23948sdkhjf

EAN128-merking i drikkevareindustrien: Tysk bryggeri går nye veier med BandIT

Tysk bryggeri går nye veier med BandITInnen drikkevareindustrien har merking av paller med transportetiketten EAN128 vært et kjent, men også omdiskutert tema i lang tid. På den ene siden gjelder det k...

Tysk bryggeri går nye veier med BandIT

Innen drikkevareindustrien har merking av paller med transportetiketten EAN128 vært et kjent, men også omdiskutert tema i lang tid. På den ene siden gjelder det kjente, lovmessig bestemte krav som må etterkommes. På den andre siden gir denne plikten sjelden noen merverdi for bryggeriene. Men når logistikk, marketing og en innovativ aktør innen merking går sammen, kan dette resultere i fullstendig nye og bedre løsninger. Ett godt eksempel er det norskutviklede systemet «Band » fra Tiara-cml som nylig er blitt installert og tatt i bruk av det tyske bryggeriet Moritz Fiege.IT

Privatbrauerei Moritz Fiege GmbH & Co holder til i byen Bochum, midtveis mellom Dortmund og Duisburg. Den tyske bryggerinæringen er som mange vet enorm, og i landet finnes det nærmere 2.000 større og mindre bryggerier. Selv om ølet til Moritz Fiege er viden kjent langt utenfor Ruhr, er konkurransen knallhard, og salgssjef Michael Heitmann opplyser at de til stadighet være på utkikk etter nyheter på markedet.

Sammen med sin kollega Gerhard Schröder, teknisk sjef og 1. bryggerimester, startet de for et drøyt år siden jakten etter en ny løsning innen merking av paller. De kontaktet kunder, logistikkpartnere og mulige leverandører, og samlet informasjon. Snart ble det klart at det i tillegg til å imøtekomme lovmessige krav også måtte være

mulig å kombinere egenreklame og tilleggsverdier for kundene optimalt, og dessuten måtte hele løsningen være fleksibel og overbevisende. Fra drikkevaregrossistene dukket straks spørsmålet om merking på tre eller fire sider med langt bedre vareidentifikasjon, kombinert med absolutt sikre og lesbare etiketter opp, også ved utendørs lagring.

Ingen limrester

En direkte etikettering av bryggeriets nye kasser med konvensjonelle, selvklebende etiketter falt fra starten av ut av diskusjonen. Årsak: Bryggeriet ville ha etiketter som ikke etterlater noen som helst spor når de fjernes.

- Dessuten er dette alltid en vanskelig balansegang, sier direktør Bjørnar Torsnes i norske Tiara-cml, om. Han er en av arkitektene bak utviklingen av det unike norske produktet, som er patentsøkt.

- På den ene siden blir flatene på dagens kasser stadig mindre i format, på den andre siden må etiketten sitte godt fast og allikevel kunne fjernes enkelt og raskt - helst automatisk. Et virkelig alternativ byr her egentlig bare systemer, som leverer etiketter i form av foliebanderoler og lignende, slik som løsningen vår, peker Torsnes på.

Etter at Fiege og Schröder så løsningen på Tiara-cml sin stand under fagmessen «Interpack» i fjor, ble det klart for dem at de var på riktig spor. Systemet imøtekommer de lovmessige kravene, har en lett lesbar kode og etterlater ingen spor eller limrester når koden fjernes.

Etter å ha beskjeftiget seg med det nye merkesystemet, har bryggerimesteren oppdaget hvor gunstig det er på andre måter.

- Vi har blant annet store plassproblemer i bryggeriet, og her passer det kompakte Band -anlegget meget godt inn. Dessuten holder systemet kostnadene i sjakk til tross for direkte thermotransfertrykk på alle fire sider av pallen. Det kommer av at vi her ikke trenger noen tilleggsetiketter, og kostnadene for folien er sammenlignbar med andre systemer, sier Schröder, som avslutningsvis legger til at de etter en testperiode kunne starte merking med BandIT i rett tid til VM i fotball.IT

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047