netthandelen.no: Formidabel vekst med solide logistikkløsninger i bakhånd
Formidabel vekst med solide logistikkløsninger i bakhånd
Mange nordmenn har latt seg fascinere av auksjonene på netthandelen.no hvor alle tenkelige produkter legges ut for auksjon til en startpris på én krone. For eneaksjonær Einar Øgrey Brandsdal har selskapets omsetningsvekst de siste årene vært eventyrlig. I løpet av kort tid har netthandelen.no blitt en av Posten Logistikks største kunder.
Einar Øgrey Brandsdal poengterer betydningen av solide logistikkrutiner. Foto: Trond Schieldrop
Trond Schieldrop Søgne
Interessen for nettauksjon er enorm. netthandelen.no i Søgne vest for Kristiansand har i dag ca 210.000 kunder. Hver dag er mellom 20.000 og 30.000 mennesker innom selskapets websider, hvorav 1.000 til 1.500 foretar et kjøp. Daglig auksjoneres det bort ca 4.500 varer, og omsetningsveksten har vært formidabel; 4 millioner i 2001, 17 millioner i 2002 og 92 millioner kroner ifjor. For inneværende år forventer Einar Øgrey Brandsdal at den ender på ca 170 millioner kroner, og han anser det ikke som utenkelig at milliarden nås om relativt få år.
- Når det gjelder nettsalg er vi fortsatt bare i startfasen her til lands. I dag har litt over 60 prosent av befolkningen bredbåndsdekning. Med 100 prosents dekning vil netthandelen eksplodere, mener Brandsdal.
Årsaken til suksessen forklares med flaks med rundt timingen og kreative medarbeidere. I tillegg har selskapet vært flinke til å få gode agenturer. Selskapet reiser verden rundt for å handle produkter, særlig i Asia og Europa.
Tilgjengelighet, tidsbesparelse og mindre stress er typiske grunner for å handle via nettet.
Fra liten til stor
Selskapet ble etablert i 1997, og drev først med import og salg av datakjæledyr fra Østen. Interessen var så laber at virksomheten raskt ble lagt ned. Med en unik datainteresse søkte Brandsdal i 1999 på domenenavnet netthandelen.no. Det var ledig og ble kjøpt. Sammen med noen forretningspartnere etablerte de et nettkjøpesenter for kjøp og salg av varer.
- Heller ikke dette ble noen suksess. For å øke nettrafikken startet vi salg av varer via nettstedet QXL. Det var gjennombruddet for vårt forretningsmessige konsept. Interessen for å selge varer via auksjon tok helt av. Ikke alle av aksjonærene var enig i dette grepet. De mente det var tåpelig å selge varer på et annet nettsted enn vårt eget. Derfor kjøpte min bestefar og jeg ut aksjonærene, forteller Brandsdal
I 2002 nådde nettauksjonsvirksomheten nye høyder med nærmere 10.000 kunder. Den gang var produktutvalget begrenset til DVD-spillere, klær og tekstiler. I dag tilbys alt fra elektronikk, hvitevarer, småhytter, båter, flybilletter, reiser, fotoutstyr m.m.
- Whirlpool, Bosch, Ecco og Asics er noen av merkevarene. Vi er nøye med varesortimentet og unngår for enhver pris dårlig kvalitet. Kvaliteten må være så god at kunden får en positiv opplevelse fra dag en.
Alle kunder må forskuddsbetale
Hvert minutt legges det ut ca 5 nye produkter som starter på 1 krone. Høyeste bud vinner, og det er mulig å gjøre gode kjøp. For å kunne delta i budrundene kreves ikke annet enn en gyldig e-postadresse.
- Vi har vel kanskje noen falske kunder, men ingen kan lure oss. Når en kunde har vunnet auksjonen, sender vi en e-faktura omgående. Først når betalingen er registrert hos oss plukkes riktig antall varer, som deretter pakkes og videresendes kunden.
Ingen akademisk utdannelse
Einar Øgrey Brandsdals formelle utdannelse stopper med videregående skole. 28-åringen begynte riktignok på BI, men sluttet etter bare to måneder.
- Jeg ble deprimert av alt snakket om fallgruver som vi ville møte som fremtidige ledere. Det var for lite fokus på muligheter. Formell utdannelse er ikke ensbetydende med forretningsmessig suksess, slår han fast.
Vi spør hvorfor han valgte å satse nettopp på netthandel.
- Jeg har alltid hatt en genuin interesse for datamaskiner og surfing på nett. At det ble netthandel berodde på en ren og skjær tilfeldighet.
Skreddersydde logistikkfunksjoner
Brandsdal poengterer viktigheten av skreddersydde logistikkfunksjoner. 50 medarbeidere jobber i netthandelen.no i Søgne hvor selskapet har bygd opp et stort lager- og distribusjonsanlegg. Varene ankommer lageret med et vare- og ordrenummer. Disse registreres i datasystemet hvorpå de settes inn på lokasjon i et pallreolsystem.
- Våre operatører plukker frem varene som er auksjonert bort i løpet av dagen via en plukkliste. Mot slutten av dagen kontrollerer vår lagersjef om det er avvik eller ikke i listen. Er det avvik tas det direkte opp med leverandøren.
Selskapet har sammen med et selskap i Kristiansand utarbeidet et eget lagersystem.
- Varer som kommer inn på lager blir raskt auksjonert. Andre angrer på kjøpet mens andre reserverer varene til de er betalt. Disse blir liggende på lager til alle formaliteter er i orden. Derfor er det vanskelig å tilpasse et tradisjonelt lagersystem til vår forretningsvirksomhet, sier Brandsdal.
netthandelen.no samarbeider med Nor-Cargo på leveranser av pakker over 35 kilo. Siden 2002 er det Posten som har distribuert pakker under denne vekten.
- Vi fikk nylig beskjed av Posten Logistikk at vi nå er blant deres største kunder i Norge, sier Brandsdal, som legger samarbeidet med Posten fungerer meget bra.
- Hver time henter de varer hos oss, og i løpet av en dag utgjør det 7 fulle lastebiler som distribueres over hele landet. Vi kommer nå til å bygge et eget distribusjonsanlegg hvor vi skal laste opp egne containere. Slik sett kan både vi og Posten øke effektiviteten, sier Brandsdal avslutningsvis.
www.netthandelen.no
www.logistikk-ledelse.no© 2004