Dimensioning Day: Cargoscan tar mål av logistikkbransjen
Cargoscan tar mål av logistikkbransjen
- Med årets Dimensioning Day ønsket vi å vise nordisk transport- og logistikkindustri at vi er en totalleverandør av datafangstsystemer innen transport og logistikk, sier daglig leder Olav Stadaas i Cargoscan. - Med over 100 deltakere på konferansen fikk vi presentert vårt måleberegningsutstyr i detalj, og tilbakemeldingene har vært entydig positive.
Trond Schieldrop
Cargoscan er et teknologiselskap som ble etablert på midten av 80-tallet. Forretningsideen var å utvikle volumskannere til transport- og logistikkbransjen. Etter en krevende oppstartsfase, har selskapet de siste årene opplevd en sterk vekst.
- I startfasen konsentrerte vi oss utelukkende om det nordiske markedet. Etter hvert har selskapet ekspandert slik at vi i dag eksporterer om lag 98 prosent av våre løsninger, sier daglig leder Olav Stadaas i Cargoscan.
Nå er USA og Canada deres største markeder, deretter følger Europa, Asia og Sør-Amerika. Selskapets kunder er store globale transport- og logistikkselskaper som DHL, UPS, FedEx, TNT, Schenker og andre regionale og nasjonale transportører.
- Posten Norge er en stor nasjonal kunde, og ved hjelp av volummåling får de oversikt over sine transportkostnader, opplyser Stadaas.
Cargoscan er et selskap i Mettler Toledo gruppen som i fjor omsatte for 1,4 milliarder dollar og er notert på New York børsen. Cargoscan bidrar sterkt til veksten i gruppen. Mettler Toledo har de siste årene lagt ned store ressurser i utviklingen av nye løsninger, og ca 7 prosent av omsetningen benyttes til forskning og utvikling.
- I 25 år har vi produsert egne printkort i Kina. På ID-siden har vi et nært samarbeid med Datalogic. Datainnsamlingen må være korrekt fordi dimensjonering og identifisering av varer skjer med ekstrem høy hastighet. Skal vi være konkurransedyktig på dette området er et slikt partnerskap avgjørende. Miksen mellom Mettler Toledo som eier og Datalogic som samarbeidspartner, øker konkurransekraften i forhold til de store aktørene i bransjen, mener Stadaas, og legger til at markedet for volumberegning er i sterk vekst.
Sentralt hjelpemiddel
Volumberegning av gods er et av mange sentrale virkemidler for å rasjonalisere transport- og logistikkbedrifter. Derfor blir det stadig viktigere å kunne fange opp så mye data som mulig gjennom transportselskapets system slik at det kan optimalisere sine prosesser. Dette gir i følge Stadaas stor grad av forutsigbarhet og forenkler planleggingsprosessen.
Cargoscans løsninger for dimensjonering og strekkodelesing har en pålitelighet på opp mot 99 prosent.
- Våre kunder er avhengig av å automatisere godshåndteringen for å redusere kostnadene, og med en så høy pålitelighet får de en løsning som gir korrekt informasjon inn i ERP-systemet, sier Stadaas.
Når det RFID innrømmer han at de foreløpig ikke er i nærheten av denne påliteligheten, og viser til at systemet utprøves nå av blant annet Wal-Mart i USA med en lesesikkerhet på 70-80 prosent. - Det er langt fra akseptabelt i sorteringsanlegg. I detaljhandelen bruker man det allerede i en del sammenhenger, men det vil gå flere år før RFID blir en pålitelig teknologi på høyde med strekkoder, sier Stadaas. På Warehousing siden vil man få tilgang på statiske RFID lesere for lavvolum.
Både Norge og Sverige er kjent for å ta i bruk ny teknologi på en rekke forskjellige området, og også for Cargoscan fremstår Skandinavia som et pilotmarked, opplyser Stadaas, som avslutningsvis råder bedrifter som planlegger å ta i bruk volumberegningsutstyr å sette opp en detaljert kravspesifikasjon før anskaffelse og går aktivt inn i prosjekteringsfasen i valg av funksjonelle IT-løsninger.
RFID: Gammel teknologi i ny innpakning
- Dimensioning Day belyste viktige trender innenfor områdene identifikasjon, strekkodelesing, ordrehåndtering, dimensjonsmåling og måling av paller, sier Manager Vidar Skjeggestad i Ernst & Young AS som var godt fornøyd med det faglige innholdet.
Skjeggestad påpeker betydningen av at transport- og logistikkbransjen har en slik møteplass, og som rådgiver på dette fagområdet synes han det var nyttig å få innblikk i produkter og trender i markedet.
- Mitt fagområde er Supply Chain Management hvor jeg har spesialisert meg innenfor RFID og logistikkprosesser, sier Skjeggestad, som mener at RFID er en gammel teknologi i ny innpakning.
- Jeg er usikker på om teknologien er anvendbar for logistikk- og transportintensive virksomheter. Det mangler globale standarder slik at du kan følge varen fra land til land over hele verden. RFID blir av mange karakterisert som en erstatter for strekkode. Selv om strekkode har eksistert i 70 år er det fortsatt mange bedrifter som ikke har implementert løsningen.
Med strekkode oppnår man høyere lesbarhet, men med RFID kan man kombinere andre teknologier.
- Radiobølgene som sendes ut mottas av en ID-brikke, som leverer et unikt ID-nummer. Selskapenes ERP-systemer må tilpasses for å kunne nyttiggjøre seg denne informasjonen, sier Skjeggestad, og legger til at RFID-teknologien fortsatt er høyt priset sammenliknet med annen teknologi på området.
- Det blir aldri regningssvarende å bruke RFID på dagligvareprodukter, men den kan være aktuell på produkter med høy verdi.
Avventende
I følge Skjeggestad er store norske dagligvareaktører som Rema, Ica og Norgesgruppen avventende til gjennombruddet for RFID.
- De har ikke det samme presset som Wal-Mart i USA som har samordnet sin satsing med partneren US Departement of Defence. De representerer en slagkraftig enhet utad og kan i sterkere grad manipulere sine underleverandører. I Europa har Metro og andre kjeder kommet et stykke på vei med implementeringen av RFID, sier Skjeggestad, som tror det vil ta 8 til10 år før RFID blir kommersialisert.
- Matvareindustrien i Norge har i lengre tid hatt problemer med å spore tilbake på partier og ned på enhetsnivå med ødelagte kjøttprodukter. Nå har departementet etablert prosjektet e-sporing slik at forbrukerne kan spore varen fra livdyr til produktet havner i kjøledisken hos kjøpmannen. Cargoscans dimensjonerings- og strekkodeløsning er meget bra egnet for dette.
Han mener logistikk- og transportbransjen står overfor mange utfordringer.
- De største befrakterne har egenutviklede og proprietære systemer som kundene må tilpasse seg. Dette forsinker innføringen av ny teknologi, avslutter Skjeggestad.
RFID vil etter hvert dominere markedet
- RFID vil etter hvert komme til å dominere markedet og vil bli en mer kosteffektiv løsning enn strekkoder. RFID vil generere større datamengder, og utfordringen er å integrere det i dagens strekkodebaserte infrastruktur, sier salgs- og markedsdirektør Darrell Owen i Datalogic.
I sitt innlegg tok Owen for seg mulighetene strekkodelesing gir bransjen i dag og i fremtiden. Han kom også inn på hva som skjer på RFID-fronten og hva som finnes av løsninger på ID-markedet.
- RFID vil etter hvert komme til å dominere markedet og vil bli en mer kosteffektiv løsning enn strekkoder. RFID vil generere større datamengder, og utfordringen er å integrere det i dagens strekkodebaserte infrastruktur, sier Owen.
En RFID-brikke forenkler identifiseringen av for eksempel post- og varenummer. Store globale befraktere benytter forskjellige identifiseringsløsninger selv om de har tilnærmelsesvis identiske produkter og tjenester. En samlet transport- og logistikkbransje vil kunne oppnå store kostnadsbesparelser ved å benytte åpne systemer. I løpet av to år regner man med å ha på plass en standard som gjør det enklere å integrere fraktinformasjonen i et ERP-systemet.
Datalogic er Europas ledende produsent av laserbaserte strekkodelesere, CCD-, kamera- og RFID-løsninger. I over 30 år har selskapet utviklet og produsert slike løsninger for transport- og logistikkbransjen. I tillegg er de store på lagerhåndterings-, distribusjons- og engrosindustrien. Sel-
skapet etablerte nylig eget kontor i Norge for å bli en aktiv deltaker i markedet. Målet er å bli en ledende aktør i det norske marked på auto-ID, strekkodeteknologi og RFID.
www.logistikk-ledelse.no © 2006