Slitte vinterdekk versus nye: Farlig store forskjeller
Farlig store forskjeller
Dekk Partner i samarbeid med Michelin og Volvo inviterte større og mindre flåteeiere, sjåfører og fagpresse til prøvekjøring på Golsfjellet. Hensikten var å kjenne forskjellen mellom slitte og nye vinterdekk, i tillegg til hvordan kontinentale motorveidekk oppfører seg sammenlignet med rene vinterdekk. Det ble en utprøving til ettertanke.
Henning Ivarson Golsfjellet
Strålende sol fra skyfri himmel, noen få minusgrader og gode snø- og isdekte vinterveier på Golsfjellet dannet en perfekt ramme den dagen vi gjestet prøvekjøringsarrangementet som Dekk Partner AS gjennomførte i slutten av januar. I løpet av fem hektiske dager deltok til sammen over 130 av selskapets kunder på vintertreffet som først og fremst skulle gi deltakerne kjøreopplevelser gjennom å prøve ut identiske biler med god og dårlig dekkutrustning. Både markedssjef Bård Dalen i Dekk Partner, salgssjef Johnny Nilsen fra medarrangør Norsk Michelin Gummi og PR-ansvarlig Frank Tonås fra billeverandøren Volvo Norge poengterte således sterkt at det ikke dreide seg om noen form for test. Med på arrangementet var også Dekk Partners utstyrleverandører Exide Sønnak og Flom Kjetting med statisk utstilling av blant annet batterier, ladere, kjetting og løfte- og surreutstyr.
Volvo hadde skaffet tilveie tre par lastebiler, som med unntak av dekkene hadde innbyrdes identiske spesifikasjoner. To FH12 4x2 trekkvogner med trippel tralle ble benyttet på veien mellom Oset og Storefjell, mens to FH16 6x4 dumperbiler og to FM9 4x2 skapbiler skulle brukes til bremse- og fremkommelighetsutprøving på langt mindre veier på Golsfjellet. I tillegg hadde Volvo Personbiler Norge stilt til disposisjon noen firehjulsdrevne personbiler av typen XC90 og XC70 blott til lyst.
Farlig store forskjeller
Mens den ene semitraileren var skodd med gode kontinentale motorveidekk, hadde den andre rene vinterdekk. Etter å ha overvåket en rekke bakkestartforsøk med ofte svært erfarne sjåfører bak rattet, var det liten tvil om hva som var best. Mens semien med vinterdekk alltid tok løs på første forsøk, måtte den andre som regel forsøke flere ganger og gjerne komme seg ut på veikanten for at hjulene skulle få feste. Intet overraskende resultat, men veldig greit å få en påminnelse om de store forskjellene mellom dekktypene.
Enda større forskjeller ble det med de andre biltypene som var skodd med henholdsvis godt slitte og nye vinterdekk. Rundløypen startet med en relativt bratt og svingete bakke på en smal og dårlig vei, og med dårlige dekk på FM´en likte vi oss sant og si svært så dårlig. Lydig fulgte vi rådet til bisitteren og kjørte I-shift i manuell og startet i fjerde gir med motorbremsen på svakeste effekt. Selv i tilnærmet krabbefart låste bakhjulene seg relativt fort og vi mistet mye av kontrollen over kjøretøyet. Med motorbrems av og forsiktig kjøring i andre gir gikk det heldigvis noe bedre. Etter innlagt bremseprøve ble det på nytt full stopp da vi skulle gjennom en 90 graders sving og rett inn i en relativt svak stigning. Svetteperlene piplet i pannen da kjøretøyet begynte å skli ukontrollert bakover. Etter mye om og men kom vi rundt. Neste runde ble tatt med en identisk FM med nye vinterhjul. Full kontroll ned bakken i fjerde gir, seks meter kortere bremsestrekning enn forrige gang (inngangsfart 40 km/t), og problemsvingen gikk som en lek. Da jeg fikk høre at samme bil på senere runder både gikk i grøften ned den bratte bakken og trengte kjetting for å komme seg rundt den krappe svingen, pustet jeg lettet ut. Det var med andre ord ikke egne kjøreferdigheter som var årsaken til problemene jeg selv hadde vært oppe i.
Nordens ledende dekk-kjede
Ved oppsummeringen ble det naturlig nok også tid til litt salgsfremmende fremstøt overfor gjestene. Bård Dalen opplyste at Dekk Partner nå er blitt Nordens største dekk-kjede med mer enn 240 servicepunkter i Norge, Sverige og Finland og med en årsomsetning på 1,7 milliarder kroner. Kjeden er eid av medlemmene selv og er således ikke styrt av produsenter. Kjeden tilbyr kundene onestop shopping - med dekk fra trillebår til landbruksmaskiner, felger, kjettinger, dekkreparasjoner, dekkhotell og rådgivning. Michelin er viktigste merke, men det selges også mye Goodyear, Bridgestone og Pirelli. Forøvrig kan man skaffe tilveie alle øvrige merker. Kjeden har også lansert Dekk Parter Customer Club (DPCC) som gir medlemmene gode kjøpsbetingelser.
Utnytter ikke dekkenes levetid
Med en dagsproduksjon på 844.000 dekk fra til sammen 80 fabrikker kjemper Michelin med Bridgestone om å være verdens største dekkprodusent. Salgssjef Johnny Nilsen fra Norsk Michelin Gummi ga gjestene gode råd om dekkhold, og poengterte hvor mye dette innvirker både på økonomien og trafikksikkerheten.
Først og fremst vektla han betydningen av å velge riktige dekk, og underbygget således de ferske erfaringene deltakerne hadde med eksempelvis semitrailere med kontinentale motorveidekk versus rene vinterdekk. Likeledes at sjåførene er påpasselige med å kontrollere ventilhetter/ventilforlengere og selve dekktrykket som både påvirker økonomi og sikkerhet.
Han opplyste også at svært mange bileiere ikke utnytter dekkenes levetid fullt ut, og de opplever av 95 prosent av dekkene som kommer inn til regummiering har ikke vært mønsterskjært. Michelin opererer med begrepet 4 Liv på sine dekk. Dekkets første liv er selvfølgelig som nytt. Dekkets neste liv kommer gjennom mønsterskjæring der levetiden forlenges med 25 prosent. Liv 3 er Remix med ny bane der levetiden økes 100%, mens livsfasen avsluttes med en siste mønsterskjæring som forlenger levetiden ytterligere 25 prosent. På den måten kan et dekk ha en levetid på 250% i forhold til det originale, mens kostnadene kun stiger med rundt 160%.
www.dekkpartner.no
www.michelin.no
www.volvotrucks.no
www.logistikk-ledelse.no© 2005