63. Internationale Automobil-Ausstellung Nutzfahrzeuge: Imponerende ansamling av årets mange bilnyheter
Imponerende ansamling av årets mange bilnyheter
Aldri tidligere har vi sett en større ansamling topp moderne vare- og lastebiler som under årets store nyttekjøretøyutstilling i Hannover. Hovedårsaken er selvfølgelig innføringen av den nye avgassnormen Euro 4 som har medført at samtlige bilprodusenter har utviklet nye motorer og som i tillegg har modernisert resten av bilen i større eller mindre grad. Utstilingen viste to klare trender i nyttekjøretøybransjen; samtlige produsenter vektlegger sjåførkomfort stadig høyere, og de fleste er i full gang med å utvikle miljøvennlige hybridløsninger.
Stadig flere produsenter satser på hybrider. Nye Nissan Cabstar er utstyrt med et ZF-utviklet hybridsystem. Foto: Henning Ivarson
Henning Ivarson Hannover
Pressedagene til 63. Internationale Automobil-Ausstellung Nutzfahrzeuge ble avholdt rett etter at MANs oppkjøpsplaner av Scania ble gjort kjent. Mer eller mindre samtlige nyttekjøretøyskribenter i hele Europa - i tillegg til et stort antall tilstedeværende representanter fra andre lastebilprodusenter - hadde derfor stuet seg sammen for å overvære de tradisjonelle pressekonferansene til de to selskapene. Men som kjent ble det ingen avklaring på daværende tidspunkt. Toppsjefen i MAN Nutzfahrzeuge, Anton Weinmann, hadde ingen kommentarer. Det hadde heller ikke Cecilia Edström, Senior Vice President med ansvar for Corporate Relations i Scania, som nøyde seg med å minne om at både selskapets styre og majoritetseiere var i mot et slikt oppkjøp.
Mange satser på hybrid
Det stadig økende fokuset på miljøvennlige transportformer, spesielt i byer og tettbygde strøk, har medført at en rekke produsenter nå satser for fullt også på hybridbiler. Mitsubishi lanserte allerede i fjor Canter Eco Hybrid, og i år stilte Nissan ut en ZF-utviklet hybridversjon av den nye Cabstar. DAF viste på sin side en prototype på LF Hybrid Truck, mens Scania så langt nøyer seg med å opplyse at de kommer til å lansere en slik løsning i løpet av få år. Volvo hadde stilt ut drivlinjen på sin hybrid distribusjonsbil som nå er under utprøving. Selv om de tekniske løsningene varierer noe mellom produsentene, er likhetstrekket at de alle benytter en langt mindre dieselmotor enn hva som ville ha vært vanlig. Dermed oppnår man både en betydelig vektreduksjon samtidig som at utslippsnivåene blir mindre. Den reduserte effekten kompenseres med en elektromotor som aktiveres ved kjøring i motbakker eller under andre forhold som krever mer krefter. Denne benyttes også ofte ved igangkjøring og ved kjøring i lave hastigheter. Batteriene lades av energien som oppnås ved nedbremsing på samme måte som er helt vanlig på elektriske motvektstrucker. Batteriene som brukes veier opp mot 1.000 kilo og stjeler således mye nyttelast. Det finnes imidlertid batterier ned mot 200 kilo, men disse er svært kostbare og vil først være interessante til kommersiell bruk når én eller flere batteriprodusenter våger å satse på dette segmentet og starter opp serieproduksjon av slike.
En annen klar trend i bransjen er at bilprodusentene i stadig høyere grad vektlegger sjåførkomfort. Dette er spesielt fremtredende på de mange nye mellomtunge varebilene som er blitt introdusert i løpet av året, men er også godt synlig på den tunge sektoren. Årsaken er det skrikende behovet etter kvalifiserte sjåfører som gjør at arbeidsgiverne nå for alvor innser at de er nødt til å investere i et topp arbeidsmiljø for både å rekruttere og ikke minst beholde dyktige sjåfører.
Varebiler
Selv om et stort antall av de utstilte vare- og lastebilene hadde publikumspremiere under årets IAA Nutzfahrzeuge var likevel de aller fleste blitt vist for pressen i forkant og behørig omtalt i tidligere utgaver av Logistikk & Ledelse. Et par reelle nyheter var det likevel. Da den nye generasjonen Transit (kåret til Van of the Year) ble introdusert for pressen i mai (se L&L nr. 6/7-2006), opplyste representanter for Ford Motor Norge at det hadde liten hensikt å vente på modeller med allhjulsdrift. Ventetiden ble svært kort, og nye Transit AWD vil være i salg allerede på nyåret. Også den nye pickupen Ford Ranger hadde premiere på IAA. Den er ny fra støtfanger til støtfanger og blant annet utstyrt med en 2,5-liters motor på 143 hk/330 Nm som er betydelig sterkere motor enn dagens modell (se side 72).Ford
Også nye Crafter (se L&L nr. 2/2006) og nye Sprinter (se LL nr. 3/2006) blir nå introdusert med allhjulsdrift. Nyttekjøretøydirektør Alf Inge Andersen i Harald A. Møller opplyser at Crafter 4x4 kommer på markedet allerede i november. Bilene bygges om av det østerrikske selskapet Franz Achleitner GmbH og vil tilbys i flere versjoner hvorav den mest ekstreme er utstyrt med 100% differensialsperre både foran og bak, reduksjonsgirkasse, i tillegg til et forsterket og hevet karosseri. Priser er i skrivende stund ikke fastsatt, men billig blir det ikke. En annen nyhet fra Volkswagen er at Transporter 4Motion nå vil kunne tilbys med en «offroadpakke» hvor bilen både er blitt forsterket og forhøyet i tillegg til at den er utstyrt med en beskyttelsesplate under motor og girkasse. Andersen opplyser forøvrig at også en firehjulsdrevet Caddy snart er på trappene.VolkswagenMercedes-Benz
Som kjent er det ikke bare Volkswagen og Mercedes-Benz som samarbeider på varebilsiden. Vivaro, Trafic og Primastar er tilnærmet identiske biler og har alle fått nye motorer og gjennomgått en forsiktig facelift. Vivaro ble også vist i en ny pickupversjon med nyttelast topp mot 980 kilo. De tre produsentene samarbeider også om de større modellene Opel Movano, Renault Master og Nissan Interstar som også har fått nye motorer.OpelRenaultNissan
Nissan hadde i tillegg premierevisning på nye Cabstar med totalvekter fra 2,8 til 4,5 tonn. Denne spanskproduserte modellen er utstyrt med motorer fra 110 til 150 hk og kan leveres med to forskjellige akselavstander og som enkelt- eller dobbeltkabiner. Modellen vil også bli solgt som Renault, men salgssjef Lasse Steiner i Renault Trucks Norge vet ennå ikke hva modellbenevnelsen blir.
En tredje samarbeidsgruppering er og. Fiat Ducato har et noe annet motorprogram enn Peugeot Boxer og Citroën Jumper, men forøvrig er de tre modellene identiske. Som kjent ble siste generasjon nylig presentert (se L&L nr. 6/7-2006) og modellene var hovedattraksjonene på de enkelte standene. Bortsett fra hos Fiat da kanskje, der det var panserpikene som skapte størst oppmerksomhet blant de besøkende. Utrolig mannsjåvinistisk, gammeldags og kvinnefiendtlig, men hensikten ble oppnådd - Fiatstanden var alltid stappfull av folk.PSA Peugeot CitroënFiat
Lastebiler
I likhet med at Volkswagen var den klart største utstilleren blant de lette nyttekjøretøyene var det også de hjemlige tyske lastebilprodusentene som var klart størst blant de tyngste. hadde som vanlig to haller alene, og var - i enkeltes øyne - arrogante nok til å bruke større utstillingsareal bare på inngangspartiet enn det mange av de øvrige bilmerkene hadde totalt. Via en lang korridor og et større trappearrangement ble de besøkende loset inn i det aller helligste fra oven og fikk på den måten et svært godt overblikk. Noen større nyheter nede på gulvet var det imidlertid ikke. Foruten Sprinter 4x4 opplevde vi siste generasjon av det automatiserte girskiftsystemet PowerShift som den største nyheten. Slike systemer har blitt svært populære de siste årene, men Mercedes-Benz slet med at forrige generasjon var basert på en synkronisert girkasse som medførte av girskiftene ble gjennomført noe tregere enn tilsvarende systemer fra andre produsenter. PowerShift baserer seg imidlertid på en usynkronisert girkasse og ble tidligere i år lansert i en 16-trinns versjon. Nå lanseres systemet også på en 12-trinns girkasse som forventes å bli standard på de største motorene. Mens dagens 16-trinns versjon koster rundt 22.000 kroner, forventer salgsdirektør Nils Roar Erlimo i Mercedes-Benz Norge at den nye 12-trinns PowerShift vil være mellom 3.000 og 4.000 kroner rimeligere.Mercedes-Benz
Også hadde et svært stort og elegant utstillingsareal. Som vanlig presentere produsenten sine IAA-nyheter for pressen allerede i sommer. Den største nyheten fra Bayern i år er som meldt (se L&L nr. 8/2006) MANs nye 12,4-liters D26-motor på 480 og 540 hk til den største lastebilserien TGA. Den kan leveres med både EGR- og SCR-rensing av avgassene og har forøvrig svært mye til felles med produsentens mindre og kritikerroste D20-motor. De øvrige MAN-nyhetene var i all hovedsak utvidelse av det lette TGL- og det mellomtunge TGM-programmet som første gang ble introdusert i fjor. Det dreier seg blant annet om dobbeltkabiner til begge serier, 4x4-versjon av TGM med luftavfjæret bakaksel og TGM med helluft. Den norske MAN-importøren kan forøvrig melde om godt salg av HydroDrive, og det er spesielt i Nord-Norge at dette systemet med hydrostatisk drift av forhjulene har slått godt an. Systemet tilbys på TGA med motorer opp til 480 hk.MAN
Ingen store nyheter fra, som med et topp moderne program er inne i en typisk konsolideringsår. En ny innredning av CP16-førerhuset skal bidra til å gi sjåførene bedre forhold til hvile, men hovedtema i år var i hovedsak å profilere «Scania som pålitelig partner» i tillegg til å fokusere på forskjellige sikkerhetsfunksjoner og førerstøtte. På sikkerhetssiden fikk man demonstrert siste versjon Lane Departure Warning (LDW) som overvåker kjøretøyets posisjon i veibanen og som nå skal ha blitt oppgradert til også å fungere på dårlige veier. Systemet tilbys foreløpig til trekkvogner med ESP. Tyre Pressure Monitoring (TPM) varsler sjåføren dersom trykket i ett av hjulene reduseres og tilbys alle produsentens lastebiler med én drivaksel. Et økende antall transportører og kunder krever alkotest av sjåføren før kjøringen begynner. Scania tilbyr nå forberedelse til alkolås allerede fra fabrikk og dette vil i stor grad forenkle montering av ønsket testutstyr. Systemet krever som mange vet at sjåføren må blåse i et munnstykke før kjøretøyet startes. Dersom det oppdages alkohol i utåndingen vil ikke bilene kunne startes. Alkolåsforberedelsen vil bli å finne i samtlige Scaniakjøretøy. Et siste sikkerhetshjelpemiddel som blir stadig mer populært er Adaptive Cruise Control (ACC) som tilpasser lastebilen til forankjørende. Systemet kan benyttes på trekkvogner med ESP og retarder. Til det automatiserte girskiftsystemet Opticruise har Scania nå tatt frem systemet Ecocruise som skal bidra til ytterligere reduksjon av forbruket. I likhet med «manuell» økonomikjøring utnytter Ecocruise blant annet kjøretøyets bevegelsesenergi maksimalt i tillegg til å unnvike unødvendige akselerasjoner.Scania
hadde naturligvis hovedfokus på top of the line-modellen FH16 med sin råsterke motor på 660 hk (se L&L nr. 6-7/2006) de helt nye FL- og FE-modellene (se L&L nr. 8/2006). Som nevnt ovenfor viste Volvo også frem sin hybridløsning som i følge produsenten kan bidra til å redusere dieselforbruket med opp mot 35 prosent. Volvo presenterte også en ny versjon av transportinformasjonssystemet Dynafleet. Systemet har fått en rekke nye tjenester og funksjoner, samtidig som det har blitt mer brukervennlig. Den nye versjonen vil leveres som en komplett løsning, i tre ulike pakker. En av nyhetene er et GPRS SIM-kort som sørger for ubegrenset kommunikasjon mellom Dynafleetsystemet og kjøretøyene. Andre nyheter er støtte for Dynafleetsystemet via Volvo Action Service, en e-læringsmodul for både Dynafleetsystemet og tilhørende sjåføropplæring, samt oppstartsregistrering av alle kjøretøyer, noe som kan gjøres online. Maskinvaren i kjøretøyet er også ny og med mer kraft enn forgjengeren takket være økt minne og raskere prosessor. Den er basert på en ADR-godkjent plattform, slik at firmaer som transporterer farlig gods, nå også kan bruke transportinformasjonssystemet. Under en pressekonferanse kom det også frem at Volvos heleide forhandlere i Tyskland nå også skal selge og tilby ettermarkedstjenester på Nissans nyttekjøretøymodeller Interstar, Cabstar og Atleon. Avtalen mellom Volvo Truck Corporation og Nissan Europe åpner for et tilsvarende samarbeid også på andre europeiske markeder, men dette vil bli vurdert individuelt basert på markedssituasjonen i det enkelte land.Volvo
Spesialmodellen Magnum Vega var det store trekkplasteret på standen til Renault Trucks. Den skal selges i et svært begrenset utvalg, og selv om det foreløpig er usikkert om all den utvendige blå lysdekoren blir godkjent i Norge, bekrefter salgssjef Dag Nordvik i Renault Trucks Norge at de kommer til å ta den inn til landet. Importøren kommer imidlertid til å satse mer på den ordinære Magnum (hvis man kan bruke det uttrykket på denne modellen) etter at den fikk ny drivlinje i fjor. Ny drivlinje finner man også i den mer tradisjonelle langtransportmodellen av Premium. En utfordring for Nordvik & Co. er at motorprogrammet til denne stopper på 450 hk. Overfor pressen argumenterte han godt med at dette bør holde til de fleste transportoppgaver i Norge og viste til at det ikke er mange år siden denne motorstørrelsen var helt normal her i landet. Enkelte transportører og ikke minst sjåfører vil nok mene noe annet. Uansett vokser Renault sakte, men sikkert her i landet og kommer å selge rundt 100 biler over 16 tonn i år. Det er en god økning i forhold til fjoråret, og til neste år er målet 140 enheter. For første gang på mange år går også Renault nå inn på det norske tippbilsegmentet. Det skjer med modellen Lander som er betydelig kraftigere bygget enn landeveisversjonen Premium, men samtidig langt fra så ekstrem som Kerax. Også på distribusjonssegmentet kan Renault vise et topp moderne program bestående av nye Midlum fra 7,5 til 18 tonns totalvekt og Premium Distribution fra 18 til 26 tonn. Som mange vet har disse to modellene svært mye til felles med henholdsvis Volvo FL og Volvo FE, med blant annet samme motorer. Renaultmodellene skiller seg imidlertid ut fra sine svenske fettere med at de blant annet også kan tilby et automatisert girskiftsystem også til disse modellene.Renault
Hos var det flaggskipet XF 105 som frontet den store standen. Modellen ble lansert på RAI i fjor, og i år ble den kåret til Truck of the Year. I tillegg til den omtalte hybridmodellen fokuserte DAF naturligvis også på de fornyede LF- og CF-seriene som fremstår med nytt førerhusinteriør, ny utvendig design og et nytt motorprogram fra Paccar. De minste modellene i LF-serien er utstyrt med en 4,5-liters motor med effekter fra 140 til 180 hk, mens de tyngre har en 6,7-liters motor med effekter fra 220 til 280 hk. Sammenlignet med de utgående 3,9- og 5,9-liters motorene har de nye ca 22% høyere dreiemoment. I tillegg til manuelle girkasser kan LF nå også leveres med et 6-trinns automatisert girskiftsystem av typen ZF AS Tronic. Det gjelder også CF65 som forøvrig er utstyrt med den samme 6,7-liters motoren. I den større CF75 finner man en 9,2-liters motor med effekter fra 250 til 360 hk, mens den største CF85 har samme 12,9-liters motor på 360 til 510 hk som man finner i XF105.DAF
Nye Daily ble introdusert i mai, og har så langt fått svært beskjeden presseomtale til denne produsenten å være. De første modellene har allerede kommet til landet og den norske importøren satser nå på en lokal pressevisning parallelt med markedsintroduksjonen. Modellen har i alle år vært kjent for sitt svært brede basisprogram og er den klart mest populære Ivecomodellen her i landet. Moderniseringen den har gjennomgått er svært omfattende og inkluderer blant annet nye førerhus og sterkere og mer fleksible motorer, hvor blant annet også 2,3-literen nå er utstyrt med variabel turbogeometri. Den leveres med effekter fra 96 til 136 hk og har maks dreiemoment fra 240 til 300 Nm. Effektene på 3-liters motoren er økt til 146 og 176 hk, og maks moment til henholdsvis 350 og 400 Nm. Sistnevnte er i følge Iveco det høyeste i denne klassen. Alle motorene kan kombineres med det automatiserte girskiftsystemet AGile. Serviceintervallene er økt til 40.000 km, og et nytt CAN-BUS-system skal gjøre montering av påbygg enda enklere enn tidligere. Nye Daily er også utstyrt med siste generasjons ESP-system som tar hensyn til bilens totalvekt. Nye Daily er allerede klar i 4x4-versjoner med både enkel- og dobbeltkabiner.Iveco
www.logistikk-ledelse.no © 2006