Agresso: Varige gevinster i logistikkfunksjonen
Varige gevinster i logistikkfunksjonen
Kjører du bil fra Oslo til Trondheim og ønsker å komme frem så raskt som mulig, er det ikke nok at du er særdeles flink til å tråkke på gasspedalen. Du må også beherske bremseteknikk, speilbruk og ha kontroll over eget drivstofforbruk slik at du ikke stopper på toppen av Dovre med tom tank. - I likhet med IT-løsninger er en biltur en helhet som er sammensatt av en rekke delfunksjoner, skriver produktsjef Helge T. Blindheim i Agresso AS.
Helge T. Blindheim
Gevinstrealisering er enhver virksomhets siktemål. Derfor investeres det stadig i oppgraderte eller nye IT-løsninger. Agresso leverer en ERP-løsning som er standard programvare og som understøtter komplette arbeidsprosesser, ikke bare enkeltfunksjoner. Budsjettoppfølging henger sammen med innkjøpsfunksjonen. Faktura matches mot ordre. Mobile brukere av for eksempel serviceordre samhandler med den sentrale IT-løsningen. Informasjon registreres én gang, og gjenbrukes deretter innen alle relevante funksjonsområder. Håndtering av anleggsmidler og lagre er en del av denne helheten.
Ved at løsningen ivaretar virksomhetens helhetsbehov oppnås betydelige gevinster gjennom effektivisering av interne prosesser og automatisering av kommunikasjon og prosessflyt med eksterne partnere, som leverandører og kunder. De viktigste stikkordene er helhet og forenkling. For å komme raskere til Trondheim må vi tilrettelegge både reiseruten og kjøretøyet slik at føreren enklere og raskere kan utføre sin del av jobben. Da må vi se på hele kjøreturen under ett.
Sammenheng i arbeidsprosesser
Innføring av IT-baserte systemer for deler av en arbeidsprosess har en verdi i seg selv, men vi vil imidlertid hevde at gevinstmulighetene vil være begrenset. Det primære er å se alle aktiviteter som hører inn under for eksempel arbeidsprosessen innkjøp i sammenheng. Man må sørge for at alt fra behovsinnmelding, budsjettoppfølging, godkjenning, innkjøpshandlingen, ordre med bekreftelse og varemottak til fakturahåndtering spiller sammen på en måte som gjør livet enklere for både brukere og IT-personell. Det er først da en betydelig gevinst kan realiseres gjennom reduserte kostnader og mer effektiv bruk av ressursene. Data registreres kun en gang og flyten gjennom systemet vil foregå raskere, sikrere og enklere. Dessuten vil antall feilkilder reduseres betraktelig.
En IT-løsning som ikke går ut på dato
Behovene i en virksomhet endrer seg. Ved implementeringen av et nytt system er de ofte godt beskrevet. Vanligvis tar det imidlertid ikke langt tid før nye rammebetingelser krever sitt. Det kan være behov for omorganisering, bytte av leverandører, kunder og marked som stiller nye krav til rapportering og operasjon eller endringer i myndighetenes regelverk. Varige gevinster innebærer derfor behov for et fleksibelt IT-system som kan endres uten kostnadskrevende re-implementering.
Det må være mulig å stikke innom Kristiansund på neste tur til Trondheim uten å bytte bil eller skru den sammen på nytt. Banalt? Ja kanskje, men det er faktisk store beløp å spare ved å velge en IT-løsning som kan tilpasses til stadig nye behov og ønsker - en IT-løsning som ikke går ut på dato.
www.logistikk-ledelse.no © 2006