EFQM forum 2006: Globale utfordringer for Europa
Globale utfordringer for Europa
På EFQM´s lederforum i Budapest i november feiret EFQM sitt 15 års jubileum. Forumet var samtidig 20 års jubileum for den ungarske Shiba-pris og 10 års jubileum for den ungarske kvalitetspris. Dette var første gang EFQM´s lederforum ble arrangert av et tidligere østeuropeisk land. Hvordan skulle dette gå?
Stein Smaaland
Liksom vi innledet våre ledelsesartikler «Ledelse 2050» (Smaaland 2006a) så er vesentlige deler av dagens ledelse internasjonal og global, både samarbeidsmessig og konkurransemessig. Dette ble veldig synlig på European Foundation for Quality Management´s lederforum i Budapest den 6. - 8. november, jfr. figur 1, dit 650 ledere fra 41 land, pluss ledsagere, hadde funnet veien.
Som vanlig var arrangørlandet representert med flest deltagere (183), dernest fulgte Tyskland, Spania, Danmark, Belgia og Storbritannia. Av de nordiske landene hadde igjen Norge færrest deltagere (7) fra fire selskaper (Veritas, Elopak, Stavanger universitetssykehus, og SYS gruppen).
Mennesket i fokus
Forumets styreleder András Sugár ønsket velkommen, figur 2, og gav ordet til den ungarske økonomi- og samferdselsminister János Kóka.
Etter at minister Kóka formelt hadde åpnet forumet på vegne av den ungarske regjering med å ønske velkommen til Ungarn, til Budapest, og til et åpnere Europa, fortsatte han med å minne deltagerne på at Europa og EU i 2000 stod samlet om beslutningen om at Europa skulle bli «one of the fastest growing economies in the world», mens vi nå i 2006 kan konkludere med at Europa er blitt «one of the slowest growing economies in the world». Han rettet et raskt spark mot EU´s byråkrati før han mante til nasjonal og lokal innsats for å få gjennomført de nødvendige endringene. En meget oppvekkende og inspirerende åpningssesjon.
Dernest trollbandt den svenske professoren Jonas Ridderstråle forsamlingen med begrep som ETBS («Expected Time Between Surprises»), og at kopiering (eller «benchmarking» som vi liker å kalle det i Vesten (Smaaland 2003)) er ulønnsomt («little payback in playback»). Han samlet sammen et stort antall tråder med å mane til fokus på humankapital av begge sex, at vi må mestre så vel intellektuell kapital som psykologisk kapital, at mennesker, i alle fall de fleste, nå kan velge og vrake hva de vil gjøre, så vi må bygge opp persontilpassede organisasjoner («customize for the employee»), en menneskefokusering som vi selv også har skrevet varmt om (Smaaland 2006a).
Prisutdelingen
Den europeiske kvalitetsmodellen, «Business Excellence»-modellen, har vært relativ stabil siden introduksjonen i 1992, jfr. figur 3. For å kunne søke om den europeiske kvalitetspris må organisasjonene ha arbeidet tålmodig med kvalitet, med «excellence», i mange år, og ha evaluert seg selv i henhold til modellen, samt kunne fremvise et tilstrekkelig høyt kvalitetsnivå og en tilstrekkelig tydelig planlagt fremgang.
Det ble delt ut 10 kvalitetspriser hvorav 4 også fikk den høyeste utmerkelsen - EFQM Excellence Award (EEA). Disse fire var:
Blant de hundretalls organisasjoner som hadde søkt om kvalitetspris, hadde 200 EFQM revisorer plukket ut til sammen 27 finalister. Under seremonien var jeg heldig som hadde den franske revisjonslederen Georges Rallu for St. Mary´s College til høyre for meg, og den tyske utstilleren TNS Infratest ved doktor Steffen Hermann til venstre, jfr. figur 4.
Etter hver som de to konferansierene maktet å overdøve klikkingen fra bestikk, kom vi til slutt frem til forumets høydepunkt - selve prisutdelingen. Stolte toppledere fra hver av de 10 prisvinnerne ble samlet på scenen, jfr. figur 5.
En anerkjennelsesbok (EFQM 2006a) presenterer prisvinnerne og deres vei frem. La oss hente noen fakta fra vår nabo i sør, pumpeprodusenten Grundfos A/S, jfr. faktarute.
Mer menneskeledelse
Dagen etter bygget professor Stephane Garelli fra IMD og universitetet i Lausanne videre på økonomi- og samferdselsminister Kókas kritiske påpekninger fra dagen før. Med sprudlende foiler og pipende stemme fikk han slått fast noen sannheter:
I denne globale smeltedigel i endring må noe gjøres. Vi behøver ledelse.
«Det meste av det vi kaller ledelse, består av å gjøre det vanskelig for mennesker å arbeide» (Peter Drucker).
Salen levde. For den japanske professoren, kvalitetsguru og forfatter Shoij Shiba ble dette som å hoppe etter Wirkola. Men i alle fall for de av deltagerne som satte pris på menneskeledelse, hadde japaneren noen fundamentalt gode poeng. Shiba sa seg enig med Garelli i det meste, men han ville løse problemene på den japanske måten, dvs.:
Shiba mante at:
Fellessesjonene ble med andre ord igjen smykket med de fremste storheter innen fagområdet ledelse.
Arrangementets kvalitet
Den første kvelden ble det arrangert velkomstmottakelse i det ungarske parlamentet fra kl.18:00 til 20:00. Vi ble hentet med busser fra hotellene i god tid, kl.17:00. Det skulle ta lang tid før vi befant oss på plass i parlamentet.
Da jeg selv halvannen time og to for lite bemannede og sekvensielle sikkerhetskontroller senere var på plass i hovedsalen var vi omlag 100 personer der. Da klokken var blitt 19:30 var fremdeles bare nærmere 500 sluppet inn, men da ble sesjonen likevel satt i gang. Forumets leder Sugár beklaget de nye og overraskende sikkerhetsreglene fra EU som var årsaken til denne fadesen, men snart var professor Shoji Shiba i gang med å dele ut sine Shiba priser til ungarske organisasjoner.
De etterfølgende enorme mengder med fingermat kunne ikke rette opp forsinkelsen i velkomsten samt en del andre mindre hendelser. Jeg fikk et inntrykk av at den lokale arrangementkomiteen manglet en del innen intern kommunikasjon, ansvarfordeling og generell kvalitetssikring.
Som tidligere VD i SAS Jan Stenberg sa seg enig i da vi etter en halv times venting endelig befant oss i den samme drosjen på vei tilbake til hotellet en ettermiddag: «Inte precis svensk effektivitet, hva?»
EFQM 2007
går av stabelen i Athen den 1. - 3. oktober under tittelen «Building High Performing Organisations in Europe». Lederforumet skal være en naturlig etterfølger av EFQM Cardiff´s «Is Europe Ready?» og EFQM Budapest´s «Global Challenges». Problemstillinger som vil bli adressert er:
Med bakgrunn i bidrag og deltagelse fra så vel Asia som Amerika tør vi påstå at forumet, faglig sett, igjen er blitt blant de fremste i verden innen området ledelse og kvalitetsledelse, jfr. og (EFQM 2006b).www.sys.nowww.efqm.org
Vi har ingen problemer med å anbefale norske bedrifter å involverer seg i de unike læringsmulighetene som EFQM tilbyr. EFQM-medlemskap er kostbart, ja, men deltagelse på et EFQM lederforum er en relativt rimelig måte å vurdere nærmere om et fullt medlemskap kan være lønnsomt også for din bedrift.
Referanser
------------
Antall ansatte: 4000 Omsetning 2005: 573 mill. euroVinner av European Excellence Award (EEA): Grundfos A/S
1996 hele toppledelsen på kurs i selvevaluering 1997 medarbeiderundersøkelser iverksatt, årlige strategisykler introdusert, ISO 14001 og EMAS sertifisering, benchmarking 1998 kundeundersøkelser iverksatt 1999 strategiske dokumenter (visjon, misjon etc.), dansk kvalitetspris, grønne produkter 2000 EFQM-modellen i produksjonsgruppene, kundeklagesystem, produktvariansesystem (jfr. Statistical Process Control), OHSAS 18001, benchmarking, dansk utdannelsespris 2001 LEAN-metoden, strategiplan 2002-2004, verdimåling, merkevarer, prosessledelse, EFQM finalist, dansk logistikkpris 2002 påfyllingskonsept (jfr. Just-in-Time), samfunnspris, EU-finalist for utvikling 2003 EFQM prisvinner 2004 strategiplan 2004-2007, prosessforbedringssystem, samfunnspris for andre gang, benchmarking 2005 SAP R3 prosjekt fullført, prosessevalueringsmodell introdusertMilepæler frem til EEA
Anvendte verktøy (jfr. Smaaland 2006b)
-------------
Artikkelforfatter Stein Smaaland er faglig ansvarlig for seksjonen «Ledelse og kvalitet». Han er cand. real., bedriftsøkonom, og doktorand innen kommunikasjon.
Forslag og kommentarer til seksjonen mottas med takk: stein.smaaland@sys.no
www.logistikk-ledelse.no © 2006