Nye Mercedes-Benz Atego: Komfort og kjøreegenskaper i toppklasse
Nye Mercedes-Benz Atego:
Komfort og kjøreegenskaper i toppklasse
Mercedes-Benz Atego har i alle år vært kjent for å være en økonomisk, driftssikker og ikke minst svært lettkjørt lastebil. Nå lanseres modellen med bl.a. et fullstendig redesignet førerhus der den lave innstegshøyden er beholdt og som innvendig byr på et føremiljø tilnærmet lik storebror Actros.
Henning Ivarson Donaueschingen
Da Mercedes-Benz Atego overtok for LK-serien i 1998 ble det tatt et kvantesprang hva gjelder økonomi og ergonomi. Økonomisk gjennom betydelig lengre serviceintervaller og lavere drivstofforbruk og ergonomisk gjennom den spesielle rammekonstruksjonen som gjorde at førerhusene kunne plasseres lavt og således bidra til en svært enkel inn- og utstigning. En egenskap særlig distribusjonssjåfører vet å verdsette høyt.
I årene som er gått er Atego blitt oppgradert på flere områder, og hvor teknologien i hovedsak er hentet fra storebror Actros. Her kan nevnes Telligent bremsesystem, bremseassistent ved panikkbremsing, rullesperre som forhindrer trilling og ganske nylig også det svært komfortable Telligent automatisk girskift.
Det er derfor ikke vanskelig å forklare populariteten til Atego. Hele 170.000 enheter er blitt produsert siden 1998, og et stort antall befinner seg også i Norge der salget i alle år har ligget mellom 250 og 300 biler. I år har Atego en andel på rundt 30 prosent i det norske 6 til 16-tonns segmentet.
Hovedvekt på forbedret førermiljø
Mercedes-Benz inviterte nylig fagpressen til visning og prøvekjøring av nye Atego i området rundt den lille byen Donaueschingen. Byen ligger rett ved Donaus kilde sydøst for Schwarzwald - en drøy times kjøring på autobahn sørover fra Stuttgart der produsenten har sitt hovedkontor.
Med den fortløpende oppgraderingen som er blitt foretatt de siste årene, har Atego en grunnkonstruksjon som fortsatt er tipp topp moderne. Foruten enkelte endringer i chassis og drivlinje er det derfor i hovedsak arbeidsforholdene til sjåføren i tillegg til ytterligere forbedringer av økonomien og driftssikkerheten som har preget utviklingen av den nye modellen.
Utvendig har de fullstendig redesignede førerhusene nå fått klare likhetstrekk til Actros. I tillegg finner man et nytt lyktsystem med klare glass der de tidligere H4-pærene er erstattet av H7-pærer for hovedlys og H1 for fjernlys. Dette gir ifølge produsenten et vesentlig bedre lysbilde. Atego har alltid vært kjent for å ha gode speil. Sikten bakover har nå ytterligere blitt forbedret ved at disse er plassert 5 cm lengre ut fra førerhuset og i tillegg fått et bredere synsfelt. Vidvinkelspeil som fjerner farlige dødsoner er standard på begge sider. Hjørnespoilere sørger for at fartsvinden forhindrer nedsmussede sideruter.
4 førerhus og 3 innredningsalternativer
Atego kan fortsatt leveres med fire forskjellige førerhus; to korte hvorav det ene er forlenget 18 cm, i tillegg til to lange hvorav ett med høyt tak og innvendig ståhøyde på 191 cm. Standardførerhuset er så kort at bakveggen berører seteryggene, og er lite aktuelt for norske brukere. Majoriteten her til lands foretrekker den forlengede kortversjonen som ikke gir nevneverdige begrensninger på seteinnstillingen og som gir brukbar oppbevaringsplass bak disse, men det finnes også flere som velger å ha en køye i Atego.
Siden den samme rammekonstruksjonen er beholdt, foregår inn- og utstigning av førerhusene like enkelt som på utgående modell. De minste Ategomodellene har bare ett stigtrinn opp til førerhusgulvet som er 818 mm over bakken, mens de tyngre har to trinn opp til gulvet som er 966 mm over bakken.
Mercedes-Benz har tatt frem tre forskjellige grunninnredninger som skal tilfredsstille kravene ved forskjellig type kjøring. Felles for alle er mer oppbevaringsplass, og en generell høyning i standarden på interiørdetaljene hvorav flere er hentet fra Actros. Selv om ikke det nye dashbordet er helt identisk med Actros er likheten likevel stor. Instrumentene er meget lettavleste og instrumentpanelet inneholder også et stort digitalt display hvor man kan hente opp sekundærinformasjon. Alle brytere og betjeningshendler er montert eksemplarisk og nås fra normal sittestilling.
Basismodellen kalles «distribution cockpit» og er primært utformet for å gi god nok plass til at sjåføren enkelt kan bevege seg over til høyre side av førerhuset. Det gir også muligheter for montering av et tredje sete på midten. «Long-distance cockpit» er som navnet tilsier mer optimalisert for langtransport og byr blant annet på enda mer oppbevaringsplass. Parkeringsbremsen er samtidig blitt flyttet fra posisjonen mellom setene og frem på dashbordet for enklere betjening. «Comfort cockpit» representerer top of the line og kjennetegnes med bruk av enda mer påkostede materialer og ytterligere lagringsplass.
Velprøvde motorer
Atego leveres fortsatt med motorer fra produsentens velkjente 900-serie. De 4-sylindrede motorene har et sylindervolum på 4,25-liter med effekter på 122, 150 og 177 hk. Sistnevnte har et maksimalt dreiemoment på 675 Nm mellom 1.200 og 1.600 o/min og er den eneste som er aktuell i Norge. De 6-sylindrede motorene på 6,37 liter kommer med effekter på 231 og 279 hk, og med et maks moment på respektive 810 og 1.100 Nm. I tillegg finnes en egen variant på 245 hk som kun tilbys på allhjulsdrevne chassis for brannbilpåbygg.
Ny er imidlertid en oppborret 4,8-liters variant av den 4-sylindrede motoren. Denne yter 218 hk, men har samme maksimale dreiemoment på 810 Nm som den minste 6-sylindrede. Den er imidlertid 100 kilo lettere og er øremerket for den vektoptimaliserte 1222-modellen - skreddersydd for å krype under de kommende tyske veiavgiftsbestemmelsene, men som også vil bli tilbudt på det norske markedet. Sammen med andre vektreduserende tiltak har 1222 rundt 450 kilo høyere nyttelast enn en tradisjonell 12-tonner.
Gode kjøreegenskaper og behagelig girskift
Atego blir i stor grad benyttet til distribusjon, og Mercedes-Benz hadde da også lagt opp til kjøring som hovedsakelig foregikk på tyske landeveier og gjennom tettbebyggelse. Sjelden har vi kjørt en lastebil som er mer lettbetjent og lettkjørt enn nettopp Atego - det være seg en liten 7,5-tonns utgave eller en stor 15-tonner. På landevei er den meget retningsstabil, og god svingradius gjør det nærmest til en lek å håndtere Atego i bymiljø. Sikten fra førerplass er meget god, og skivebremsene (både foran og bak) er enkel å dosere. De manuelle girkassene er presise og enkle å betjene. Alle Ategomodeller kan også spesifiseres med den fullautomatiserte og clutchløse varianten av girskiftsystemet Telligent. Dette er godt kjent fra Actros og kommer kanskje enda bedre til sin rett på Atego som ofte benyttes til kjøring med mye start og stopp. I tillegg til å gjøre hverdagen til distribusjonssjåfør-en enklere, bidrar systemet til mindre slitasje av clutch og øvrig drivlinje i tillegg til lavere drivstofforbruk. Og siden sjåføren fullt ut kan konsentrere seg om trafikkbildet bidrar det også til sikrere kjøring.
Både de 4- og 6-sylidrede motorene vi prøvde var alle svært stillegående. Høyt moment over et relativt bredt turtallsområde gjorde kjøringen uanstrengt, og med manuell kasse bidro det gode bunndraget til at vi kunne holde fjerdegiret ned i tilnærmet krabbefart og deretter enkelt dra seg opp i turtall igjen.
15-tonns Atego med den største motoren leveres forøvrig nå med en ny 9-trinns rangegirkasse som erstatter dagens 12-trinns variant.
Mer økonomisk
Parallelt med at Atego tilbyr sjåførene bedre arbeidsforhold, hevdes de nye modellene også å tilfredsstille bileiernes krav til reduserte driftskostnader. serviceintervallene er ytterligere blitt forlenget og er nå på 100.000 km for biler i langtransport, 60.000 for biler i distribusjonskjøring og 30.000 i heavy duty.
Modellen er også utstyrt med Telligent vedlikeholdssystem som opprinnelig ble utviklet for bruk på Actros. Dette systemet overvåker kontinuerlig alle vedlikeholdsrelaterte faktorer på kjøretøyet og bidrar til fleksible serviceintervaller. Bruk av komponenter med mindre vedlikeholdsbehov spiller ytterligere positivt inn, og tilsammen skal dette bidra til at servicekostnadene blir redusert med opp til 15 % sammenlignet med dagens modell.
Stopper på 15 tonn
Atego tilbys i en rekke versjoner fra 6,5 til 15 tonns totalvekt, og er nå blitt rendyrket for det lette og mellomtunge lastebilsegmentet. Tidligere «Atego Tung» - som omfattet modeller på 16 tonns totalvekt og mer - er nå blitt flyttet over i Axorserien. Dette er en serie som første gang ble lansert i 2001 og som samtidig med Atego nå lanseres i ny versjon. Årsaken til parallellintroduksjonen er at Axor enkelt forklart har vært en serie bestående av Ategoførerhus påmontert Actros ramme. Frem til nå har modellen først og fremst vært myntet på flåteeiere som ønsket prisgunstige trekkvogner med et mindre og billigere førerhus enn Actros. Axor har slått svært godt an i både Tyskland og eksempelvis i England. Norske sjåførers krav til komfort har gjort at modellen så langt ikke har vært salgbar her i landet. Selv om den er 5 til 7 prosent billigere enn Actros går vinningen fort opp i spinningen dersom Axor spesifiseres opp med alt ekstrautstyret norske sjåfører forventer.
Selv om Axor nå har gjennomgått samme førerhusoppgradering som Atego, og i tillegg kommer i langt flere varianter enn bare 2-akslede trekkvogner, opplyser Olav-Kåre Thingwall, markedssjef nyttekjøretøy i Mercedes-Benz Norge, at den norske importøren fortsatt har liten tro på modellen her i landet. De tror Actros fortsatt vil være førstevalget hos deres kunder innen tungdistribusjon. Det er imidlertid blitt levert en del Atego tung i Norge de siste årene, og av den grunn kommer importøren å ta inn en Axor demobil.
Majoriteten av Ategobilene her til lands ligger imidlertid i den andre enden av totalvektskalaen. Av den grunn opplyser Thingwall at de kommer til å ta frem en pakkeløsning som de tror vil dekke nær 90 prosent av forespørslene. Det dreier seg om en 7,5 tonns 818 med 177 hk motor, klimaanlegg, skap fra Ulefoss og Z-løft bakløfter. Thingwall poengterer imidlertid at de også periodevis har betydelige leveranser av tyngre modeller til typiske flåteeiere som eksempelvis Posten og flere iskremprodusenter.
Både produksjonen og salget av nye Atego har allerede startet, og de første modellene kommer til Norge ved årsskiftet.
www.mercedes-benz.no
www.logistikk-ledelse.no© 2004