen. Det skulle ikke finnes noe klaustrofobisk over kabinen, selv med lukket dør. En meter bred og nesten en meters sittehøyde, det er vanlig for langt større maskiner. Sittehøyden betyr at man har bedre oversikt og mindre blindvinkler enn for de fleste andre i klassen.

Man har valgt å gå opp en klasse når det gjelder sete for den nye modellen. Sittekomforten er altså høyere enn for forgjengeren. Rattet er trukket til venstre for føreren slik at sikten framover og ned er bedret. Det er dessuten en ergonomisk riktigere posisjon.

All nødvendig informasjon finnes på instrumentpanel rett foran rattet. Alle betjeningshendler ligger rett foran høyre hånd, i en riktig og avslappet sittestilling. Retningsvelger betjenes med en vippebryter på venstre side av hendelen for heving og senking. Føreren kjører altså trucken uten å behøve å flytte høyre hånd fra hendlene for å nå en spak på rattstammen.

For å teste ulike aspekter av den nye truckserien, har Jungheinrich valgt å bruke forskjellige forskningsinstitutter i Hamburg, Kiel, Plauen og München. I tillegg til testing i virkelige arbeidssituasjoner, med institusjoner og førere som ikke styres fra produsenten.

------------------------

Go-kart truck:

Revolusjonerende styring

En truck som svinger direkte etter rattbevegelsen er ikke vant kost. Når alle betjeningsfunksjoner ligger i rattet, begynner det å nærme seg Formel 1 i tillegg. Slik føles det nesten å kjøre med Jungheinrichs nye ratt som riktig nok foreløpig bare finnes på en prototype.

For det første er styringen så direkte at 200 graders bevegelse på rattet er alt som skal til for å svinge hjulene 200 grader. Det tar litt tid å venne seg til denne styringen. Selv etter en stund tar man feil ved inngangen til en sving. Men når man har vent seg til styringen, går manøvreringen raskere og smidigere med denne eksperimentmodellen, som Jungheinrich viste for europeisk presse i Bayern nylig. Det viste seg både med journalister som greide å få tilstrekkelig mye kjøring, og med Jungheinrichs egne folk, som sannsynligvis hadde lagt inn litt ekstra treningstid.

Selve styringen drives med elektriske impulser, såkalt steer-by-wire. Den er selvsentrerende, slik som på biler. Dersom man slipper rattet, vil altså trucken fortsette rett fram. På grunn av de elektriske impulsene, kreves svært liten kraft på rattet. En uvant og behagelig opplevelse i en truck. Og en opplevelse som i høyeste grad skiller denne trucken fra go-karts, som jeg sammenlignet med, de ligner hverandre bare i den direkte styringen.

Håndtering på rattet

Alle håndteringsfunksjoner styres fra knapper på siden av rattsenteret. Det betyr i tillegg til en sterkt bilpreget følelse når man kjører, så oppnår føreren en avslappet kjørestilling og en ergonomsikk meget god arbeidsplass. Rattet er så lite at det ikke skaper noen problemer å nå alle knapper eller hendler med fingrene, mens man har begge hender på rattkransen. Føreren vil kunne sitte stille og foreta all håndtering av last med begge hender på rattet. Jungheinrichs ingeniører benytter også progressiv styrekarakteristikk, slik at utslaget på hjulene øker med rattbevegelsen. Ved høy hastighet kan heller ikke hjulbevegelsen gå for langt. Dette intelligente systemet hindrer ufrivillige brå kast for førere som ikke er helt vant med den direkte styringen.

Mindre slitasjeskader er en av fordelene Jungheinrichs forskningsavdeling hevder kommer med et slikt ratt. Systemet er testet bl.a. av Antropologisk Institutt ved Kiel Universitet, som går god for systemets ergonomiske fordeler.

Eksperimentmodell

Foreløpig er dette kun på utprøvingsstadiet. Ifølge forskerne som var tilstede, vil det ta ytterligere et år med utprøving og eksperimentering, før vi kan forvente oss en modell for salg med denne styringen. Men Jungheinrich har allerede elektrisk drevet styring på kommersielle modeller, og har gode erfaringer med systemet.

På spørsmål om markedet vil akseptere en høyere pris for trucker med JetPilot systemet, svarte man at dersom Jungheinrich gjennom grundige og uhildede tester kan vise høynet effektivitet og raskere håndtering, vil i alle fall et stort antall bedrifter godta fordelene som verd prisøkning. Slik har man argumentert tidligere, når ergonomiske forbedringer har krevd prisøkninger. Da har markedet godtatt argumentasjonen, og etter en tid har alle forlangt forbedringene.

------------------------

Først med vendbar førerplass

Allerede i begynnelsen av 1980-årene så vi vendbare førerplasser på dieseldrevne gaffeltrucker. Det har tatt rundt 25 år før elektrisk drevne trucker fikk samme finessen. Og foreløpig er det kun Jungheinrich som tilbyr en slik førerplass.

Hvorfor er ikke lett å få svar på. Det som imidlertid er klart, er at stol og betjeningssystem dreier 30 grader til venstre eller 180 til høyre, ved hjelp av den såkalte MultiPilot. For øvrig er trucken ganske normal med hensyn til betjeningsorganer og utseende.

Kjøring over lengre avstander med last på gaflene blir mye enklere og behageligere for føreren. Det er slutt på rygging med vridd nakke og påfølgende belastningsskader. Ikke for ingenting har Jungheinrich fått VDI Innovation Prize for Logistics med denne maskinen.

De som var i Hannover i 2005, fikk se EFG D30 på CeMAT. Trucken er basert på en tidligere designstudie, «Future Truck Study» som kom så tidlig som i 2000. Det er som sjef for produktplanlegging Michael von Forstner sa under pressevisningen i Bayern nylig, Jungheinrich har en meget kort utviklingsfase. Fra studier og utkast til en ferdig prototype, tar sjelden over fem år. Deretter skal prototypen testes grundig før produksjon. Så når man allerede i 2006 ser EFG D30 som ferdig produkt, ligger det ekstremt mye arbeid på kort tid bak prosjektet.

Ergonomien er kanskje det viktigste ved design og utvikling av nye trucker hos Jungheinrich. En fører som sitter avslappet i et godt sete, og med alle betjeningshendler, ratt og instrumenter riktig plassert, er en effektiv arbeider. I tillegg vil sykefravær og skader minimaliseres. Både arbeider og bedrift er derfor tjent med dette.

------------------------

Jungheinrichs ledelse:

Veksten i markedet overrasker

Markedet for gaffeltrucker viste vekst i alle verdensdeler siste år. Selv Europa så en vekst på fire prosent, mens Nord-Amerika og Asia hadde henholdsvis seks og sju prosents vekst. Det ser også ut til at trenden fortsetter i år, mener ledelsen i Jungheinrich.

Også for egen del er man godt fornøyde med fjoråret. Det viste rekordresultat. Første kvartal dette året viser en god start. Spesielt gledelig er det at overskuddet stiger kraftig både for fjoråret sett under ett og i første kvartal i år. Sannsynligvis vil produsenten fortsette å øke, og man ser for seg to retninger. Den ene er en ekspansjon i det tradisjonelle europeiske og nordamerikanske markedet. Den andre er en strategisk vekst i Asia.

I Europa er det ikke uventet de østlige delene som viser sterkest vekst. Her er veksten formidabel, over 45%! I de østeuropeiske landene dominerer for øvrig den klassiske dieseldrevne motvektstrucken markedet. Jungheinrich satser kraftig på motvektstruckene og lanserer nye modeller på løpende bånd. Man er åpne på den harde konkurransen som finnes i markedet, adskillig hardere enn for interntrucker og lagersystemer. Men produsenten har en fordel i og med at ikke så mange konkurrenter er sterke innen interntrucker.

Foreløpig har Jungheinrich holdt seg til lettere maskiner. I dag har man modeller opp til ni tonns kapasitet. På spørsmål under pressekonferansen i Bayern nylig, ble det svart at produsenten følger nøye med og vurderer fortløpende større maskiner, men at det ikke er konkrete planer foreløpig.

Fremtiden i Asia

Jungheinrich ser Nord-Amerika, og i særlig grad Asia som framtidens markeder for egen del. I Asia kan det bli snakk om investeringer, selv om man for øyeblikket ikke ser for seg noen produksjon i for eksempel Kina.

Heller ikke kommer det til å dreie seg om samarbeid. Skal man gjøre investeringer i Kina, vil det dreie seg om ren egenproduksjon. Asia er, og vil sannsynligvis i flere år være, motvektsmarked. Mens mer enn halvparten av markedet for Jungheinrich i Europa er lagerteknologi og lagertrucker av ulike slag, er samme prosentandel i Asia, 54%, diesel motvektstrucker. Elektriske motvektstrucker har en forbausende lik andel i alle verdensdeler.

I tråd med dette har Jungheinrich i løpet av fjoråret åpnet to nye salgsselskaper, i henholdsvis Thailand og Kina. Det er for øvrig verdt å merke seg at rundt halvparten av de 9.000 ansatte arbeider i selskaper utenfor Tyskland.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094