Transportbrukernes Fellesorganisasjon: Vel blåst - for alle samferdselsinteresserte
Vel blåst - for alle samferdselsinteresserte
Nå er både Transportbrukerkonferansen ferdig og statsbudsjettet lagt frem. Og vi kan endelig ta en velfortjent pust i bakken. Den revitaliserte Transportbrukerkonferansen Transport og Logistikk som gikk av stabelen på Gardermoen den 11. og 12. ble den best besøkte konferansen i rekken av 47 konferanser i regi av oss med nærmere 450 deltagere. Den tidligere rekorden er fra 1999 med 318 deltagere. Vi takker alle våre samarbeidspartnere og deltagere for å ha vært med på å gjøre konferansen til det den ble.
Den 6. oktober var som spenningen på julekvelden for alle samferdselsinteresserte, da statsbudsjettet ble lagt frem. Da satt vi alle med både kuleramme, pen og papir klare til kaste seg over tallene tale. Og på lik linje med alle andre år ble vi fornøyd på noen områder og særdeles skuffet på andre.
Det er viktig å skape en positiv utvikling i hele landet gjennom å øke satsingen på samferdsel. Samferdsel er en viktig forutsetning for bosetting, tilgang til private og offentlige servicetilbud (som skole og helse), næringsutvikling og ressursutnyttelse. Det offentlige har ansvar for at det er et godt og moderne kommunikasjonsnett i hele landet. Dette stiller krav til en variert satsing og en differensiert samferdselspolitikk der de ulike delene av samferdselssektoren sees i sammenheng.
Økt satsing på samferdsel vil i byer og bynære områder måtte innebære en økt satsing på kollektivtrafikken for å løse utfordringer knyttet til å skape et godt bymiljø og en tilstrekkelig fremkommelighet for næringslivets transporter. For distriktene betyr det en prioritering av utbygging og vedlikehold av vegnettet, opprettholdelse av et godt riksvegferjetilbud og utbedring av havner og farleder. Det er også viktig å sørge for at knutepunkter og terminaler utvikles og at tilførselsvegene utbedres, slik at det legges bedre til rette for samarbeid mellom transportformene og intermodale løsninger der dette er rasjonelt, miljøeffektivt og hensiktsmessig.
Jo Eirik Frøise
Nytt om navn
Heidi Chr. Lund (35) ble ansatt i Transportbrukernes Fellesorganisasjon 1. september 2006 som politisk rådgiver. Hun kommer fra Santander Comsumer Bank AS (Elcon), hvor hun har jobbet med leasing. Tidligere har hun erfaring fra Braathens ASA hvor hun blant annet jobbet med Revenue Management. Av formell bakgrunn har hun en MSc Transport Planning and Management fra University of Westminster i London. I fagkretsen har hun samfunnsøkonomi og sosiologi fra UIO.
er konstituert direktør i TF fra 1. oktober 2006 etter at Ole A. Hagen har fått nye og spennende muligheter i konsernledelsen som kommunikasjonsdirektør i Tollpost Globe AS. Frøise har vært tilknyttet TF siden oktober 2004 som politisk rådgiver. TF vil samtidig takke Ole A. Hagen for alt som han har bidratt med til oss og alle våre medlemmer. Han er en veldig dyktig person som vi gjerne ville beholdt hos oss, men vi ønsker han lykke til videre.Jo Eirik Frøise
Hold Europa i bevegelse
Norsk næringsliv og norske transportører har både et avstandshandikap og et handikap på kvalitet på infrastruktur i samferdsel. Men uten et velfungerende transportnettverk i Europa vil deres problemer legge begrensninger på den norske eksporten av varer. Det er derfor viktig at en holder fokus på det som skjer i Europa.
Europakommisjonen la 22. juni frem sin reviderte hvitbok om EUs transportpolitikk frem mot 2010 «Keep Europe moving». Målsetningene om et effektiv, sikkert og bærekraftig transportsystem opprettholdes. Det foreslås blant annet ytterligere tiltak for å halvere antallet ulykker på veiene. I tillegg økes fokuset på godslogistikk, intelligente transportløsninger samt trafikk og miljø i byområder.
Transportkommissær Jacques Barrot, som er nestformann for Kommisjonen, sa på pressekonferansen da den reviderte hviteboka tidligere i sommer ble fremlagt;
- Mobilitet er avgjørende for innbyggernes mulighet for å bevege seg fritt i Europa og for den økonomiske vekst. EU vil fortsatt støtte bane- og skipstrafikken som transportmidler på langtransport. Men i tillegg må vi øke innsatsen for å gjøre vei - og lufttrafikken mer effektiv og mindre miljøbelastende. Derfor vil jeg fokusere på logistikk, grønne drivstoff alternativer og intelligente transportsystemer, som utnytter den nyeste teknikken.
Transportsystemer forener folk og markeder. Et effektivt europeisk transportsystem er derfor av vital betydning for videre økonomisk vekst og økt konkurransekraft, sosial og miljømessig utvikling, og for deltagelse i den globaliserte handelen.
I følge EU står transport for 30 % av det samlede energiforbruket og 71 % av det samlede oljeforbruket i EU. Veitrafikken står alene for 60 % av det samlede oljeforbruk. For å redusere oljeavhengigheten og gjøre transporten mer bæredyktig vil Kommisjonen i 2007 legge frem en strategisk teknologiplan på energiområdet, og i 2009 et stort program for kjøretøy med miljøvennlige drivstoff alternativer.
Prioriteringer i EUs politikk
Europeisk transportindustri står sentralt i forhold til å oppfylle de overordnende EU-målsetningene om at et effektivt transportsystem må sikre en høy grad av mobilitet, beskytte brukerne og miljøet og være i front med hensyn til innovative løsninger og internasjonale krav. Utformingen av en felles politikk står overfor en rekke utfordringer, blant annet:
Norges deltagelse
Norge deltar i Kommisjonens ekspertgrupper, komiteer og program, bl.a. Marco Polo-programmet som har som målsetning å støtte prosjekter som kan bidra til å få mer av veitransport over til sjø og bane. Norge er også medlem av Det europeiske tilsynsorganet for skipsfart (EMSA), Det europeiske tilsynsorganet for jernbane (ERA) og Det europeiske tilsynsbyrået for luftfart (EASA). Som Norges representant i Brussel på samferdselsområdet har vi samferdselsråd Carsten Horn-Hanssen som daglig følger med hva som skjer på EUs transportpolitikk.
Logistikk i lys av europeisk transportpolitikk
Transportbrukernes Fellesorganisasjon har deltatt på UNICEs sitt seminar i Helsinki. Et seminar om EUs transportpolitikk.
Heidi Chr. Lund
Finland sitter med presidentskapet innen samferdsel i EU og med det som bakgrunn arrangerte Finske NHO ( Member federation EK) og UNICE seminar om transport, logistikk og konkurranse utsetting.
Susanna Houvinen, Finlands Transport og Kommunikasjonsminister åpnet seminaret med å trekke hovedlinjene som har stått sentralt i deres presidentskap. EU står ovenfor mange muligheter og utfordringer i den økende globale utviklingen. Medlemslandene øker som gir nye muligheter men også nye utfordringer. Finland har naturlig nok en lang historie og erfaring med handel til Russland og dens grenseproblematikk. Dette er erfaringen som EU kan dra nytte av nå som EU strekker seg lenger østover. Til sammenlikning med USA som har transport kostnader 2-3 % under det europeiske nivå, her et det forbedrings potensial. Europa har mange naturlige forklaringer som språkproblemer, ulike bredde på tog skinner for å nevne noe. Det er her de største utfordringene for den europeiske kommisjon om å lage systemer innad i unionen som er kompatible med hverandre. Hvert enkelt land må så tilpasse disse retningslinjer slik at en få en full utnyttelse av f.eks multimodal transport.
Sterk økonomisk vekst i Russland og økt handel med EU, fører til økt etterspørsel av transport. Det som bekymrer næringslivet i hele EU er den relativt lave investeringen i infrastruktur som hvert av medlemslandene står ansvarlig for. Det vises at det meste av forsyningskjeden går gjennom Baltic Sea Regionen (BSR), så vi må håndtere det meste av den økte etterspørselen. I og med at EU ekspandere mot øst, vil EU Kommisjonen øke bevilgningene med 22 billioner Euro på samferdsel som vil hjelpe noe.
EK Director General Leif Fagernäs og UNICE Transport working group Chairman Tom Noonan overleverte næringslivets budskap til President of the Transport Council Minister Susanna Houvinen. Andre representanter som deltok var George Jarzembowski MEP og DG TREN Director Fotis Karamitsos blant mange representanter fra det finske næringsliv.
www.logistikk-ledelse.no © 2006