IBMs virksomhetsportal «Workplace»: Blir fremtidens rammeverk for Løsning1
Blir fremtidens rammeverk for Løsning1
IBM satser mye på virksomhetsportaler. I fremtiden får Løsning1 sitt brukergrensesnitt i en fullfunksjonell portal og blir dermed rollestyrt. Brukerne får skreddersydde menyer og en enda enklere hverdag.
I følge adm. direktør Olav Kalve i LogIT Gruppen er de nå i siste fase av uttesting av IBMs virksomhetsportal «Workplace» som rammeverk for Løsning1 i fremtiden. Løsning1 får da sitt brukergrensesnitt i en fullfunksjonell portal.
LogIT Gruppen vil drive implementering av virksomhetsportaler på generell basis og vil implementere Løsing1 i slike portaler. I portalen vil Løsning1 blir rollestyrt, slik at brukerne får menysammensetninger som skreddersys deres behov.
- Vi tror at dette vil gjøre Løsing1 enda bedre integrert med virksomhetens øvrige prosesser og vil bli enda mer brukervennlig, sier Kalve, som mener den store fordelen med portalløsinger ligger i at alle IT løsinger samles i ett felles brukergrensesnitt der alle systemene rollestyres på en felles måte. Derved blir det enklere å lære å bruke systemene, det blir enklere å integrere dem og de får et naturlig samhandlingsmiljø.
Evaluering og igangkjøring
LogIT Gruppen har vurdert flere portalleverandører og evaluerte deres teknologi, deres fremtidsplaner og funksjonalitet i portalene. Og ikke minst ble pris/ytelse vurdert i portalene for å finne frem til den mest lønnsomme plattform for kundene. Workplace fra IBM kom soleklart best ut.
- Kundene kan starte implementeringen av portalene umiddelbart. Løsning1 vil i første omgang presentere seg i portalen via en teknologi som heter HATS. Den gjør det mulig å presentere Løsning1 direkte i Portalen via portlets. Deretter blir en fasedelt prosess, der Løsning1 vil gis rollestyring i portalen i samarbeid med våre kunder, sier Kalve.
Imøtekomme kundens krav
- Worplace er en virksomhetsportal bygget på IBMs WebSphere arkitektur og teknologi. Den har som hovedmål å imøtekomme kunders krav om å øke ansattes produktivitet gjennom enkel aksess til kritiske forretningsapplikasjoner og informasjon, forteller Roar Fundingsrud hos IBM.
Ved å tilpasse den enkelte brukers unike behov og interesse skal en virksomhetsportal også øke kundens og deres forretningspartneres tilfredshet og lojalitet.
- Kunden ønsker å bygge og vedlikeholde virksomhetsportaler på egne premisser, til en lavest mulig kostnad. Den skal kunne forenkle tilgangen til personlig informasjon og applikasjoner gjennom Single Sign On, kunne leveres med ferdigutviklede portlets som gjør det raskt å komme i gang og integrere mot ledende applikasjonsleverandører, og være en del av en portalfamilie som gir skalerbarhet både funksjonelt og kapasitetsmessig, legger Fundingsrud til.
Samhandling
Teknologi for en effektiv samhandling mellom mennesker og grupper er en av virksomhetsportalens viktigste oppgaver.
- Virksomhetsportalen vil være bygget på IBMs portalversjon Workplace Services Express (WSE), ferdig integrert med LogIT Gruppens ERP-løsning Løsning1 og beslutningsstøtteverktøyet IBM Alphablox, forklarer Fundingsrud.
Portalen leveres med ferdige utviklede maler/templates for felles prosjektaktiviteter, der man kan opprette såkalte arbeidsrom uten hjelp fra IT-avdelingen. I dette prosjektrommet kan dokumenter og informasjon gjøres tilgjengelig fra prosjektdeltagere, som får tilgang til personlige mailbokser og kalendere uavhengig av plattform.
En egen chatfunksjon følger også med, der du bare klikker på en kontakts navn for å åpne en samtale.
- For å imøtekomme kundens krav til ferdige løsninger, bygger IBMs strategi tungt på et velutbygd partnerapparat. I SMB-markedet betyr et tett partnerskap, som for eksempel med LogIT Gruppen, mye, avslutter Roar Fundingsrud.
www.logistikk-ledelse.no © 2006