23948sdkhjf

The European Road Transport Show: Hovedfokus på nye motorer

Hovedfokus på nye motorer«The European Road Transport Show 2005» ble sterkt preget av neste års innføring av Euro 4-motorer. De fleste av nyhetene som ble stilt ut har allerede vært presentert i media...

Hovedfokus på nye motorer

«The European Road Transport Show 2005» ble sterkt preget av neste års innføring av Euro 4-motorer. De fleste av nyhetene som ble stilt ut har allerede vært presentert i media, men hadde sin publikumspremiere på messesenteret RAI i Amsterdam. Men noen verdenspremierer var det. DAF lanserte blant annet sitt nye flaggskip XF105, og MAN har gjort TG-serien komplett med den nye mellomklasseserien TGM. På varebilsektoren lanserte Mercedes-Benz Vito i 4x4-versjon og Fiat Doblo fremstod i ny utgave.

Henning Ivarson Amsterdam

Årsaken til det massive fokuset på nye motorer under årets «The European Road Transport Show» eller «Bedrijfsauto RAI» som den heter på morsmålet, skyldes naturligvis lovkravet om at alle biler som skal selges etter oktober 2006 skal være utstyrt med motorer som tilfredsstiller den nye Euro 4-standarden. Produsentene selv hadde imidlertid et krav om at de nye motorene skal være godkjent ett år tidligere - en tidsfrist som med andre ord nærmest ble sammenfallende med utstillingen.

Flere produsenter har allerede i lang tid tilbudt slike motorer, og årsaken til det er at biler med en høyere euronorm enn den som til enhver tid gjelder får rabatt på den tyske veiskatten Maut. Når Euro 4-kravet trer i kraft til neste år, vil man således oppnå tilsvarende rabatt dersom bilene er utstyrt med Euro 5-motorer som først blir lovpålagt i 2009. De fleste av motorprodusentene har valgt å benytte SCR-teknikken (Selective Catalytic Reduction) for å tilfredsstille Euro 4, og ved å tilføre mer AdBlue kan disse motorene relativt enkelt også tilpasses Euro 5. Derfor var det også allerede utstilt et stort antall slike motorer i Amsterdam.

Nytt hollandsk flaggskip

Hva er vel mer naturlig enn å starte en messerapport fra Nederland med nettopp DAF. Merket er i klar vekst, og totalt ble det i fjor solgt 30% flere DAF i Europa enn året før - og hele 50 prosent mer enn for tre år siden. Også her i landet er DAF i siget, og pr. oktober var det blitt levert nær dobbelt så mange biler over 16 tonn som samme periode i fjor.

På RAI hadde DAF verdenspremiere på sitt nye flaggskip XF105, utstyrt med en 12,9-liters Paccarmotor med benevnelsen MX. Denne ble presentert på fjorårets IAA-utstilling i Hannover, og er klar i både Euro 4 og 5-utførelse. Foreløpig tilbys den med effekter på 410, 460 og 510 hk, men vil på et senere tidspunkt også bli tilbudt med 560 hk. Samme motor vil også etterhvert bli tatt i bruk på DAFs CF85-modeller.

Parallelt med introduksjonen av XF105, vil dagens top of the linemodell XF95 bli tilbudt med Euro 3-motorer. Utvendig skiller XF105 seg fra XF95 med annen grill og integrerte lykter i takskalken. Innvendig er forandringene betydelig større, med blant annet nytt instrumentpanel, ny dashbordlayout og ny utforming av hvileområdet. Motortunnelen er blitt hele 15 cm lavere og bidrar til 175 cm ståhøyde i Space Cab og 210 cm i Super Space Cab.

DAF lanserte også en annen ny Paccarmotor. Den har fått benevnelsen PR, har et slagvolum på 9,2 liter og vil bli å finne i CF75 fra neste år. Også denne motoren er klar for både Euro 4 og 5 med effekter på 250, 310 og 360 hk.

Scania viste Europas sterkeste lastebilmotor

Også Scania kan vise til svært godt salg den siste tiden, og etter første halvår var merket eksempelvis for første gang på mange år størst over 16 tonn på samtlige nordiske markeder. Mye av suksessen skyldes de nye R- og P-seriebilene som har vært tilnærmet feilfrie siden introduksjonen i fjor. Nylig ble programmet ytterligere fornyet med en helt ny generasjon motorer og girkasser. Som omtalt tidligere toppes programmet nå av en V8-motor på 620 hk og 3.000 Nm, og som målt i dreiemoment er Europas sterkeste. En R620 trekkvogn med denne motoren frontet naturlig nok standen og var et høyst effektivt trekkplaster på de besøkende. Scania tilbyr nå kundene hele 21 forskjellige motorer i hovedsakelig Euro 3- og Euro 4-utførelse, men også et par som Euro 5. Som kjent benytter produsenten EGR-teknologi (Exhaust Gas Reduction) på sine nye Euro 4-godkjente rekkeseksere, mens V8-motorene og Euro 5-versjonene av R420 og R500 i en overgangsfase benytter SCR og således krever tilsetning av AdBlue. Produsenten er imidlertid helt klar på at EGR er fremtiden og at dette systemet vil bli brukt på samtlige fremtidige Euro 5-motorer.

I tillegg til de nye motorene og det nye girkasseprogrammet fokuserte Scania også mye på sitt flåtestyringssystem med utstilling av både PC´ene som monteres i bilene og presentasjon av programvare. Brukerne kan selv bestemme hvilke standardmenyer og data som skal vises på skjermene, og systemet kan også enkelt kobles opp mot påbygg. I stedet for å montere ekstra brytere og knapper på dashbordet kan eksempelvis spesialfunksjoner for kran-, brann- og renovasjonsbiler aktiveres ved å trykke på skjermen. Systemet kan fullt ut integreres med ERP- og andre typer forretningssystemer, og kan gi brukerne store rasjonaliseringsgevinster. Sammenlignet med utbredelsen av Volvo Dynafleet, står Scania fortsatt i startgropen, men brukererfaringene er så langt svært gode og potensialet er stort. Det svenske oljeselskapet Preem er foreløpig den største brukeren i Skandinavia.

Ny generasjon Volvo FH og FM

Scanias fremgang den siste tiden skyldes i stor grad at «den andre svensken» har vært nede i en bølgedal. Flere Volvoansatte vi snakket med var frustrerte over hvor lang tid produsenten brukte på å løse stabilitetsproblemene, som riktignok først og fremst har vært et problem ved kjøring på dårlige veier i Norden. Nå er dette et tilbakelagt stadium, og med nye Euro 4- og 5 godkjente motorer, en ytterligere forbedret versjon av det automatiserte girskiftsystemet I-Shift samt andre større og mindre justeringer på både FM og FH, er motivasjonen igjen for oppadgående i organisasjonen.

Også Volvonyhetene er tidligere blitt grundig presentert i Logistikk & Ledelse. Men vi gjentar kort at den legendariske 12-literen nå har fått økt slaglengde og høyere dreiemoment. Både den nye 13-liters motoren og den oppgraderte 9-literen benytter SCR-teknologi og er allerede klar for både Euro 4 og Euro 5. Man kan derfor und-

re seg noe over hvorfor Volvo ennå ikke har tatt frem en ny versjon av den kraftige 16-liters motoren.

En annen viktig nyhet er at I-Shift nå er godkjent for 60 tonns totalvekt. Systemet har også fått ny programvare og ikke minst mer minnekapasitet som gjør at systemet kan tilpasses forskjellige brukerkrav på en enda bedre måte enn tidligere.

Nye materialer og farger har gjort det smakfulle interiøret i både FM- og FH-førerhusene enda mer elegant.

Det som dermed gjenstår er en eventuell Euro 4/5-tilpasset versjon av 16-literen og ikke minst en arvtaker etter den særdeles seiglivede FL-modellen som nå for alvor er preget av tidens tann. Om det var årsaken til at den hadde en noe tilbaketrukket posisjon på den ellers - og som alltid - elegante og innbydende Volvostanden, skal være usagt. Skal man tro rykter, ser man til neste år resultatet av et svært nært utviklingssamarbeid med Renault Trucks.

Forøvrig hadde også Volvo en bred presentasjon av tilleggstjenester som kan hjelpe brukerne å bli mer lønnsomme. Her kan nevnes presentasjon av siste versjon Dynafleet og ikke minst tilbudet rundt førerutvikling som skal bidra til både mer økonomisk og sikker kjøring. I sin Nordenorganisasjon har Volvo blant annet egne personer som kun er engasjert i opplæring og som tilbyr brukerne systematisk trening.

Endelig kom MAN med TGM

Vi har nesten ikke tall på alle utstillinger vi har vært på de siste årene og forventet å finne arvtakeren til MANs mellomklassemodell ME2000.

Et drøyt halvår etter introduksjonen av den nye lette modellen TGL er endelig også TGM på plass. Den kommer til landet som 2-akslet 18-tonner ved årsskiftet, og deretter vil serien suksessivt bli utvidet med modeller ned til 14 tonn. Produsentens modulsystem bidrar til at man nærmest skal være MAN-ansatt for å skille TGM fra de øvrige modellene. Forskjellen på førerhusene til TGL, TGM og de smale versjonene til TGA går i hovedsak kun på høyde fra bakken og er bare synlige fra grillen og ned. Også på chassis og drivlinje er det svært mange likheter mellom modellene.

På motorsiden nevner vi at TGM introduseres først med Euro 3-motorer på 240, 280 og 326 hk. I april kommer de to første i EGR-rensede Euro 4-versjoner, mens den største først kommer i september til neste år. Også den lette TGL-serien fra 7,5 til 12 tonn vil få sine 4-sylindrede motorer på henholdsvis 150, 180 og 206 i Euro 4-versjoner på vårparten. Da kommer også to nye Euro 5-versjoner av D20-motoren på 400 og 436 hk til den tunge TGA-serien. Disse vil kreve AdBlue-tilsetning, men i likhet med Scania annonserer også MAN at de planlegger å utvikle nye Euro 5-motorer som ikke er avhengige av additiver.

Den tunge TGA-serien utvides med det nye førerhuset XLX. Det er et bredt halvhøyt førerhus, som med en innvendig ståhøyde på knapt to meter og legger seg mellom XL- og XXL-versjonene. Det er først og fremst ment som et romslig og prisgunstig førerhus for internasjonal langtransport. Generelt for TGA er også et nytt mulitfunksjonsratt som etter hvert vil bli standard på de fleste førerhusene. Ved hjelp av dette kan man ha begge hender på rattet og styre både cruise control, Bremsomat, radio og telefon. I tillegg til bilen selvfølgelig.

På IAA i år 2000 viste MAN for første gang en lastebil med hydrostatisk drift på forhjulene. Nå er konseptet ferdig utviklet, og i Norge er det så langt solgt 12 biler med HydroDrive. Systemet kobles inn ved behov, og sammenlignet med en vanlig drivende foraksel er det både 400 kilo lettere og betydelig billigere. En annen fordel er at man beholder rammehøyden på forakselen. Systemet består av 8 hydraulikksylindre i stjerneform som med opp til 420 bars inngangstrykk virker inn på en kam rundt navet, og produseres av Poclain Hydraulics.

Mercedes-Benz med nytt automatisert girskiftsystem

Mercedes-Benz var svært tidlig ute med å presentere motorer som tilfredsstiller de kommende avgasskravene, og har lenge vært alene om å kunne tilby et komplett lastebilprogram med Euro 5-motorer fra 410 til 480 hk. Nå utvides Euro 5-tilbudet til også å gjelde samtlige Atego og Axormodeller i tillegg til V8-motorene til Actros.

Størst interesse på standen vekket konseptmodellen Actros «Cruiser» LS1860 som både var en stilstudie i interiør i tillegg til at den var utstyrt med all tilgjengelig og fremtidig teknologi. Innvendig var den kledd i nydelig gyllent skinn, med ny elegant instrumentering, innfelt 23 tommers flatskjerm på den ene sideveggen og ditto store høyttalere på bakveggen. Mest spesielt var likevel et særdeles elegant skipsgulv i teak til erstatning for den tradisjonelle teppekledningen. Fremtidsteknologien var denne gang i hovedsak konsentrert om LED-belysning (light-emitting diodes). Dioder brukes mer og mer som bak- og blinklys på personbiler, men på Cruiser var denne teknologien brukt over alt. Fordelen med LED er at de varer minst bilens levetid og at man dermed slipper å skifte pærer. I tillegg er diodene svært plassbesparende og strømforbruket ligger godt under det halve til en ordinær pære. Det er derfor bare et tidsspørsmål før teknologien blir tatt i bruk for alvor. Det er Hella som har levert lysutstyret på Cruiser, og de forventer å starte serieproduksjon av LED-hovedlys i 2008.

Selv om Cruiser er en konseptmodell, har den nyheter som allerede vil være kommersielt tilgjengelig. Det gjelder både den Euro 5-godkjente V8-motoren på 600 hk, og det nye automatiserte girskiftsystemet «Mercedes Power Shift» som baserer seg på en ny usynkronisert girkasse. Det i seg selv vil bidra til raskere girskift enn dagens Telligentsystem, og høyst sannsynlig være på høyde med eksempelvis Volvo I-Shift og AZ AS-Tronic som brukes av flere lastebilprodusenter. Det nye systemet vil være standard i Actros 1860 LS, og vil i første omgang bli tilbudt som option på øvrige landeveismodeller med motorer på 456 hk eller mer. I løpet av neste år vil systemet også være tilgjengelig for biler med motorer fra 320 til 440 hk.

En viktig nyhet for de kontinentale markedene er at Axorserien nå er blitt utvidet med nye anleggsmodeller og således blitt helt komplett. Denne prisgunstige modellen med et mindre og enklere utstyrt førerhus enn Actros har blitt svært populær hos en rekke flåteeiere i utlandet, men norske sjåførers krav til komfort gjør modellen lite aktuell i Norge. Axor kan heller ikke fås med V8-motor, noe de fleste norske anleggsbiler blir utstyrt med.

Ny Renault Premium og facelift på Midlum

Renault Trucks har på kort tid fornyet mesteparten av lastebilprogrammet. Det begynte med Mascott i fjor, etterfulgt av Magnum i februar og ble foreløpig avsluttet med facelift på Midlum og en helt ny Premium nå i september. Først ute er de høye langtransportmodellene Premium Route, mens Distribution med lavt førerhus introduseres til neste år. Med ny motor, nye girkasser, nytt chassis inkludert nye aksler og nytt førerhusinteriør hevder produsenten at det kun er navnet som er videreført fra dagens modell.

Renault Trucks har ikke vært like ivrige som mange av de øvrige lastebilprodusentene med å tilby Euro 4-motorer i god tid før lovkravet. Premium tilbys eksempelvis foreløpig bare med Euro 3-versjoner av den nye 11-liters motoren DXi 11 med effekter på 330, 380 og 440 hk.

Flaggskipet Magnum er imidlertid allerede utstyrt med den Euro 5-godkjente motoren DXi 13 på 500 hk og et maks dreiemoment på 2.450 Nm. Både i antall hestekrefter og Newtonmeter ligger den nøyaktig midt mellom de to største 13-liters versjonene på Volvo FH.

Iveco markerte 30-års jubileum

Iveco lanserte sine første Euro 4-motorer til Daily, EuroCargo og Stralis under fjorårets internasjonale nyttekjøretøyutstilling i Hannover. Nå utvides utvalget av disse, med blant annet Cursor 13-motorer på 430 og 480 hk til Stralis. Iveco er også store på gassmotorer, og det er ikke lenge siden vi kunne melde om en stor leveranse av hele 300 gassdrevne lastebiler til et renovasjonsselskap i Madrid. På RAI ble teknologien vist på en Daily som det blant annet er blitt solgt noen av i Sverige. Mange fattet også interesse for en Daily hybrid som benytter samme dieselelektriske teknologi Iveco har benyttet i mange busser. Forøvrig markerte produsenten at det i år er 30 år siden de italienske bilprodusentene Fiat Veicoli Industriali, Lancia Veicoli Speciali og OM gikk sammen med franske Unic og tyske Magirus-Deutz og dannet Iveco. Disse selskapene ble etablert på slutten av 1800- eller begynnelsen av 1900-tallet, og samlet sett har derfor Iveco over 400 års erfaring med produksjon av nyttekjøretøyer.

Syvende generasjon Canter

Nye Mitsubishi Fuso Canter er blitt mer fleksibel enn noen gang tidligere. Modellen kan leveres i fire vektklasser fra 3,5 til 7,5 tonns totalvekt, med fem forskjellige akselavstander og med fire forskjellige førerhus - inkludert 7-seters dobbeltkabin.

Mens det i Amsterdam bare ble stilt ut 3,5-tonnere, er det 6,5- og 7,5-tonns variantene som vil bli lagerført i Norge. Sistnevnte har en nyttelast (inkl. påbygg) på hele 4.890 kilo. Modellen leveres med en 4-sylindret turbodiesel på 125 og 143 hk, men kun den største vil bli lagerført her i landet. Modellen er utstyrt med skivebremser både foran og bak, og en ny forakselkonstruksjon med betydelig lengre bladfjærer skal bidra til både økt komfort og bedre kjøreegenskaper.

Førerhuset er både blitt lengre og bredere enn den tidligere modellen. Innredningen er praktisk, med blant annet dashbordmontert girspak som frigjør gulvplass og gjør det enkelt å bevege seg fra en side til en annen. og med har fått helt ny innredning. Fuso Canter er allerede i salg i Norge, og leveres med en totalgaranti på 5 år/ 100.000 km og en utvidet garanti mot material- og fabrikasjonsfeil i drivlinjen i 200.000 km fra førstegangs registrering. I tillegg gis 8 års garanti mot gjennomrusting og 3 års lakkgaranti.

Vito 4x4 og fornyet Doblo

Den største nyheten på varebilsektoren var unektelig Mercedes-Benz Vito i 4x4-versjon. Den norske importøren har lenge ventet på denne modellen som forhåpentligvis kommer til Norge i februar og som vil stå for mellom 20 og 30 prosent av det samlede Vitosalget her i landet. Vito er utstyrt med permanent firehjulsdrift der 35% av trekkraften ligger på forhjulene. Modellen er ikke utstyrt med mekaniske differensialbremser, og benytter i stedet ABS-følerne og det elektroniske tractionsystemet slik det gjøres i Mercedes-Benz M-klasse. Hvis ett av hjulene glipper, bremses dette ned at ETS-systemet samtidig med at kraften overføres til de øvrige hjulene. Systemet veier bare 80 kilo og bilens totalhøyde økes med 7 cm. 4x4 tilbys til modellene 111CDI (109 hk) og 115 CDI (150 hk) og kan kombineres med både 6-trinns manuell girkasse og automat.

En annen modell som ble viet stor interesse var nye Fiat Doblo. Om det skyldtes bilen i seg selv eller de flankerende panserpikene skal være usagt. Doblo har fått et betydelig mer tiltalende utseende i tillegg til at den også nå kommer i en ny Maxiversjon med lengre akselavstand. Varerommets lengde på 2.060 mm, totalvolum på 4 kbm og en nyttelast på 850 kilo er i følge produsenten best i klassen. Standardversjonen av den korte varianten (3,2 kbm volum) har samtidig fått økt sin nyttelast fra 625 til 730 kilo. Fiat har også utvidet motorprogrammet med en 1,9-liters turbodiesel på 105 hk. Betydelig mer interessant for det hjemlige markedet er imidlertid at dagens 1.3-liters turbodiesel nå endelig er godkjent for salg også i Norge. Den yter 75 hk, men har et maks dreiemoment på hele 190 Nm som bare er 10 Nm mindre enn den nye 1,9-literen.

Ford hadde en imponerende stor stand, men lite nytt å bringe. I stedet markerte man at Ford Transit feirer 40-års jubileum i år.

Nederlandsk bilbeskatning bidrar i stor grad til at hollenderne er minst like kreative som nordmenn med å utvikle prisgunstige «paragrafbiler», og på utstillingen så vi et stort antall personbiler som var bygget om til varebiler. Den nederlandske «statskassen» som markerer hvor stort varerommet må være, er nok mindre enn den norske, men de utstilte varebilversjonene av både Opel Zafira og Renault Grand Scenic er aktuelle også her i landet.

Det var forøvrig uvanlig få asiatiske merker å se. Det eneste som hadde egen stand var Hyundai, men den nye H1-modellen som nylig er blitt introdusert i Norge var ikke utstilt. Heller ingen av de mange nye pickupmodellene fra både Toyota, Nissan, Mitsubishi og Mazda som nå kommer i Norge var utstilt på egen stand. Den eneste vi fant var en ny Toyota Hilux, men den var tilgjengjeld bortgjemt på en stand til en lysleverandør. Sammenlignet med resten av Europa sier det mye om disse merkenes unike posisjon på vårt hjemlige marked.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062