4 nye brannbiler i Grenland: Betydelig løft i beredskapen
4 nye brannbiler i Grenland:
Betydelig løft i beredskapen
Etter at Skien og Porsgrunn gikk sammen for å løfte brannberedskapen i området, har de to kommunene tatt i bruk fire nye brannbiler til en samlet verdi på 10 millioner kroner. Nykommerne erstatte biler som er fra 9 til 27 år gamle, og nå kan lokalbefolkningen føle seg enda litt tryggere.
Det var stort oppbud på Skien Brannstasjon sa de nye og etterlengtede brannbilene ble overlevert. Både ordfører Øystein Beyer i Porsgrunn, og kollegea Rolf Erling Andersen i Skien var på plass, i tillegg til represenanter fra den svenske påbyggeren Autokaross og Scaniaforhandleren Haugerød & Nilsen i Skien. De to brannvesenene supplerer hverandre og dekker ofte de samme utrykningsjobbene. De kan derfor dele på utstyret og slik effektivisere kostnadene. Brannsjef i Skien, Guttorm Liebe, bedyrer at det ikke finnes noe ekstravagant utstyr på bilene. Det eneste de har unnet seg er skikkelige lydhorn. Men det var egentlig ikke ønskelig å bytte 3 biler på en gang. Det mest gunstige hadde vært en jevnlig utskiftning av materiellet. Men slik skjer når budsjettprosesser stopper opp og investeringer utsettes. Til sammen har brannvesenet i Porsgrunn nå 5 Scaniaer hvorav 1 er ny, mens Skien har 6. Av disse er 3 nye i tillegg til 1 snorkelbil, 1 stigebil og 1 gammel mannskapsbil, som fortsatt skal være i drift. Snorkelbilen disponeres av begger brannvesenene, og er forøvrig en av de dyreste og mest spesielle i sitt slag i Norge. Stigen rekker 37 meter, og det er bare brannvesenet på Gardermoen som kan skilte med en slik bil.
Automatgir
Verksmester Thorbjørn Holmebakken har sammen med Tryggve Levang spesifisert de nye brannbilene som var operative i midten av februar. Noe av det mest essensielle er brukervennlighet og enkelhet. For å begrense opplæringsbehovet er bilene tilnærmet identiske.
- Alle bilene er levert med automatisk gir, slik at føreren kan konsentrere seg om kjøringen. Mannskapet som rykker ut skal ha best mulig utstyr og føle seg trygge på at det de tar ut av brannstasjonen er i orden, forklarer Holmebakken, som med sine 37 år i brannvesenet har tilegnet seg bred teknisk kunnskap.
Sammenslåing
Tilsammen skal 4 vaktlag á 8 mann få opplæring på det tekniske utstyret samt kjøreopplæring. Tryggve Levang vil ta seg av kjøredelen.
- All opplæring skal skje i arbeidstiden, uten overtid, og det er jo litt av en kabal å få til å gå opp, sier gutta smilende. I tillegg til disse 32 skal de som innehar dagstillinger samt de som fungerer som tilleggsmannskap gjennomgå opplæring.
De to 110-sentralene i Skien og Porsgrunn ble i fjor høst slått sammen til èn. Sentralen styres nå fra Skien og betjener hele 50.000 innbyggere. Mannskap i Porsgrunn er overført hit, og i tillegg er det ansatt noen nye. I gjennomsnitt kommer det inn 2 brannmeldinger per dag. Den lengste utrykningen er en time unna, mot grensen til Kongsberg. Eneste mulighet for dem er å få biler over fra Skien, som derfor vil ha store motorer slik at utrykningstiden kan begrenses. Med de nye bilene får brannvesenet i tillegg litt større pumpekraft.
Vinner flest salg
Scaniaforhandler Haugerød & Nilsen har helt siden nestor Birger Nilsen solgte sin første brannbil i 1972 gjort det godt på dette markedet. De nyeste brannbilene som går i både Skien, Bamble, Kragerø og Porsgrunn er alle Scaniaer. I tillegg har de levert flere biler til Hydro.
www.scania.no
www.haugerodnilsen.com
----------
De nye brannbilene:
Brannbil nr. 11: Scania P124 CB 4x4 HA med 420 hk motor Eier: Porsgrunn Brannvesen Funksjoner: «Allround» brannbil med 3.000 liter vann og 200 liter skum
Brannbil nr. 12: Scania P124 CB 4x4 HA med 420 hk motor Eier: Skien Brannvesen Funksjoner: «Distriktsbrannbil» med 3.000 liter vann og 200 liter skum
Brannbil nr. 13: Scania P114 4x4 med 380 hk motor Eier: Skien Brannvesen Funksjoner: «Bybrannbil» med 3.000 liter vann og 200 liter skum
Brannbil nr. 15: Scania P124 6x2*4 med 420 hk motor Eier: Skien Brannvesen Funksjoner: «Tankbil» med 10.000 liter vann og 1.000 liter skum
www.logistikk-ledelse.no© 2004