Nye Volvo FL: Skreddersydd for intens bytrafikk
Skreddersydd for intens bytrafikk
Med miljøoptimaliserte og svært stillegående motorer, kompakte førerhus med god sikt og enkel inn- og utstigning, og et chassis som er lett å manøvrere på trange områder er nye FL fra 12 til 16 tonns totalvekt skreddersydd for bruk i tettbygde strøk. Samtidig lanseres FE med 18 til 26 tonns totalvekt. Mangelen av et automatisert girskiftsystem trekker imidlertid noe ned på vårt ellers svært positive førsteinntrykk av de nye modellene.
Henning Ivarson Göteborg
FL ble første gang introdusert allerede i 1985, og det er således en svært tilårskommen - men også gjennom alle år en populær - sliter som nå har fått sin etterfølger. Riktignok har den blitt oppgradert ved flere anledninger, som for eksempel i 1990 da vi på et pressearrangement i København fikk presentert de grensesprengende nyhetene om en ny grill og et nytt ratt. Litt større var nyhetene som ble vist i 1995 på Formel-1 banen Spa-Francorchamps i Belgia. Den gang dreide det seg blant annet om et nytt førerhusinteriør, nye skivebremser og forbedrede motorer. Men tatt i betrakting at Volvo den gang inviterte til visning av «nye» FL, ble nok denne introduksjonen en skuffelse.
Således vil nok mange hevde at det nå var på høy tid at den kom i en helt ny versjon. For denne gang er moderniseringene så omfattende og så gjennomgripende at man trygt kan hevde dette. Samtidig er Volvo FL blitt langt mindre svensk; førerhusene kommer fra Frankrike mens både motorene og de manuelle girkassene kommer fra Tyskland.
Førerhus fra Frankrike
Førerhusene til nye Volvo FL produseres altså i Frankrike, nærmere bestemt på Renaultfabrikken i Blainville, og er ytterligere et resultat av at Volvo nå tar ut synergier etter oppkjøpet av Renault Trucks for noen år siden. Renault benytter det samme førerhuset på sin Midlum, i tillegg til at det også benyttes av DAF. Mindre eksteriørforskjeller bidrar imidlertid til at de fremstår med tre identiteter, og for Volvos del har de klare likhetstrekk med de større førerhusene som benyttes på FM og FH. Volvo fremhever dessuten sterkt at deres førerhus er blitt forsterket på flere områder for å kunne tilfredsstille deres egen strenge barrieretest. Totalt veier denne forsterkningen ca 25 kilo, så noen voldsomme forskjeller fra Renault og DAF kan det derfor ikke være snakk om.
FL leveres med to ordinære førerhusvarianter på 2,1 meters bredde. Day Cab er 1,6 meter lang, mens Comfort Cab er 40 cm lengre og gir rom for to forskjellige køyevarianter. I tillegg tilbys FL med en Crew Cab dobbeltkabiner med plass til 6 til 7 personer.
Ved utviklingen av det nye førerhuset ble det lagt betydelig vekt på enkel inn- og utstigning. Døren kan åpnes 90 grader, sjåføren kan benytte seg av to store håndtak og det er mulighet for belysning av de brede, sklisikre og dype stigtrinnene.
Sjåfører av alle typer lastebiler er avhengig av best mulig sikt, og spesielt gjelder dette på mindre biler som ofte har et stort antall myke trafikanter rundt seg i eksempelvis bytrafikk. FL fremstår i så måte eksemplarisk, både gjennom sine store vindusflater og gode sidespeil, men ikke minst ved at speilhusene er betydelig mindre enn man er vant med fra andre Volvomodeller. Dermed har sjåføren også god sikt i den ellers skumle blindsonen mellom A-stolpen og speilet. Som ekstrautstyr kan dørene i FL også utstyres med et stort ekstravindu nederst på dørene.
Til tross for den kompakte bredden fremstår førerhuset som stort og luftig. Den gode romfølelsen skyldes både bruk av lyse farger i dashbord og øvrig interiør og ikke minst at motorkassen ikke lenger er så høy og fremtredende. Den store og massive girspaken som var montert oppå denne på dagens FL er blitt erstattet av en langt mindre girspak som nå er plassert i nedkant av dashbordet. Førerplassen har en god ergonomisk utforming, og alle brytere og hendler kan betjenes uten å måtte bevege seg ut av normal sittestilling. Selv om cruise control er et lite aktuelt hjelpemiddel i tettbebyggelse, registrerer vi likevel med glede at den nå betjenes ved hjelp av knapper på rattet og ikke via en spak på rattstammen. Det brede stolprogrammet til FL er i hovedsak det samme man finner til FM og FH. Dette ble fullstendig fornyet i fjor, og er så langt blitt godt mottatt av brukerne.
FL fra 12 til 18 tonn
Chassisprogrammet på nye FL er identisk med dagens modell, og er ifølge Volvo et av markedets bredeste. Det består av tre hovedvarianter; det lave L-chassiset mellom 12 og 16 tonns totalvekt, den noe høyere M-varianten med samme totalvekt og H med 18 tonns totalvekt. De kan leveres med både luftfjæring og bladfjærer, og bremsesystemet består av elektronisk styrte skivebremser rund baut.
Modellene kan fullt og helt skreddersys til det enkelte bruksformål, men for å korte ned ledetiden og gjøre det enklere for kundene har Volvo spesifisert en rekke basismodeller. Som eksempel kan nevnes 12- og 18-tonns chassis for montering av distribusjonsskap og en 16-tonner for montering av plan og kran til lettere anleggskjøring.
Også på interiørsiden tilbys det prekonfigurerte pakker, to for distribusjon med varierende standard og en mer røff interiørløsning for anlegg, renovasjon etc.
FE fra 18 til 26 tonn
Volvo legger ikke skjul på at mange av deres kunder i det tyngste distribusjonssegmentet har funnet dagens FM med 9-liters motor som både for stor, for tung og ikke minst for kostbar. Med vektklasser fra 18 til 26 tonn danner den nye FE-modellen en naturlig bro mellom FL og FM, og vil for mange være et bedre og rimeligere alternativ enn FM. Chassisprogrammet er identisk med FM, hvilket også inkluderer trekkvogner.
Ved første øyekast kan det se ut som at FE-førerhusene er de samme som til FL. De er imidlertid 20 cm bredere og kan også leveres i en tredje lengde (Sleeper Cab) på 2,2 meter. Med unntak av en mer «normal» girspakmontering og den større bredden er også interiørlayouten temmelig lik. FE kan imidlertid ikke leveres med dobbeltkabiner. Også når det gjelder FE har Volvo tatt frem et knippe ferdigspesifiserte grunnmodeller for eksempelvis renovasjons-, distribusjons- og anleggskjøring. Både trekkvogner og jevnlastbiler (som ikke skal kombineres med tilhenger) kan utstyres med ESP. Av uviss grunn er dette ikke tilgjengelig på FL.
Motorer fra Tyskland
Volvo innså allerede i 1998 at de hadde for lite volum av lastebiler i denne vektklassen til å kunne forsvare fortsatt egenproduksjon av mindre motorer. I stedet ble det inngått et samarbeid med Deutz rundt utvikling og produksjon av motorer i 4- til 7-liters segmentet og samtidig kjøpte Volvo 10 % av aksjene i dette selskapet som er en av Tysklands eldste motorprodusenter. Deutz ble etablert i 1864 av Nicolaus August Otto som stod bak utviklingen av firetaktsmotoren, og er kanskje mest kjent som leverandør av luftavkjølte motorer til den tyske bilprodusenten Magirus. Selv om de aller fleste Deutzmotorer nå er vannavkjølte, produseres det fortsatt luftavkjølte motorer til bruk i landsbruksmaskiner og til marint bruk.
I både FL og FE finner man en 7,2-liters rekkesekser som både er utviklet av og blir produsert av Deutz i Köln etter nøye spesifikasjoner fra Volvo. Den tilbys med effekter på 240, 280 og 320 hk, hvorav sistnevnte kun tilbys FE. Maks dreiemoment på henholdsvis 920, 1.050 og 1.200 Nm er tilgjengelig mellom 1.200 og 1.700 o/min på alle variantene. Sammenlignet med dagens 250 hesters motor til FL, yter den nye 240 hesteren 100 Nm mer i det grønne turtallsområdet, og ved lavere turtall er forskjellene enda større.
Euro 4-kravet imøtekommes ved bruk av SCR-teknologi og tilførsel av AdBlue. De to største motorene vil også være tilgjengelige i Euro 5-utførelse. Motorene kjennetegnes forøvrig av å være svært stillegående, noe som i stor grad kan krediteres common rail innsprøytningssystemet. Volvo hevder at støynivået ligger under flere av konkurrentene samtidig som at det er 2 dB(A) lavere enn dagens FL.
Motoren veier 645 kilo hvilket er 9 kilo mindre enn dagens 6-liters motor til FL og hele 220 kilo lettere enn den nå utgåtte 260 hk utgaven av 9-liters motoren til FM. Totalt gjør dette at en FE kan bli mellom 400 og 500 kilo lettere enn en FM i tilsvarende størrelse.
Manuelle ZF-girkasser og fullautomat fra Allison
De to minste motorene kan kombineres med en 6-trinns manuell ZF-girkasse, mens en 9-trinns manuell kasse fra samme produsent og en fullautomat fra Allison kan benyttes til alle tre motorene. Sistnevnte blir nok å betrakte som standard på renovasjonsbiler, men erfaringsmessig er helautomatiske girkasser alt for kostbare til å bli brukt på blant annet distribusjonsbiler. Siden svært mange av de nye FL og FE vil bli brukt i kjøring med mye start og stopp, vil nok mange brukere savne tilbudet av et rimelig automatisert girskiftsystem.
I mange år poengterte Volvo betydningen av selv å utvikle og produsere kjernekomponenter som motorer og girkasser. Når de nå har gått bort fra dette - og kjøpt både motorer fra Deutz og manuelle girkasser fra ZF - er det noe merkelig at de ikke samtidig kjøpte «lightversjonen» av det automatiserte girskiftsystemet ZF AS Tronic som benyttes av flere andre lastebilprodusenter med motorer i samme størrelse. Det var ikke mulig å få noe fornuftig svar fra Volvo om de planlegger å gjøre dette, eller om de i stedet er i ferd med å tilpasse sitt eget I-Shiftsystem til de mindre motorene.
God kjørbarhet
Presentasjonen av de nye modellene foregikk på Volvo Demo Center som ligger på det store fabrikkanlegget til Volvo Personvagnar på Hisingen utenfor Göteborg. Dette er en liten plett midt i det nå store Ford-eide området, og mulighetene for prøvekjøring er begrenset. Stort sett består det av et langt flatt strekk parallelt med et jernbanespor, et par rundkjøringer og noen hundre meter med smal og svingete vei. Det er derfor langt fra noe velegnet område for utprøving, men vi fikk i alle fall svar på hvor elastisk og smidig den nye motoren er. Den tåler godt å slippes ned i rundt 800 til 900 o/min hvorfra den enkelt og uanstrengt drar seg opp i normalt turtall. Dermed slipper man å bruke girspaken alt for mye i bykjøring. Både 6- og 9-trinns kassen er svært enkle å betjene. Riktignok er plasseringen på FL noe uvant, men det venner man seg raskt til. Prøvekjøringen viste også at motorbremsen er svært effektiv. I standardutførelse yter den 177 hk (130 kW), og en egen versjon med kompresjonsbrems yter 256 hk (188 kW).
Økt fokus på totalproduktet
Ifølge Volvo Trucks er de Europas største leverandør av lastebiler til langtransport, mens de så langt er den fjerde største i distribusjonssegmentet. Det er betydelige forskjeller på kundene i disse leirene. Mens de i det første segmentet finner 100% profesjonelle transportører, er store deler av FL- og FE-segmentet preget av kunder som har hovedfokus på sitt eget produkt. Eksempelvis et bakeri som først og fremst eksperter på å produsere brød og kaker, men som også driver en viss egendistribusjon. Eller en anleggsgartner som er best på å forskjønne grøntarealer, men som må ha en lett anleggsbil til å frakte jord og masse.
Fellesnevneren for disse brukerne er at de ønsker et så enkelt og problemfritt bilhold som mulig. Mer enn noen gang tidligere fokuserer derfor Volvo Trucks nå på totalproduktet. I tillegg å korte ned ledetidene gjennom de mange forhåndsspesifiserte grunnmodellene av FL og FE, lanserer de nå også en fabrikkferdig distribusjonsløsning basert på en 12-tonns FL med Zepro bakløfter og et 16-pallers skap fra tsjekkiske Montek. «CityPro» har en relativt beskjeden standard, men fordelen for kunden er svært gunstig pris og ikke minst rask levering. Eneste valgmuligheten de får på dette produktet er mellom seks forskjellige farger på førerhuset.
Velger man den operasjonell leasingløsningen Golden Lease blir bilholdet enda enklere. Denne inkluderer både føreropplæring, forsikring og alt vedlikehold i perioden. Denne tjenesten tilbys kun av Volvo Financial Services.
Til både FL og FE tilbyr Volvo også en meget gunstig vedlikeholdsavtale. 4Blue har en fast pris på 1.750 Euro i alle europeiske land og omfatter preventivt vedlikehold i fire år uansett kjørelengde. Tilbudet gjelder ut året, og i følge Volvo ligger prisen på rundt halvparten av det ordinære.
For ytterligere å gjøre det enklere for kunden, pålegger Volvo alle sine forhandlere å ha utvidede åpningstider i tillegg til at reparasjoner på under to timers varighet skal kunne gjennomføres uten å måtte bestille time. Volvos egeneide forhandlere - Volvo Truck Center - skal i tillegg satse mer på utleie og kunne tilby både kort- og langtidsutleie av lastebiler i flere vektklasser og med flere typer påbygg.
I september i fjor introduserte Volvo nye versjoner av FH og FM med blant annet ny 13-liters motor og ny generasjon I-Shift, og tidligere i år fulgte man opp med nye FH16. Med lanseringen av nye FL og FE avslutter dermed Volvo en intensiv fornyelse av hele lastebilprogrammet.
Serieproduksjonen av FL og FE starter i Gent i september, og de første ordinære kundebilene er ventet til landet på tampen av året.
www.logistikk-ledelse.no © 2006