Transport 2004: Kjempesuksess for alle parter
Transport 2004:
Kjempesuksess for alle parter
Både arrangører, utstillere og besøkende var svært godt fornøyd med gjennomføringen av Transport 2004 på Lillestrøm. Godt vær, publikumsrekord, topp utstillingsfasiliteter og ikke minst et betydelig innslag av nye utstillergrupper gjorde messen til den suksessen man på forhånd bare hadde våget å drømme om.
Henning Ivarson
Fra å ha levd med relativt dårlige utstillingsfasiliteter tidligere år, kunne transportutstillingen i år til fulle trekke fordelene av milliardinvesteringen til Norges Varemesse på Lillestrøm. Idag kan en saktens smile når man tenker tilbake på de nærmest premature arrangementene på Hellerudsletta der man tidvis slo floke for å holde varmen eller bedrev gjørmebad på gresset. Fullt så morsomt var det ikke da man stod midt oppe i det... Sjølyst var sentralt, men det var også den eneste fordelen med det tidligere anlegget til Norges Varemesse. Dårlig gulv i de trange hallene medførte at biler og påbygg ble plassert på båtopplagsplassen, med det resultat at de få utstillerne inne følte seg fullstendig bortglemt.
På Lillestrøm fikk alle som de ville ha det. Over 17.000 besøkte utstillingen - en økning på 28 prosent sammenlignet med Transport 2001. Spesielt gledelig var det at nesten halvparten av disse var innom torsdag og fredag. Erfaringsmessig er det nettopp virkedagene som trekker det mest kjøpesterke publikummet, mens lørdagen var en mer typisk familiedag der jakten etter gratis mat og drikke var viktigst for mange. Godt over 50 prosent av de besøkende oppga forøvrig i en markedsundersøkelse at de har beslutningsmyndighet i kjøpsprosessen.
- Mange utstillere rapporterer også om gode salgstall - bedre enn forventet allerede på utstillingens første dag, forteller prosjektsjef Trond Andersen i Norges Varemesse.
- Målt i kvadratmeter er dette den største messen vi noensinne har arrangert, og det er første gang at transportmessen er arrangert på ett plan både ute- og innendørs, legger Andersen til.
Arrangementet samlet 300 utstillerne på 50.000 kvadratmeter. Det store utearealet bugnet av påbygg og utstyr. Ingen revolusjonerende nyheter så vidt vi kunne registrere, men til gjengjeld mange mindre og større forbedringer på et svært bredt produktutvalg.
Inne i hallene var det de fabrikkeide lastebilimportørene som markerte seg spesielt. Både Scania, MAN og Volvo hadde benyttet seg av produsentenes faste messeinnredning, og således var det ingen forskjell på deres utstillingsarealer som de vi er vant med å se på de store internasjonale nyttekjøretøyutstillingene som eksempelvis IAA i Hannover og RAI i Amsterdam.
hadde utstillingens største stand, og fire semitrailere måtte til for å frakte over innredningen på den 2.400 kvm store standen. Naturlig nok hadde man lagt vekt på den nye serien med langtransportbiler som hadde Norgespremiere under Transport 2004. Hele 8 modeller av R-serien var stilt ut, som rett etter utstillingen gikk ut i karavaner som frem til september skal besøke hele 60 steder rundt om i landet. Scania viste også frem den tidligere omtale Euro 4 motoren på 420 hk som nå er tilgjengelig, i tillegg til blant annet en brannbil fra 4-serien.Scania
Også hadde en elegant fabrikkinnredet stand. Her hadde man denne gang valgt å gå litt egne veier, og hoppet elegant bukk over de modellene det selges klart mest av; distribusjons- og langtransportbiler. I stedet ble det fokusert på fem bransjesegmenter der hensikten var å vise bredde og tilhørende kompetanse i egne rekker. I tillegg til en bergningsbil, en dumper og en tungtrekker, fant man også en renovasjonsbil og en brannbil. Neppe tilfeldig med de to siste kategoriene der erkerivalen Scania har stått spesielt sterkt de siste årene. Men nå har Volvo for første gang siden 1998 fått en ny dobbeltkabiner. Organisasjonen har store forventinger til FM Crew Cab (med plass for seks personer) som brannbil.Volvo
Den tredje utstilleren med et klart internasjonalt preg, var. Her ble den nye motorserien til TGA viet stor oppmerksomhet. For første gang viste MAN også en lavbygget 6x4-bil med helluft. Den eksklusive 5Star-modellen - som vi så første gang på den internasjonale bilutstillingen i Amsterdam i fjor - er nå kommet til Norge og var sentralt plassert på standen. MAN markerte også tydelig sitt 25-års jubileum i Norge med stor fest for både kunder og egen organisasjon.MAN
Også hos var det jubileumsmarkering. I år er det 75 år siden Bertel O. Steen mistet sitt den gang viktige FIAT-agentur, men raskt fikk erstattet tapet med agenturet Mercedes-Benz lastebiler. På utstillingen markerte importøren seg godt som totalleverandør der produktbredden spenner fra varebiler til de største lastebilmodellene. Regjerende Truck of the Year-vinner Actros stod naturlig nok sentralt. Den nye modellen er blitt godt mottatt i Norge, og importøren kan melde om en god ordrereserve. Enda bedre går det med den mindre lastebilmodellen Atego som nå har rundt 30 % markedsandel.Mercedes-Benz
viste seg også frem i full bredde, med iøyenfallende knallrøde biler. Fortsatt er det Daily og EuroCargo det går mest av i Norge, men det hevdes at salget av den store Stralismodellen er voksende. Iveco og Scania har forøvrig innledet et servicesamarbeid i Oppland og Hedmark. Tidligere hadde Iveco en uoffisiell serviceavtale med MAN-forhandleren på Rudshøgda, men nå utvides tilbudet vesentlig ved at Scaniaverkstedene på både Hamar, Lillehammer, Gjøvik og Kongsvinger tilbyr service på Ivecomodeller under 16 tonn. Begge selskapene anser dette som vinn/vinn. Iveco får et vesentlig bedre verkstedtilbud samtidig med at Scaniaverkstedene sikres oppdrag i en tid der reparasjons- og vedlikeholdsbehovet på moderne lastebiler stadig blir mindre.Iveco
Hos så det umiddelbart ut som om adm. Kjell Engebretsen og hans kollegaer var mest interessert i å vise frem Rexton. Den norske DAF-direktøren bedyrer imidlertid at dette nye markedsområdet ikke går på bekostning av lastebilengasjementet. Tvert i mot får den norske importøren nå mer drahjelp av DAF enn tidligere, og Engebretsen forventer at produsentens mer aktive støtte rundt karavaner, demobiler og bedre priser til flåteeiere på sikt vil øke salget. Rexton er blitt en stor suksess. Mens man tidligere solgte mellom 90 og 120 biler i året, er det nå snakk om rundt 300. Til jul kommer den nye MPV-modellen Stavic som hovedsakelig selges som 7-seter i resten av Europa. Her til lands vil nok varebilversjonen være mest aktuell.DAF
Hos viste man frem en helt ny versjon av Mascott. Modellen har blitt utstyrt med et helt nytt førerhus og en 3-liters Nissanmotor med effekter på 125 og 156 hestekrefter. Modellen har en maksimal totalvekt på 6,5 tonn, og leveres både som chassis og som kassevogn i to størrelser. Renault Trucks Norge har også fått ny ledelse. Etter at selskapet ble etablert for et snaut år siden har Volvoveteranen Bengt Gustafsson fungert i stillingen, med god støtte av Svein Høstmark. Nå er Gustafsson tilbake i Sverige, Høstmark blitt pensjonist på heltid - og den daglige ledelsen er overlatt til Jan Ole Tronstad som tidligere hadde ansvaret for region Østlandet i den norske MAN-organisasjonen.Renault
Arrangøren lyktes i år svært godt med å tiltrekke seg nye utstillergrupper. Utvalget av eksempelvis varebiler var betydelig større enn for tre år siden, og med unntak av Toyota og Citroën var alle de store aktørene på plass.
var relativt beskjedne i antall kvadratmeter, men nye Caddy (nå med den store turbodieselmotoren) tiltrakk seg stor oppmerksomhet. Det gjorde også den nye tredje generasjons innredningen fra Sortimo som var montert i flere av VW-modellene. Økt bruk av aluminium i blant annet hjørnestykkene gir lavere vekt, og systemet oppgis også å være mer fleksibelt og stabilt enn tidligere.Volkswagen
stilte med mange modeller av både Viano og Sprinter, men ikke minst nye Vito som har blitt svært godt mottatt.Mercedes-Benz
hadde den største varebilstanden, og her var Transit med den nye 137 hk motoren sentral. Mest iøyenfallende var imidlertid en nydelig stylet Transit Connect. Mange betrakter denne modellen som svært «tøff» i utgangspunktet, men med lakkerte fangere, spesielle felger og litt aluminiumsrør både her og der ble den et lite smykke av en varebil.Ford
viste også full bredde. Her stod blant annet den svenskombygde og svært så linjelekre Vivaro pickup vi omtalte i nr. 3 i år. Denne modellen introduseres i Norge til neste år. Om Opel satser videre på konseptet som er vist av Combo pickup er imidlertid fortsatt uviss.Opel
hadde flere nyheter å vise frem. Mellommodellen Expert har fått facelift, og kommer dessuten i en versjon som er 40 cm lengre. I tillegg kan både Partner og Boxer nå leveres med allhjulsdrift fra PSAs samarbeidspartner Dangel. For Partners del dreier det seg om et relativt enkelt system med viskokobling der pristillegget er på ca 50.000 kroner. Dette tilbys både på person- og varebilversjonene. Boxer er utstyrt med et 4x4-system for mer krevende terrengkjøring, og har både reduksjonsgirkasse og sperrer. Tillegget her vil bli på rundt 100.000 kroner. Det vil kanskje bli i meste laget for mange.Peugeot
hadde også en stor stand som foruten et bredt utvalg av biler også rommet et par Nissan gaffeltrucker. Midt imellom en Primastar og Interstar og fant vi en elektrisk 1,5-tonner med gaflene pent inn i varerommet til en Kubistar. Ved siden av fant vi en større 2-tonns dieseldrevet motvektstruck som nå har blitt så populær at den nesten puster markedsleder Toyota i nakken. Alf Runar Frydenlund, ansvarlig for truckvirksomheten i Nissan Norge, var svært godt fornøyd med sin tilstedeværelse på utstillingen. Mange av de besøkende tok seg tid til også å slå av en truckprat, fortalte han. Også representanter for BT Norge og Logitrans var godt fornøyd med deltakelsen.Nissan
Demonstrasjonene av medbringertruckene til på utestanden til Ugland & Lauvdal AS trakk også mye folk. Produktet er et resultat av at to av verdens største produsenter av bilmonterte gaffeltrucker - Moffett Engineering Ltd og Koiiaap BV - slo seg sammen tidligere i år. Begge produsentene har i mange år vært datterselskaper i Partek Cargotec-gruppen. Moffett-Kooi tilbyr foreløpig åtte forskjellige modeller med løftekapasitet fra 1,5 til 3,5 tonn.Moffett-Kooi
Hallene rommet også et stort antall leverandører av utstyr og tjenester som var myntet direkte mot tunge kjøretøyer. Eksempelvis kan nevnes dekkleverandøren som viste fullt sortiment, men med spesielt fokus på sine 55-profil dekk som har samme bæreevne som dekkene med 65-profil. Den lavere høyden på dekkene gjør det mulig å øke innvendig skaphøyde fra 2,70 til 2,80 meter og således øke lastevolumet.Continental
er en stor leverandør av blant annet kjørebroer og lasteramper til bruk i transportbransjen. Daglig leder Fredrik Bjerch-Andresen opplyser at Alunor nå kan tilby en helt ny serie lasteramper med en kapasitet på hele 80 tonn, mot tidligere 30 til 40 tonn. Disse er ikke lenger hydrauliske, men betjenes av et nytt mekanisk fjærsystem som både er vedlikeholdsfritt og billigere i anskaffelse. Sentralt på uteområdet hadde selskapet også stilt ut en stor mobil truckrampe som er kjøpt av Norges Varemesse på Lillestrøm.Alunor
På tjenestesiden nevner vi i Kristiansand som stadig utvider sine skreddersydde sikkerhetskurs, og som også gir bileierne en positiv økonomisk gevinst. Selskapet har nylig tegnet en 3-års kontrakt med Statoil, der mellom 350 og 370 sjåfører nå skal på kurs. Senteret står økonomisk sterkere enn noen gang før, og investerer for tiden både i det store anlegget utenfor Kristiansand og i ny bilpark.Skandinavisk Trafikksenter
---------
Mye datateknologi - lite transport
Hall B hadde mye å by på for den som var interessert i IT-løsninger og datafangst. Men de som kanskje først og fremst skal bruke teknologien, transportørene, glimret stort sett med sitt fravær. Siden speditørene denne gangen var representert i arrangørkomiteen, er det underlig at kun en av dem stilte med egen stand.
Christian Ryg
Linjegods ruvet i landskapet med et transportpolitisk innspill med et vogntog på 25,25 meter. De har søkt dispensasjon for transport på noen hovedveier i Norge. 25,25 meter på utvalgte strekninger med gode veier kan senke antallet vogntog betraktelig, øke effektiviteten og senke transportkostnadene. Det var budskapet Linjegods brakte inn i hallen med full tyngde. Med utgangspunkt i Oslo som nav i systemtrafikker, kan strekningene Oslo - Svinesund - Göteborg, Oslo - Rudshøgda, Oslo - Grenland og Oslo - Kongsvinger - Sverige for transitt til Alta effektiviseres. For grenseoverskridende transporter til Sverige, slipper man omlasting på grensen, og sparer både tid og kostnader. Linjegods understreker dessuten at 25,25 meters vogntog genererer mindre utslipp pr tonn frakt, er stabile og trafikksikre, og kan transportere nesten 50% mer last enn 18,75 meters vogntog.
Løsningen er også velegnet for kombinerte transporter, i og med at CargoNet har vogner som kan transportere 13,6 meters hengere.
Nytt fra CargoNet
Selv med fem avganger hver vei ukentlig mellom Oslo og Bergen, er kapasiteten snart sprengt. CargoNet vurderer derfor ytterligere avganger. Fra høsten kommer det også en ny avgang mellom Oslo og Trondheim.
Den banestrekningen som henger litt etter er Oslo - Stavanger. På grunn av litt for lang transporttid, rekker man ikke en rundtur i døgnet. Dersom CargoNet fikk bygget ut terminal i Ganddal litt syd for Sandnes sentrum, ville også denne strekningen passe inn i et rasjonelt kjøremønster.
Nytt er RFS, rail feeder system mellom Göteborg og Norrköping. Med denne pendelen kan sjøcontainere sendes direkte fra Göteborg havn til terminal i Norrköping fem dager i uka. Tilbudet skjer i samarbeid mellom CargoNet og det svenske datterselskapet Railcombi AB.
Kun én ferge
Stena Line Freights var det eneste maritime innslaget vi kunne finne. Selskapet la stor vekt på sin brede fergedekning, ikke bar til og fra Skandinavia, men med linjer over den engelske kanalen, i Irskesjøen og med dekning på ulike havner på Kontinentet. Rederiet legger stor vekt på sine websider som forenkler booking og informasjon om nettet av ferger og lasteskip. Egne sider for tracking og tracing bestilling av plass for vogntog og semitrailere, statistikktjenester for kundene og EDI tjenester forenkler hverdagen og gir tilleggsytelser.
Optimal ressursadministrasjon
Det er nettopp hva TietoEnator lover brukere av deres brede spekter av løsninger. Selskapet har nylig skiftet navn til TietoEnator Resource Management AS, og legger vekt på å tilby både standardisert programvare, rådgivning, skreddersøm når det gjelder applikasjoner og spesialutviklede løsninger. Med et stort antall ansatte , har man betydelige ressurser å støtte seg til for å møte de fleste behov og kundekrav, uansett om kundens firma er stort eller lite.
Helhetlige løsninger er TietoEnators hovedidé. Ved å se sammenhengen mellom ulike strategiske ressurser i bedriften, og levere et bredt utvalg av programvare, skreddersydde løsninger og tilleggstjenester, sørger firmaet for at kunden får en riktig inngang til optimale løsninger.
Leverandør til transport
Nett.2.3 sier seg å være en av landets ledende leverandører av IT løsninger til transportbransjen. Også her er det alt-i-ett løsninger som gjelder. Leverandøren har i flere år samarbeidet med en del pilotkunder om å utvikle integrerte løsninger spesielt tilpasset transportbransjens krav. Løsningene bygger på Axapta som teknologisk plattform. De håndterer både dagens og sannsynligvis også morgendagens krav. Produktene kalles nett.2.3 - Transport og nett.2.3 - Container. Selskapet samarbeider med mobilkommunikasjonsfirmaet MobiOne og regnskapsfirmaet Consis, for å kunne tilby brukerne alle tjenester for kommunikasjon og styring både av biler og administrasjon.
Selskapene leverer ikke bare systemer og løsninger til transportbransjen, men til alt fra advokatfirmaer til avfallsgjenvinning.
SI-Data har sitt system for styring og kontroll, og ruteplanlegging. Det siste er først og fremst for rutegående trafikk, buss og gods, foreløpig, men i følge daglig leder Svein Bade skal det utvikles for mer spesifikk godstransportvirksomhet. I deres løsning ligger alt fra regnskap og lønninger til verkstedadministrasjon og lagerkontroll. Dessuten finnes kommunikasjonsløsninger for bussjåfører, med skrevne meldinger som kan lagres.
Styringssystemer
Det vrimlet formelig av styringssystemer og leverandører. Locus, Lexit, InfoMap Norge som stilte sammen med bl.a. EDB Gruppen Norge, Unitech Systems og Gemsys Norge, kan tilby utstyr som gjør hverdagen enklere, legger opp distribusjonsruter, kommuniserer mellom bil og kontor og i tillegg utfører administrative oppgaver og lager statistikker. Transportørene skal i alle fall ikke klage over mangel på program-/maskinvare og konkurranse på denne siden.
Locus legger vekt på at effektive og pålitelige transportører vil være vinnerne i framtiden. For å oppnå denne målsettingen har også Locus gått sammen med kunder om en løsning med kommunikasjon og ordrebehandling i systemet Transfleet. Løpende kommunikasjon mellom kjørekontor, kunde og sjåfør gir effektiv håndtering av kjøreoppdrag og optimal utnyttelse av bilparken. I tillegg kommer automatisk overføring av fakturagrunnlag til fakturasystem, kundestyrt bestilling og en rekke administrative rutiner som statistikker og rapporter og avvikshåndtering.
Noe av det samme finnes også hos A.S. Fartsskriver, tidligere mer kjent for registreringsutstyr i lastebiler. Deres Fleet Manager Professional V8 registrerer kjøredata kontinuerlig og bygger opp rapporter om utnyttelse av kjøretøyet og sjåføradferd. I tillegg sporer systemet kjøretøyene og administrerer oppdrag, legger inn kunder og leverandører og registrerer hendelser underveis.
Komplett speditørsystem
KSD Software er en av de store i Skandinavia når det gjelder programvare til toll, transport og spedisjon, og leverer et system er tilpasset ulike virksomheter i moduler. Sjø-, land- og lufttransport stiller ulike krav som ivaretas i hver sin modul, og som eventuelt kan samkjøres dersom virksomheten omfatter alle typer transport. Ruteplanlegging for landtransport, prisberegninger ut fra ulike kriterier og en rekke tilleggsmoduler som styrer terminaldrift, administrative rutiner og tollhåndtering, samt lager statistikker og kostnadsanalyser og fakturerer finnes også fra leverandøren.
Konsulenter og lagerstyring
Swisslog leverer både konsulentrapporter som viser eksisterende virksomhet og peker på potensielle endringer og forbedringer i logistikkfunksjoner, og leverer lagerstyringssystemer. I tillegg finnes bl.a. talestyrt håndtering av plukking, terminaldrift og mottak. Dette utstyret kan programmeres med ulike stemmer, dialekter, språk for å tilpasses den enkelte bruker, Slikt utstyr har vært på markedet i mange år, men er nå langt mer robust og anvendelig.
Det standardiserte lagerstyringssystemet har i følge Swisslog mange fordeler framfor et spesielt oppbygget system. Det er lettere å oppdatere og koster langt mindre. Dessuten er det ikke så avhengig av leverandørens ansatte. Åpne systemer med nye integrasjonsstandarder har heller ikke store problemer med grensesnitt.
Warehouse Manager er et avansert logistikk- og lagerstyringssystem med stor funksjonalitet. Systemet kan også integreres mot faktura og økonomisystemer for å oppnå et fullgodt ERP alternativ.
Også PSI Systems viste lagerstyringssystemer, i tillegg til sitt brede utvalg av håndholdte dataterminaler og merkeutstyr.
www.logistikk-ledelse.no© 2004