Distribution Consept Vehicle: Schenker prøver ut nytt distribusjonskonsept
Schenker prøver ut nytt distribusjonskonsept
Schenker Åkeri i Sverige har startet utprøving av en konseptbil som på samme rute kan distribuere småpakker, tradisjonelt stykkgods og hele paller. I tillegg til å oppnå en mer rasjonell distribusjon er det lagt stor vekt på sjåførens arbeidsmiljø.
Distribution Concept Vehicle (DCV) er et resultat av et samarbeidsprosjekt mellom svenske Institutet för transportforskning (TFK), Schenker Åkeri og Volvo.
Distribusjonsbilen er bygget opp på et Volvo B12M buss-chassis med tradisjonell bussfront fra Säffle Karosseri og skappåbygg fra SKAB. Det er 10,2 meter langt og har en tillatt totalvekt på 18 tonn. Den midtmonterte motoren yter 340 hk og står i kombinasjon med Volvos automatiserte girskiftsystem I-Shift.
- Grunnideen er å effektivisere varedistribusjon i tettbygde strøk, og vi mener dette kan oppnås ved å distribuere flere typer godsslag i én og samme bil. Ved å samle pakker, paller og stykkgods i ett og samme skap rasjonaliserer man håndteringen og får med mer gods pr. kjørte kilometer. Det i seg selv skaper en bedre effektivitet, fremholder Peter Bark, sjef for TFK´s kontor i Stockholm.
Ergonomi, arbeidsmiljø og sikkerhet
I tillegg til økt logistisk effektivitet vil denne formen for samdistribusjon også ha en positiv miljøeffekt siden både antall biler og energiforbruk pr. distribuert kolli vil kunne gå ned.
Andre punkter som har stått sentralt ved utviklingen av DCV har vært å optimalisere sjåførens ergonomi, arbeidsmiljø og sikkerhet. Førerplassen i bussfronten er velutformet og de store vindusflatene gir svært god sikt både forover og til sidene. I tillegg er kjøretøyet utstyrt med videokamera både bak og på høyre side, i tillegg til alkolås og Dynafleet flåteadministrasjonssystem inkludert navigasjon.
Full luftfjæring med knelefunksjon ved åpning av fordør gjør at inn- og utstigning foregår svært enkelt. Ved kun å ha dør på høyre side av kjøretøyet sikrer man at sjåføren beveger seg på denne siden av kjøretøyet og aldri behøver å forflytte seg ute i gaten.
Mange distribusjonssjåfører lever under kraftig tidspress, og ofte «hopper» de ut av førerplassen med fare for å pådra seg belastningsskader på ledd og knær. Deretter må de gå bakover til bakløfteren - som ofte settes i midtstilling - med nye hopp opp og ned fra skapet.
For å gjøre dette arbeidet lettere, er veggen mellom førerhus og godsrom utstyrt med en skyvedør. Hvis det er småpakker som skal leveres, henter sjåføren disse fra et hyllesystem på rett på baksiden av skyvedøren og går ut av kjøretøyet via døren i førerhuset.
5-års prøvedrift
Schenker Åkeri har allerede satt den nye konseptbilen inn i ordinær drift og skal i løpet av en 5-årsperiode teste ut konseptet i sin distribusjonsvirksomhet. I løpet av denne perioden vil det bli en kontinuerlig evaluering og oppfølging av resultatene som oppnås med dette nye konseptet. Dersom teorien stemmer med praksis kan DCV bli en viktig brikke i utviklingen av fremtidige bilkonsepter.
www.logistikk-ledelse.no© 2004