23948sdkhjf

Arrive og Sybase i samarbeid: Banebrytende IT-løsninger for transportbransjen

Arrive og Sybase i samarbeid:Banebrytende IT-løsninger for transportbransjenSybase Inc. har i samarbeid med Arrive lansert to banebrytende IT-løsninger for transportbransjen. Den ene er en enklere inf...

Arrive og Sybase i samarbeid:

Banebrytende IT-løsninger for transportbransjen

Sybase Inc. har i samarbeid med Arrive lansert to banebrytende IT-løsninger for transportbransjen. Den ene er en enklere informasjonsutveksling for bransjen («meldingsbroker»). Den andre er automatisk registrering av forsinkelser (trades).

Trond Schieldrop Göteborg

For bransjen vil disse løsningene gi kundene en sanntidsinformasjon om både gods og eventuelle ankomsttider for buss og jernbane, opplyser forretningsutvikler Tomas Pinås i Sybase og teamleder Bjørn Jakobsen i Arrive.

Arrive, som er et 100 prosent eid datterselskap av NSB, ivaretar drift av totalløsningene, mens Sybase har stått for IT-infrastruktur og integrasjon.

- I tillegg har vi stått for utviklingen av sanntidsinformasjon om tog (PUTIN), sier Jakobsen, som legger til at NSB med denne løsningen til enhver tid vil kunne holde sine kunder oppdatert om eksakt tid om togavganger/ankomster.

- Dette får de bl.a. tilgang til via web, sms-meldinger og tavler, understreker han.

Strategisk betydning

- Samarbeidet med Arrive er av strategisk art for Sybase. Arrive tilfører våre kunder og løsninger et helhetlig drifts- og ASP-miljø, samt komplimenterende kjernekompetanse innenfor passasjertrafikk. Uten Arrive hadde vi aldri kommet i mål med våre B2B- og tradeløsninger, sier Pinås, som poengterer at løsninger representerer strategiske satsingsområder for Sybase på europeisk plan.

- Vil løsningene også gi en rasjonaliseringsgevinst?, spør vi Jakobsen.

- Helt klart. Vi flytter nå informasjonen direkte ut til kunden, reduserer belastningen på kundesenteret og høyner kundetilfredsheten. Sist men ikke minst frigjør vi ressurser til mersalg. Med meldings-broker får transportørene langt enklere informasjonsutveksling mot sine partnere, underleverandører og kunder.

- Problemet i dag er at de ulike aktørene opererer med forskjellige formater slik at de ikke automatisk kan lese hverandres dokumenter. Det være seg fraktbrev, bestillinger eller «Proof of Delivery». Meldings-brokeren sørger for at alle brukere automatisk kan lese hverandres dokumenter i ønsket format, sier Pinås.

Identifikasjon av avvik

Med Trades identifiseres avvik for rutegående kjøretøy, enten det gjelder buss, båt eller bane. Løsningen registrerer kjøretøyenes posisjon ved hjelp av satellitt (GPS) og samkjører dette med rutetabeller. Informasjonen blir gjort tilgjengelig i en sentral database. Herfra kan trafikanter eller transportselskapet til enhver tid hente ut informasjon om forsinkelser. Det kan skje via web, informasjonstavler, sms eller e-mail.

- Transportselskaper og konsesjonsgivende myndigheter kan også hente ut avanserte statistikker fra systemet i forhold til fremkommelighet på veinettet. På denne måten kan f.eks. Statens Veivesen bruke Trades som et datafangstsystem for å måle fremkommeligheten på veinettet i Oslo og omegn. Ved å bruke SL Oslo og tilhørende busselskaper utstyrt med denne løsningen, avdekker man hvor køer oppstår slik at man analysere disse dataene og iverksette tiltak. På denne måten vil man på sikt kunne bedre fremkommeligheten i veinettet for den enkelte trafikant. Her er det enormt mange penger å spare, påstår Pinås.

Kundeinformasjon

Står du og venter på en buss eller et tog og ikke har anelse om når disse kommer eller går, har du et problem.

- Trades løsningen gir passasjerene enkel tilgang til informasjon via elektronisk informasjon på din mobiltelefon eller via andre elektroniske media. Står du på en ruteholdeplass og taster inn rute- og holdeplassnummer på din mobiltelefon og sender sms 22, får du øyeblikkelig informasjon om ankomsttid for neste buss, avslutter Pinås.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066