InfoMap Norge: God ruteplanlegging gir økt fortjeneste
God ruteplanlegging gir økt fortjeneste
- Uten et godt planleggingsverktøy er det vanskelig å hevde seg i et tøft konkurransemarked, hevder salgs- og markedssjef Ole Jakob Nilsen i InfoMap Norge AS. Han mener rasjonaliseringseffekten ved bruk av distribusjonsplanleggingssystem er på mellom 10 og 20 prosent.
Trond Schieldrop og Hallstein Vollan
Du skal være lokalkjent for å finne frem til InfoMap Norges hovedkvarter på Bekkestua i Bærum. Det eneste hjelpemiddelet som nytter er et navigasjonssystem. InfoMap Norge har ikke prangende kontorlokaler, men har en anonym tilværelse i et boligfelt.
- Det er ikke den ytre staffasje som teller, men nærhet til våre kunder, sier Nilsen.
Av mange karakteriseres han som en engasjert forretningsmann med ruteplanlegging som spesialitet. I over 10 år har InfoMap Norge vært hans hovedbeskjeftigelse.
- Enten transportkjøperne eller transportselgerne har egne biler eller andre transporterer for dem, må planleggingen være effektiv. Flere av våre planleggingsverktøy benyttes for eksempel når det sendes ut anbud til et antall transportører samtidig. Kunden har da et tidsskjema og en ruteplan som transportørene priser etter. Dokumentasjonen er nå så god at man i ettertid ikke kan påberope seg retten til økt vederlag for oppdrag som er utført, opplyser Nilsen.
Størst i Norden
InfoMap Norge utgjør sammen med DPS Europa, den skandinaviske delen av DPS International.
- Vi er spesialister på ruteplanleggings- og optimeringssystemer for både transportkjøpere og transportselgere. Mange transportører arbeider fortsatt med papirbaserte systemer. Har du en liten bilpark er det fortsatt håndterbart, men med et større volum trenger du et system som hjelper deg å holde kontroll på ordrer, biler og personell. Lokale transportører som tar i bruk et planleggingsverktøy kan redusere transportkostnadene og forbedre resultatet på bunnlinjen, og dermed stå bedre rustet i konkurransen med de store. Investeringen vil øke verdien på selskapet ved et eventuelt oppkjøp eller sammenslåing med andre, da kundedata nå er satt i system og kvalitetssikret, mener Nilsen.
I Norden har InfoMap Norge og DPS en markedsandel på over 70 prosent på profesjonelle ruteplansystemer.
- Antall brukere i Norden er dermed større enn det alle våre konkurrenter har til sammen, påpeker han.
Rendyrket produksjon
Flere norske mellomstore og store selskaper har rendyrket sin produksjon og outsourcet transporten.
- De gjør et bevisst valg og spesifiserer i detalj hva som skal transporteres. Både transportkjøpere og selgere anskaffer våre beregningsverktøy for å få en nøyaktig kunnskap om hva jobben omfatter. Våre systemer benyttes fortrinnsvis av transportplanleggere og logistikkavdelinger som har et planlegningsbehov med en definert tidshorisont. Systemene kan med fordel også benyttes til daglig ruteplan- og distribusjonsplanlegging fordi det tillater endringer helt frem til kjøreoppdraget starter. Teoretisk er det mulig å ta hensyn til alt av informasjon. Du kan for eksempel la systemet - helt på egen hånd - styre rett ordre på rett bil på grunnlag av kjøretøyets GPS-posisjon. Det er likevel et fåtall aktører som benytter systemet med GPS navigasjon.
Han legger til at alle forutsetninger i forbindelse med distribusjonen legges inn i deres verktøy.
- Med flere variabler som ferieavvikling, utskiftning av medarbeidere og bruk av leiebiler osv, er det fare for at bilene går halvfulle eller kjører identiske ruter. Resultatet er dårlig utnyttelse av egne ressurser, varer som ikke leveres til rett tid og økte kundeklager, sier Nilsen.
I selskapets systemer importeres og presenteres alle dagens og ukens ordrer på et digitalt kart. Forutsetninger som transportkostnader, tidsluker, kjøre- og hviletider, kapasitet på kjøretøyet og skiftordninger legges inn i, og tas hensyn til når ruter planlegges. Andre bruksområder er for eksempel å vurdere på sparepotensialet ved nedleggelse av et depot samtidig som du får oversikt over hva det innebærer i økte transportkostnader, endringer i kjøretøyparken osv.
- Systemer gir transportplanleggeren kunnskap til å foreslå endringer for transportkjøpere slik at de ikke bytter leverandør i tide og utide, mener Nilsen.
PlanLogiX
er InfoMap Norges største system, hvor flere tusen ordre og kjøreruter kan planlegges for en hel uke eller lengre tid. Bruker legger inn data med forskjellige forutsetninger og hendelser.
- Har du en leveranse hver mandag på en lokasjon tar systemet hensyn til dette, sier Nilsen. - Det skaper sikkerhet i transportplanleggerens arbeid. Planleggingsarbeid som tidligere kunne ta flere timer, er nå redusert til minutter. Det gjør at selskapet lettere kan se på rasjonaliseringsgevinster ved kun små omlegginger av ruter, eller bruke historiske data til å se på svingninger i markedet.
Investeringsbehov
Investeringskostnaden i PlanLogiX er normalt på fra 200.000 til 500.000 kroner. I denne prisen ligger lisenskostnader for system og kart, opplæring og vedlikehold samt kostnader til forprosjekt. InfoMap tilbyr også en mindre versjon (RouteLogiX) til en vesentlig lavere pris.
- Den er utviklet for de som kun er ute etter å finne avstander og rett rutevalg for 1 til 5 kjøretøy av gangen, sier Nilsen, og legger til at også mindre transportselskaper dermed kan få et system som gir dem konkurransefortrinn og hjelper dem å vokse uten for store investeringer. Dersom de senere skal oppgradere til en fullversjon betaler de kun mellomlegget.
Flere hundre lisenser
InfoMap har til nå solgt over 600 RouteLogiX lisenser i Norge og over 100 PlanLogiX lisenser i Norden.
- Vi foretar service og vedlikehold på RouteLogiX fra vårt norske kontor, mens våre PlanLogiX brukere også betjenes via våre spesialister på DPS Europakontoret, sier Nilsen, og legger til at de den senere tiden har hatt flest leveranser av de største systemene.
- Det skyldes ikke minst et sterkt prisfall på de digitale kartene vi benytter. Tidligere kostet de opp mot 100.000 kroner, mens vi nå kan levere dem til rundt 30.000. Det kommer våre kunder til gode, avslutter Ole Jakob Nilsen i InfoMap Norge.
www.logistikk-ledelse.no © 2006