IFS Back in Black: Omfattende snuoperasjon gir resultater
Omfattende snuoperasjon gir resultater
IFS-konsernet har vært gjennom en tøff snuoperasjon de siste to årene. Nå begynner resultatene å vises, og de tre siste kvartalene har IFS gått med overskudd. - Det er en utvikling vi er godt fornøyd med, sier selskapets toppsjef Michael Hallén i IFS. Men selv om konsernet er kommet et godt stykke på vei, innrømmer han at mye gjenstår før man er i mål med prosjektet «Back in Black».
Trond Schieldrop Göteborg
Michael Hallén overtok ledelsen av konsernet i 2003, og etter flere år med sviktende omsetning og dårlige resultater er IFS på rett vei. Det samlede resultatet etter tredje kvartal ble på 55 millioner svenske kroner, mot minus 84 millioner samme periode året før.
- Men å snu et konsern på denne størrelsen tar tid, sa Hallén, da vi traff ham under årets IFS World Conference i Göteborg som samlet over 1.300 deltakere.
- Vi må regne med både nye positive og negative erfaringer før vi er der vi skal være. men våre kunder og partnere tar oss på alvor og vi har en sterk support internt i organisasjonen. I løpet av snuoperasjonen har vi samtidig fått mange nye kunder, la han til.
Markedstilvekst
I dag logger over 500.000 globale brukere seg på IFS´ forretningskritiske applikasjoner. Bare siden Orlandokonferansen for atten måneder siden har selskapet hatt et tilsig på 100.000 nye brukere. Hallén kan vanskelig gi noe svar på vårt spørsmål om når IFS runder 1 million brukere, men han tror ikke det vil ta mange år. Markedstilvekst kombinert med konsernets partnerskapsstrategi vil være avgjørende for suksess.
Veksten er størst i Asia med Kina, India og Midtøsten i front, men også deler av Øst-Europa bidrar sterkt.
- I India har vi kjøpt vår partner og etablert en selvstendig IFS-virksomhet. Vi forventer relativt rask vekst her. Vi har også fått en rekke interessante oppdrag i Midtøsten. Infrastrukturinvesteringene innen olje-, gass- og energisektoren passer oss godt. Når det gjelder USA og resten av Europa går forretningen bra. Målet er å opprettholde og videreutvikle dagens kundemasse. Det kinesiske markedet har ennå ikke tatt av, men vi etablerer nå partnerskapsnettverk og referansekunder innen bl.a. kjernekraftverk og prosessindustri slik at vi står best mulig rustet når veksten kommer. Når Kinamarkedet eksploderer, vil en million brukere være raskt i sikte, sier Hallén, som minner om at det bare er et fåtall av de mange utenlandske industrivirksomhetene som har etablert seg i Kina som har fornøyde kunder.
- Skal vi lykkes er vi derfor avhengig av en god partnerskapsstruktur.
Partnerskap
Tidligere solgte IFS applikasjonene utelukkende på egen hånd. I dag skjer en del av salget gjennom partnere. Norge har vært en spydspiss i så måte.
- Hvordan er utviklingen for resten av konsernet?
- Vi har forskjellige partnere. Det er for det første industrispesifikke partnere med et godt utbygd nettverk i Sør-Amerika. I tillegg har vi implementeringspartnere, eksempelvis relasjonen til Accenture og ErgoGroup i Norge. Vi analyserer geografiske og industrielle forhold og utarbeider en strategi tilpasset brukernes behov. I Sør-Amerika opererer vi kun med et partnernettverk, mens vi i Nord-Amerika har en krysning mellom partnernettverk og direktesalgsmodell. Målet er valg av riktig modell til rett plass. Vi kommer til å fokusere ytterligere på partner- og industrivertikaler i tiden fremover.
Norge har også vært en viktig bidragsyter til IFS-konsernets økonomi, og har hevdet seg sterkt innenfor blant annet kompetansebygging. Sammen med NSB og det norske forsvaret har IFS Norge utviklet en løsning for avansert vedlikehold som nå er kommersialisert.
- I dag tar blant andre Finnair denne løsningen i bruk. Dette gir store synergieffekter til både kunder, partnere og oss selv. Samarbeid er derfor utslagsgivende for den suksessen vi oppnår med våre applikasjoner, sier konsernsjefen.
IFS Applications 7 lanseres i april
IFS utvikler og leverer forretningskritiske applikasjoner til flere industrisektorer. Løsningene bygger på komponenter innen produksjon, logistikk, CRM, økonomi, konstruksjon, HR, service og vedlikehold, og som tidligere meldt har det norske selskapet hatt leveranser til flere betydelige selskaper den senere tiden.
Under årets konferanse lanserte selskapet IFS Applications 7 under mottoet «Creating Payback Together».
- Det handler om å lytte til kunden, sier Hallén.
- Sammen kan vi, i hvert enkelt prosjekt lage en kundetilpasset applikasjon, fortsetter han, og refererer til en av foredragsholderne som snakket om et ekteskap mellom IFS som leverandør av forretningskritiske applikasjoner og dem som kunde. Flere norske og internasjonale kunder planlegger å oppgradere til Applications 7 som lanseres i april og på den måten få en fremtidsrettet applikasjon skreddersydd for virksomhetskritiske områder. I følge Hallén har konsernet har brukt 350.000 timer på utviklingen av den industrispesifikke delen av applikasjonen. I tillegg skal det ha blitt lagt ned 250.000 timer på teknologi, infrastruktur og brukergrensesnitt.
- Hva betyr det nye brukergrensesnitt for kundene?
- Konsernets viktigste satsingsområde er «User Productivity». I over to år har vi investert i nye brukergrensesnitt og ser nå de første resultatene av denne satsingen. Løsningen er individuelt tilpasset kundenes og bransjens behov med realtime funksjonalitet slik at industrien kan utnytte de nye standarder på en effektiv måte. IFS kjennetegnes av åpne plattformer, og for kundene betyr det kvalitativt gode og billige løsninger. De står fritt i valget mellom markedsledende applikasjonsservere fra IBM, Oracle eller JBoss, avslutter Michael Hallén.
www.logistikk-ledelse.no© 2005