Moderne ERP-systemer: Vellykket kombinasjon av leverandører og kunder
Vellykket kombinasjon av leverandører og kunder
- Jeg synes oppslutningen og nivået på årets arrangement var meget bra, sier Bo Hjort Christensen som var fagansvarlig for konferansen Moderne ERP-systemer. - Det var en god kombinasjon mellom fagpersonell fra leverandørsiden og potensielle kunder som er i startfasen av en kjøpsprosess.
Hallstein Vollan og Trond Schieldrop
Hjort Christensen er glad for at bransjen deltok så sterkt og tror at de har behov for å diskutere utsagnene som kom frem under konferansen sammen med sine kunder.
- Bransjeorienteringen har stått veldig sentralt under ERP-konferansen og det viktigste temaet som ble tatt opp var hvordan løsningene spisser seg inn mot ulike bransjer. I denne sammenheng er det viktig å se på hvordan leverandørene har tilpasset sine produkter til logistikk-, tjenesteytende- og produksjonsintensive bransjer. Hvordan gir dette seg utslag i ulike løsninger? Jeg rettet også oppmerksomheten på hvordan systemlandskapet kommer til å omdannes i løpet av de 5-10 neste årene. Dette omtales som en Service Oriented Architecture (SOA). Det handler om at kundene i større grad setter premissene for hvordan et system skal bygges og prosessene støttes. I enkelte sammenhenger har jeg sagt at dette er måten bedriftene tar sine prosesser tilbake på, får kontroll og sitter igjen med et systemlandskap som er kostnadseffektivt.
For lite moderne
- Fortsatt sliter vi med løsninger som ikke er så moderne som tittelen på konferansen skulle tilsi, sier Hjort Christensen. - Når jeg leser de strategiske planene til leverandørene kommer det frem at de fleste arbeider mot de samme målene. Vi kan se det som et godt tegn på at de har en felles oppfattelse av retningen de går i.
- Men det er fortsatt en lang vei fra å ville til å gjøre?
- Selvsagt, det hele handler om økonomiske ressurser, vilje og kundebasen du bygger utviklingen på. De store ERP-leverandørene (Microsoft, SAP, Oracle og Lawson) drar lasset fremover og gir oss innsyn i sine planer. De mindre aktørene holder kortene noe tettere til sitt bryst, og deler ikke sine strategier like åpent. Jeg er ganske overbevist om at de små spillerne lærer av de store ved å lese deres planer og legger sine føringer etter det.
- I og med at kundene er blitt mer oppmerksom på hva de skal velge, er det vel fare for at de som holder planene for seg selv ikke blir valgt som leverandør?
- Helt klart. En god leveregel for enhver kunde er å stille krav til systemleverandøren om en veldefinert utviklingsplan som strekker seg mer enn 12 måneder frem i tid.
Flere oppkjøp
- Intentia er fusjonert med Lawson. Får vi flere fusjoner eller oppkjøp fremover?
- Det vil jeg svare ubetinget ja på. Under konferansen har jeg forklart hvordan disse leverandørkonstellasjonene har ulike oppkjøpsstrategier. Noen aktører trer frem som kjøpere av produktlinjer. De har gjort en industri av å samle på forskjellige produkter som de forvalter på en effektiv måte. Det er for så vidt en grei forretningsmodell som det er mulig å tjene penger. Den er imidlertid lite innovativ og gjør leverandørene til kun forvaltere. Et eksempel på dette er Visma og flere andre aktører i ERP-markedet. Dette er ofte finansielt orienterte oppkjøp. Microsoft og Oracle har gjort spektakulære kjøp den siste tiden men deres planer går ut på å inkorporere selskapene og produktene i sine systemer. De løfter frem produktene og bygger dem inn i sine plattformer, sier Christensen.
På denne måten ekspanderer de kundebasen.
- Dette er to forskjellige vekststrategier og det er viktig at kundene har en klar formening om systemvalg slik at de unngår en leverandør av et utrangert system. Vi skal ikke generalisere bildet, det finnes mange forvaltere med strategiske produkter som er markedstilpasset.
Innovatørene må bevise at de kan
Flere ASP-leverandører tilbyr web-baserte ERP-løsninger. Hvilke bevegelser ser du på ERP himmelen?
- RamBase er et spennende produkt som har et tidsvindu på 2-3 år for å lykkes. De er entusiastiske og har et relativt modent produkt. Forretningsmodellen er interessant og skiller seg fra øvrige konkurrenter. Det er kanskje det som skal til for å vinne kampen om kundene. I et marked som er overrepresentert med programvare, vil det alltid være nykommere.
- Mange vil hevde at Internett blir kommunikasjonen i fremtidens ERP-systemer. Er dette veien å gå?
- For noen vil det åpenbart være veien å gå. Vi ser at det begynner å komme ut modne løsninger som kommuniserer på web. Vi så konturene av dette for 5-6 år siden, men løsningene var for ustabile og hastigheten var for lav. Nå er båndbredde og prosessorkapasitet tilstrekkelig slik at løsningene fungerer med akseptabel ytelse. Det ser lysere ut på himmelen i dag enn for fem år siden, sier Christensen.
Løsninger for SMB-markedet
ERP-eksperten mener at internettbaserte løsninger vil passe best for bedrifter fra 10-50 ansatte.
- Systemet er ennå ikke tilstrekkelig tilpasset store konsern. Den eneste som i dag henvender seg til store bedrifter er Hatteland Computer med RamBase. Kundens problemer med en ASP-løsning er å vite hvor dataene til enhver tid befinner seg. For RamBase´ vedkommende befinner de seg i en sikker fjellhall på Nedre Vats. Men det kan vokse frem kandidater som ikke har like gode rutiner for sikring av data. Dette er et alvorlig risikomoment som står igjen og hvor kontrollen mangler.
For dårlig kunnskap
- Kjenner markedet til sammenhengen mellom anskaffelseskostnader og totale eierkostnader (TCO)?
- I altfor liten grad. Under konferansen forsøkte jeg å prente inn i deltakerne at de bør se på anskaffelsen i et totalperspektiv og betrakte kostnaden for systemets totale levetid. Anskaffelseskostnaden får ofte stor oppmerksomhet mens kostnadene i etterkant er vel så interessante for bedriften. Her må man tenke eierskapskost. Det budskapet tror jeg kom godt frem i løpet av konferansen.
ERP-systemer og banktjenester
- Hva blir fokus på neste års arrangement?
- Neste konferanse vil bli viet forholdet mellom bedrifter og banker. Her vil jeg belyse alle trådene mellom ERP-systemene og bankens tjenester (de tjenestene som vi må ha og de vi kan få). Det blir en interessant vinkling som alle kan dra nytte av.
- Men fortsatt er det et stykke igjen før bildet er komplett på ERP-stjernehimmelen?
- Helt klart. Jeg får mye å jobbe med de neste 12 månedene men begynner allerede nå til å glede med til Moderne ERP-systemer ´07, avslutter Bo Hjort Christensen.
www.logistikk-ledelse.no © 2006