Combilift med ny fabrikk: Styrker konkurranseevnen verden over
Styrker konkurranseevnen verden over
For å henge med i etterspørselen og greie produksjonsøkningen som kreves, har irske Combilift nylig åpnet ny fabrikk. Firmaet holder til i byen Monaghan nær grensen til Nord-Irland. I tillegg til nye lokaler må man også i løpet av de neste årene øke staben med mer enn 100 personer, de fleste av dem med høye kvalifikasjoner. I dag er arbeidsstokken på 150 personer. Totalt er det investert rundt 10 millioner Euro i det nye anlegget.
De tre nye modellene fra Combilift; (f.v) C 3000 GT for stående fører, TeleCombi med teleskopbom på en utskyvbar traversvugge og C 5000L for langgodshåndtering på ujevnt underlag
Christian Ryg Monaghan / Irland
Adm. direktør Martin McVicar sa under åpningsseremonien at den nye fabrikken vil styrke Combilifts konkurranseevne verden over, og gi muligheter for utvikling av nye produkter og modeller. Målet for produksjonen er å greie en truck i timen, året rundt, sa han.
Det var i 1998 at Combilift ble grunnlagt av Robert Moffett og Martin McVicar. Moffett hadde allerede en suksess bak seg, Moffett Mounty. Denne lille medbringertrucken som fraktes med lastebiler for å håndtere last ved av- og pålessing, hadde også gitt dem gode kontakter som de kunne trekke nytte av videre.
De to hadde en idé om å skape en truck med tre hjul, drift på alle hjul og med 4-veis kjøring. Dermed skulle trucken være fleksibel og kunne løse flere oppgaver som ellers ville kreve både en motvektstruck og en smalgangstruck. Nyskapningen vakte oppsikt og fant fort et marked. C4000 hadde en kapasitet på fire tonn. Det første året produserte man 18 trucker. Alle bortsett fra en ble eksportert. For den norske importøren og forhandleren, Materialhåndtering, er det spesielt morsomt å notere at de tre aller første truckene gikk til Norge.
Fortsatt er 94% av produksjonen eksport. Årsproduksjonen vokste raskt de første årene, og var oppe i 300 maskiner etter tre år. Markedet ble utvidet fra de første områdene som var trelast og pvc-produkter. Industrien, og spesielt stål og aluminiumprodusenter, fant raskt ut at Combiliftmodellene egnet seg utmerket for deres behov.
Veksten har bare fortsatt i de neste fem årene. Målet nå er rundt 1.500 maskiner av ulike modeller. For å tilfredsstille stadig nye kunder med ulike krav, legger Combilift stor vekt på utvikling og forskning. Rundt 9% av omsetningen pløyes inn i avdeling for forskning og utvikling. Det har resultert i en rekke nye modeller gjennom årene. I 2004 ble en 4-veis sidelaster introdusert. Dessuten ble diesel- og gasstruckene det året fulgt opp av elektriske modeller. Kapasiteten på truckene har blitt utvidet både oppover og nedover. Nå finnes det modeller fra 2,5 til 15 tonns håndteringskapasitet, og hvem kan si sikkert at det stopper der?
Krevde mer plass
Med den gode utviklingen produsenten har hatt gjennom de åtte årene Combilift har eksistert, krevdes det utvidelser for å møte etterspørselen. Den opprinnelige fabrikken ble utvidet, men nådde allikevel taket for produksjonsøkning ganske raskt. For tre år siden kjøpte produsenten en stor eiendom rett utenfor Monaghan. På denne tomten sto en gammel fabrikkbygning, som kunne utvides og ombygges. Etter omfattende renovering ble de nye lokalene offisielt åpnet av den irske industriministeren Michael Martin rett før sommerferien i år.
De nyinnredede og moderne lokalene skal kunne håndtere en årsproduksjon på minst 2.000 enheter, altså rundt en tredjedel mer enn planlagt foreløpig. Samtidig har utviklingsavdelingen fått meget gode vilkår. Planen fra ledelsens side er at det skal komme minst en ny modell hvert år. Det har man hatt som målsetting hittil og det fortsetter. Eierne legger stor vekt på det nære samarbeidet som eksisterer mellom utviklingsavdelingen og produksjonen. Her ligger en god del av suksessen til Combilift, understreker de. I tillegg til et høyt tempo i produktutviklingen, vil man øke antall land der Combilift er representert, slik at man i løpet av de neste fire årene skal kunne finne en representant i alle verdens land. Allerede er bedriften representert i 45 land, over hele verden.
Produsenten har allerede dannet et eget heleid selskap i USA for å håndtere en nærmest eventyrlig vekst der. Med årlig økning på opp mot 30%, fant man at det var behov for en egen organisasjon. Combilift USA har 18 medarbeidere og hovedkontor i Greensboro, North Carolina.
Tre nye modeller
For å feire åpningen skikkelig, presenterte man like godt hele tre nye modeller under festlighetene.
TeleCombi har en teleskopbom med gafler montert på en utskyvbar traversvugge. Helt kjørt ut, er rekkevidden tre meter. Det betyr at truckføreren kan laste eller losse en trailer fra en side. På den måten sparer han tid og trenger heller ikke så mye plass rundt traileren. Som det ble sagt under introduksjonen, areal betyr penger. Kan man spare inn arealbehov, er det en fordel. I tillegg er det i mange tilfeller ikke tilgjengelig areal. Trucken ble først konstruert for å tilfredsstille spesielle krav fra en stor aluminiumsprodusent, Alcoa. Trucken har tre tonns kapasitet, og diesel- eller propandreven motor.
For å møte etterspørselen etter trucker for litt røffere underlag har Combilift tatt fram modellen C 5000L. Den kan håndtere lang last på ujevnt underlag, takket være større hjul med luftfylte dekk. Interessant for norske forhold er også at trucken er velegnet for vinterføre. Trehjulingen har fått større førerkabin slik at også storvokste truckførere skal ha en god arbeidsplass. Dette er fabrikkens store volummodell, som nå kommer i ny utgave, fortsatt med diesel og propan motor. Selvsagt kan den også brukes innendørs.
Den lille C 3000 GT modellen, beregnet for stående fører, kommer også i ny og forbedret utgave. Modellen er en videreutvikling av tidligere dieseldreven truck, som nå leveres som el-truck, men fortsatt med hydrostatdrift. Den kan nå operere i enda trangere ganger. Den er designet for både innendørs og utendørs bruk, og finnes i versjoner fra tre til fire og et halvt tonns kapasitet. En viktig detalj ved denne trucken er optisk styring langs slynger i gulv. Med automatisk styring kan føreren konsentrere seg om andre arbeidsoppgaver, som lasthåndtering.
Combilift har gjennom årene fått flere utmerkelser og vært utnevnt som årets bedrift av flere institusjoner, for sin innovasjonsevne og ukonvensjonelle satsing. Bedriften var den første som kom med en 4-veistruck med drift på alle hjul, hevder de selv.
www.logistikk-ledelse.no © 2006