Nye Kia Carnival: Konkurrerer på komfort og utstyrsnivå
Konkurrerer på komfort og utstyrsnivå
Hvis du unner dine ansatte en varebil med sterk motor, gode kjøregenskaper, god komfort og et uvanlig høyt utstyrsnivå, kan nye Kia Carnival være en aktuell kandidat.
Henning Ivarson
Selv om de fabrikkbygde varebilene på markedet blir stadig bedre utstyrt og er blitt betydelig mer komfortable enn de var for bare få år siden, sier det seg selv at det er forskjeller i standarden mellom disse og rendyrkede personbiler som blir bygget om til varebil i Norge.
Kia Carnival er et godt eksempel på dette. I utgangspunktet en rommelig 7-seters flerbruksbil, eller MPV som denne biltypen kalles på fagspråket, hvor fem av setene er tatt ut samtidig med at den lovpålagte skilleveggen er montert inn. I likhet med andre ombygde MPV´er som eksempelvis Peugeot 807, Citroën 8, Volkswagen Sharan, SsangYong Rodius, Chrysler Voyager og Mitsubishi Grandis, får man dermed en varebil med et rent personbilinteriør, men også til en pris som ligger til dels betydelig over en fabrikkbygd varebil. Biltypen er derfor i utgangspunktet mer interessant for typiske én- og fåbilseiere som verdsetter komfort fremfor den typiske flåteeier som i mange tilfeller setter det transportøkonomiske aspektet over de ansatte sjåførenes ve og vel.
Uvanlig godt utstyrt
Nye Kia Carnival kjennetegnes først og fremst med sin høye komfort. Den norske importøren har kun valgt å satse på toppmodellen EX som tilbys i to versjoner. EX Basic leveres med manuell girkasse, men har forøvrig et uvanlig høyt utstyrsnivå. Bilen er blant annet utstyrt med 56 cm brede «kapteinstoler», hvorav førersetet kan justeres elektrisk i åtte retninger. Videre kan nevnes manuelt klimaanlegg, tonede ruter, elektriske vindusheiser, elektrisk oppvarmede og justerbare sidespeil, tre ekstra 12 volts strømuttak, skinntrukket ratt, fjernstyrt sentrallås, ryggesensor, m.m. På sikkerhetssiden byr Carnival både på kollisjonspute for fører og passasjer i tillegg til kollisjonsgardiner foran og bak, automatiske beltestrammere, aktive nakkestøtter og ESP stabilitetsprogram.
Den rene EX-versjonen har dessuten elektrisk innfellbart sidespeil, automatisk avblendbart innvendig speil, elektronisk styrt klimaanlegg med to soner, cruise control og regnsensor. Ut i fra denne lange smørbrødlisten er det derfor noe merkelig at radio ikke er standard, men i stedet finnes på den lille oversikten over ekstrautstyr.
Gode kjøreegenskaper
Sammenlignet med dagens modell er nye Kia Carnival blitt 12 cm kortere samtidig som at den er blitt betydelig bredere ved hjulbasen er økt med 60 mm foran og 85 mm bak. Sammen med en stivere konstruksjon og et forbedret fjæringssystem har det gjort at kjøregenskapene er blitt betydelig bedre i tillegg til at svingradiusen er blitt mindre.
Produsentens 2,9-liters common rail dieselmotor er blitt modernisert på flere områder, blant annet med variabel turbogeometri som har bidratt til å øke effekten med hele 41 hk slik at den nå yter hele 185 hk. Det maksimale dreiemomentet på 344 Nm er tilgjengelig over et bredt turtallsområde; fra 1.750 til 3.500 o/min. Motoren kan kombineres med enten en 5-trinns manuell girkasse eller en 5-trinns automatkasse med tipfunksjon for sekvensiell giring.
Man trives svært godt bak rattet i Carnival. Interiøret er smakfullt og elegant, og sittekomforten er som nevnt i toppklasse. Bilen er i tillegg meget godt lydisolert, og tilsammen bidrar dette til at det er svært lett å kjøre alt for fort. Bilen har gode kjøregenskaper og sitter som klistret på veien selv ved mer aktiv kjøring i svinger.
Motoren er sterk, men liker seg best fra rundt 1.500 o/min og oppover. Automatkassen vi prøvde er svært følsom for gasspådrag og man skal være svært lett på foten for å unngå at den girer seg unødvendig ned fra femte til fjerde gir. Dette kom klart frem da jeg i ca 50 km/t i stedet valgte å låse den i femte gir og deretter opplevde at motorer lynraskt og ubesværet dro bilen opp i 80.
Girspaken er forøvrig komfortabelt plassert på midtkonsollen i dashbordet, men denne stikker dessverre for langt ut i kupeen til at Carnival kan godkjennes som 3-seters varebil.
Og siden det tross alt er en varebil vi snakker om, må det nevnes at nyttelasten er på 800 kilo, og at lasterommet er 184 cm langt og 147,5 cm bredt. Man får lett adkomst via skyvedører på siden eller den store topphengslede bakluken som forøvrig er 126 cm bred og i følge importøren en av markedets bredeste i denne bilklassen.
Godt salg i Europa
Etter at Hyundai reddet Kia fra konkurs for noen år siden er merket igjen på offensiven med lansering av en rekke modeller som kombinerer europeisk design med velkjent asiatisk kvalitet. Dette har resultert i en betydelig vekst i hele Europa, og i fjor var Kia det merket som hadde størst prosentuell salgsfremgang her i landet.
Årsaken til den gode veksten i Norge kan også i stor grad tilskrives Bertel O. Steen sin økte satsing på Kia. Etter å ha ligget relativt langt nede en periode, satset konsernet på enkraftig revitalisering av Kia for noen år siden. Importselskapet Kia Bil Norge AS flyttet ut fra Skårer og etablerte eget hovedkontor på Sandaker i Oslo, samtidig som at Bertel O. Steen Detalj fikk fart på forhandlerutviklingen.
I følge daglig leder Dag Asbjørnsen er merket nå godt etablert i alle de store byene her i landet, og han er imponert av forhandlernes innsats og engasjement. Fortsatt betjenes det viktige hovedstadsmarkedet fra Skårer, men i nær fremtid vil Kia innvie et større forhandleranlegg også i Oslo.
Asbjørnsen opplyser at de har tatt mål av seg å selge 200 Carnival i inneværende år. De aller fleste vil være i varebilutførelse, og målgruppen er først og fremst håndverkere. Han har imidlertid stor tro på at bilens høye komfort- og utstyrsnivå vil bidra til at den også vil bli brukt til varetransport.
Prisene starter på kr. 319.900 (inkl. mva) for EX Basic, kr. 329.900 for EX med manuelt gir og kr. 339.900 for EX med automat. Personbilvarianten vil ligge på rundt 600.000 kroner. Erfaringsmessig har brukte Kia´er en høy restverdi som dermed gjør dem gunstig både å eie og å lease.
www.logistikk-ledelse.no © 2006