Nye Iveco Daily: Vellykket genmanipulasjon
Vellykket genmanipulasjon
Gjennom dekoren som er valgt på introduksjonsbilene av nye Iveco Daily spiller produsenten på at de nærmest er en automotiv biobank som viderefører modellens gode gener til nye generasjoner. Historisk sett har Daily hatt en svært vellykket DNA-profil, og den siste genmanipulasjonen har ytterligere perfeksjonert modellen.
Henning Ivarson
Helt siden den første lanseringen i 1978 har Daily vært blant Europas mest populære nyttekjøretøyer i sitt segment, og således er det et godt arvemateriale som nå videreføres. Noen av modellens sterkeste sider har vært den solide chassiskonstruksjonen, de trekkvillige motorene, kjøreegenskapene og ikke minst det svært brede programmet av basismodeller. Opp gjennom årene har flere av konkurrentene derfor stadig måttet utvide sitt modellutvalg for å komme opp på samme nivå.
Iveco har derfor ikke sett noen grunn til ytterligere å gjøre noe med dette som derfor er identisk med forrige generasjon. Programmet er fortsatt delt inn i tre vektklasser - L opp til 3,2 tonn, S opp til 3,5 tonn og C (med tvillinghjul) fra 3,5 til 6,5 tonns totalvekt - og består av både chassis med enkelt- eller dobbelt førerhus, busser og kassevogner med tre forsjellige takhøyder, fire lengder og volum mellom 7 og 17 kbm.
Nytt og praktisk førerhus
Italienere har alltid vært svært opptatt av det estetiske, og til utformingen av nye Daily har Iveco fått hjelp av den kjente designeren Giorgetto Giugiaro som både har vært ansvarlig for den utvendige faceliften og det nye førerhusinteriøret. Utvendig har Daily blant annet fått en helt ny front og betydelig bedre utformede sidespeil. Spesielt er vidvinkelspeilene blitt større som også har fått integrerte blinklys. I hekken har kassevognene blitt utstyrt med en taklist med ekstra bremselys, men hvor det også kan monteres ryggekamera og lamper for belysning av lasteområdet. Et nytt låsesystem på bakdørene og en ny skinne til sidedørene skal dessuten bidra til enklere åpning og lukking av disse.
Innvendig har den godeste Giugiaro gått mer dramatisk til verks, og interiøret er helt nydesignet med hovedfokus på estetikk, komfort og ergonomi. Også på Daily finner man nå en dashbordmontert girspak, og det finnes plenty med oppbevaringsrom, inkludert store dørlommer og flere praktiske små rom i dashbordet for mynter og andre mindre gjenstander. Fraktdokumenter og andre papirer kan legges i hyller over frontruten, plasseres i en skuff med lokk i midtkonsollen eller festes i en papirklype rett over denne.
Tre standard DIN-åpninger, men mulighet for en fjerde over frontruten, legger godt til rette for montering av elektronisk tilleggsutstyr av ymse slag.
Sterkeste motor i klassen
Daily leveres fortsatt med to motorserier. Minst forandringer finner man på 2,3-lites motoren. Den har riktignok blitt utstyrt med en turbo med variabel geometri, men dette er mest for at den skulle tilfredsstille Euro 4-normen. Både effektene på 116 og 136 hk og maks dreiemoment på respektive 270 og 300 Nm er uforandret.
3-liters motorene er imidlertid blitt 10 hestekrefter sterkere, og den minste yter nå 146 hk med et maks moment på 350 Nm. Den største er på 176 hk med et maks moment på 400 Nm som er tilgjengelig mellom 1.250 og 3.000 o/min. I følge produsenten kan ingen av konkurrentene i denne klassen vise til en så sterk motor og en tilsvarende bred momentkurve.
Bortsett fra den nye girspakplasseringen er girkassene kun modifisert for å tåle det ekstra motormomentet. I tillegg til den manuelle 6-trinns kassen tilbys alle Daily modeller også med det automatiserte girskiftsystemet AGile. Tillegget for dette er ca 11.000 kroner, og så langt har Iveco bare fått positive tilbakemeldinger fra kundene på dette ZF-systemet. Det blir stadig mer populært, og blant annet har Nettpartner og Mesta nylig tatt i bruk henholdsvis 20 og 22 Daily som alle har AGile.
Siste generasjons ESP er standard
I likhet med alle nye biler er sikkerheten også godt ivaretatt i Daily. Kollisjonspute for fører og passasjer er standard, og som tillegg kan de også utstyres kollisjonsputer som dekker sidevinduene.
Modellen har lenge vært tilbudt med elektronisk stabilitetsprogram, og siste generasjon ESP - som også tar hensyn til bilens aktuelle totalvekt - er standard på alle kassevogner opp til 3,5 tonn. Fra neste år vil dette systemet bli standard på samtlige modeller.
Bilene er også utstyrt med antispinnregulering (ASR), elektronisk bremsedistribusjon (EBD) og selvfølgelig blokkeringsfrie bremser (ABS). Bremseskivene både foran (ventilerte) og bak har forøvrig fått større diameter, hvilket i følge Iveco gjør at en fullastet bil bare får en bremsestrekning på 42 meter fra 100 km/t til full stans. Ved 50% nyttelastutnyttelse reduseres bremsestrekningen ytterligere 2 meter.
Gode kjøreegenskaper
Chassiskonstruksjonen med ramme og langsgående vanger gjør Daily svært vridningsstabil. Det bidrar både til økt driftssikkerhet og kombinert med den gode styregeometrien oppfører den seg svært stabil på alle veiunderlag. Det sier seg selv at en 3,5-tonner uten last og med 176 hk under panseret fremstår som en liten rakett. Motoren er imidlertid så sterk at 1.000 kilo nyttelast eller så neppe hadde vært merkbar i særlig grad. Iveco har også jobbet bra med støyisolasjon, og lydnivået inne i førerhuset er behagelig lavt ved alle motorturtall. Med 400 Newton tilgjengelig allerede ved 1.250 omdreininger kryper den rundt gatehjørner og gjennom rundkjøringer i høygir og bidrar således ytterligere til å gjøre sjåførarbeidet bekvemt. Daily har også en meget god svingradius som gjør den glimrende å ratte under trange forhold.
Tror på økt salg av chassis
Norge er et typisk «kassevognmarked», men som en følge av de nye avgiftsreglene tror Iveco at også flere norske bileiere nå vil gå utover 3,5-tonnsgrensen og i stedet velge chassisløsninger med skap. Ivecos styrke i så måte at de kan tilby slike modeller opp til 6,5 tonns totalvekt, og med et vektoptimalisert skap kan en slik modell få en netto nyttelast på rundt 3,3 tonn. I følge country manager Rolf Eriksen i Iveco Norge kan brukerne på denne måten spare mellom 70.000 til 100.000 kroner i avgifter og som heller kan brukes på et skreddersydd påbygg. Han opplyser at de også nå i større grad enn tidligere har begynt å ta inn flere fabrikkbygde planbiler.
Fleksibelt ettermarkedstilbud
Iveco har egeneide anlegg i Bærum, i Sarpsborg og i Kristiansand. I tillegg har de 12 forhandlere og ytterligere 7 kontraktsverksteder fordelt rundt omkring i landet. Nye Daily har serviceintervaller på 40.000 km, og Eriksen fremholder at de er svært fleksible og enkelt kan tilpasse seg kundens ønsker om eksempelvis service og ettersyn utenom verkstedenes ordinære åpningstider.
Importøren tilbyr service- og reparasjonsavtaler på fire forskjellige nivåer. Iveco tilbyr også Daily Quick Service hvor man uten timebestilling kan få foretatt en rekke enkle service- og vedlikeholdsarbeider som eksempelvis skifte av olje, filtre, eksosanlegg, bremser eller støtdempere.
God posisjon i Norge
Allerede ved introduksjonen på det norske markedet i høst var Daily tilgjengelig i et tilnærmet komplett program. Bussmodeller kommer imidlertid først på nyåret, og da både som rimelige fabrikkbygde versjoner og mer påkostede norskbygde varianter.
Til neste år kommer også de nye 4x4-versjonene. I likhet med de utgående modellene vil det være snakk om rendyrkede offroadere med blant annet reduksjonsgirkasse, tre differensiallåser, forsterket fjæringssystem og kraftuttak til eksempelvis plog eller snøfreser. 4X4-versjonene er utrustet med den største 3-liters motoren og vil bli tilbudt som 3,5- og 5,5-tonns chassis med enkelt eller dobbelt førerhus.
Daily har alltid vært den mest populære Ivecomodellen i Norge, og den står spesielt sterkt i sitt øvre segment mellom 5 og 6,5 tonns totalvekt. Eriksen innrømmer at de fortsatt har en vei å gå når det gjelder de lettere modellene, men har tro på at deres nye 3,2-tonner med 7 kbm skap til kr. 226.000 inkl. mva kan bidra til å styrke deres posisjon på dette området. Den norske importøren har forøvrig satt seg som mål å selge 450 Daily til neste år.
Om ikke jubelen stod i taket, var optimismen til medarbeiderne i importselskapet langt høyere enn på lenge. Årsaken skyldes dels at den nye modellen så langt har blitt godt mottatt av markedet, og ikke minst at de har klart å holde salget oppe i den vanskelige modellskifteperioden hvor erfaringsmessig mange kunder sitter på gjerdet og venter. En annen grunn til de brede smilene er at de også kan vise til godt salg av EuroCargo som i høst har vært en klar markedsleder i 7 - 10 tonns segmentet.
Eriksen opplyser avslutningsvis at de nå for alvor også har begynt å satse på den store Stralismodellen. Så langt har de relativt få Stralisene som går på norske veier stort sett solgt seg selv, men nå søker Iveco Norge aktivt i markedet etter nye tungbilselgere.
www.logistikk-ledelse.no © 2006