PSI Group: Suksessrik fusjon mellom 3 selskaper
PSI Group:
Suksessrik fusjon mellom 3 selskaper
Gjennom fusjoner med Cappit ASA og iGroup ASA har PSI blitt et børsnotert konsern under navnet PSI Group ASA. I følge konsernsjef Erik Pinnås er dette det største skrittet i PSI´s 17-årige historie. - Å fusjonere 3 selskaper er ingen enkel prosess, men allerede etter få måneder kunne vi konstatere at satsingene vi har gjort har gitt ønskede resultater. Vi har lykkes med å skape en effektiv og rasjonell selskapsstruktur med 3 forretningsområder. Samtidig er vi nå et skandinavisk konsern med selskaper i Norge, Sverige og Danmark.
- Fusjonen med Cappit, iGroup og PSI gjør oss til en totalleverandør i det skandinaviske markedet. For våre kunder betyr det at vi nå kan levere mer omfattende løsninger enn tidligere, sier konsernsjef Erik Pinnås. Foto: Trond Schieldrop
Trond Schieldrop
Totalt har konsernet ca. 200 ansatte. Hovedkontoret er lokalisert i PSI´s lokaler på Rælingen. PSI Systems AS er det største selskapet i gruppen med nærmere 80 ansatte. Her finnes salgsorganisasjoner for selskapets retail- og Auto-ID produkter.
- Vi har et meget oppegående utviklingsmiljø, et velorganisert teknisk senter samt lager og logistikkfunksjoner for hele Norge, sier Pinnås.
På spørsmål om hvor mange medarbeidere som har mistet jobben som følge av fusjonen, svarer Pinnås at de totalt sett har fått redusert de årlige kostnadene med nærmere 15 millioner kroner, og at antall ansatte er blitt redusert med ca. 30 årsverk. Integrasjonen mellom de ansatte har for øvrig gått både raskt og smertefritt, og stemningen i selskapene er meget god.
Sterkere posisjon i Skandinavia
PSI Group forventer å nå en årlig omsetning på nærmere 500 millioner kroner i løpet av neste år. Før fusjonen hadde PSI en årlig omsetning på ca.160 millioner, Cappit ca.120 millioner og iGroup ca.140 millioner. Den primære årsaken til fusjonen mellom selskapene er å få en sterkere posisjon i det skandinaviske markedet.
- PSI har levd godt de siste årene. I 2001 og 2002 oppnådde vi de beste resultatene i selskapets historie. Cappit og iGroup har derimot vært mer preget av den generelle nedgangen i IT-markedet og har ikke oppnådd tilsvarende resultater. Derfor er det naturlig at PSI benytter den muligheten som oppstår i markedet med å lage en større gruppering, sier Pinnås.
Han legger til at gruppens styrke og kompetanse er datafangstløsninger.
- Vi samler dataene der de oppstår ved hjelp av de mest avanserte håndholdte enhetene i markedet. Vi bruker .net og C# (C-Sharp) som utviklingsbæreplattformer på alle våre nye løsninger, som består av meget moderne arkitektur. Vi har levert løsninger til helsesektoren, salgspersonell, logistikk- og transportbransjen. Alle de store aktørene i transportbransjen bruker våre datafangstløsninger. På dette området har vi over 90 prosent markedsandel. Vi har også en rekke store kunder innenfor dagligvare og detaljhandel, produksjon, næringsmiddel og forsikringsselskaper. Det finnes nesten ikke en bransje eller bedrift, som ikke har et eller annet produkt fra oss. Det være seg alt fra enkeltleveranser av småmaskiner til servicemateriell, rekvisita, etiketter og større løsninger.
På spørsmål om PSI Group har planer om å gå inn på det europeiske markedet, svarer Pinnås at de ikke har noen konkrete planer om det, men lager løsninger som er enkle å tilpasse nye markedsområder og språk. Selskapet har blant annet solgt bransjespesifikke løsninger til Australia, Russland, Sør-Amerika og Det fjerne østen. Primærmarkedet har til nå vært Norge, men fremover vil man satse sterkere i et skandinavisk perspektiv, og markedet i Sverige alene er 2 til 3 ganger større enn det Norske markedet.
Bedre rammebetingelser
Hvordan vil så den sterke kronekursen, høye renten og nedgangen i tradisjonell industri i Norge påvirke PSI Group?
- Vi definerer oss som en del av IT-markedet, men er mer nisjepreget sammenliknet med tradisjonelle PC- og IT-leverandører. Vi har langt bedre rammebetingelser enn tradisjonell eksportrelatert industri. Vi importerer alt av hardware, mens vi eksporterer kunnskap og løsninger. Vi har også en stor del av vår omsetning fra dagligvaretilknyttede bransjer, som i løpet av de siste årene har oppnådd rekordresultater. I slik henseende er vi ikke så sterkt rammet som andre deler av norsk næringsliv, mener Pinnås.
Totalleverandør
Fusjonen mellom Cappit og PSI er av mer industriell art. Begge selskaper har hatt en sterk posisjon innen strekkodeteknikk, datafangst og bærbare terminaler. Cappit, som er mest kjent for sine system- og utviklingsløsninger, har primært hatt kunder i det øvre sjiktet av markedet, mens PSI har levert løsninger i det lavere segmentet og har vært sterk innenfor SMB-markedet.
- Når vi nå har slått oss sammen, får vil tilgang til en unik utviklingskompetanse som vil styrke konsernets videre satsing på avanserte løsninger. Vi får også tilgang til flere store kundeavtaler innenfor transport, dagligvare og detaljhandel. Symbol Technology´s produkter - som er ledende på verdensmarkedet innenfor strekkode- og Auto-ID teknikk - står sterkt innefor gruppens omfattende produktprogram, sier Pinnås.
Når det gjelder iGroup, er det ikke gjennomført en total sammenslåing i samme grad som mellom Cappit og PSI. Driftsselskapet iTechnology AS eksisterer i sin tidligere form, og tilfører markedet alt fra tradisjonell IT-infrastruktur, med server- og backupløsninger til trådløse nettverk og høyt kvalifiserte IT-konsulenter.
- Fusjonen med Cappit, iGroup og PSI gjør oss til en totalleverandør i det skandinaviske markedet. For våre kunder betyr det at vi nå kan levere mer omfattende løsninger enn tidligere. Selv om vi nå er desidert størst i Skandinavia innenfor vårt markedssegment, er det ikke snakk om noen monopolsituasjon. Det er mange aktører innenfor hver av segmentene, som til enhver tid vil komme til å puste oss i nakken med nye teknologiske løsninger. Vi må derfor hele tiden være i front med hensyn til utviklingen av totalintegrerte og kundetilpassede løsninger, og håper å bli med på alle de store «kontraktstogene» som vil komme.
Retailmarkedet
PSI´s satsing i retailmarkedet med dagligvarehandelen i spissen er omfattende. Med merkenavn som Symbol, CashGuard, Epson, Avery, Automac og Pricer i produktporteføljen kan man tilby markedet en rekke spennende løsninger. Symbol kommer nå med en rekke nye scannere, håndterminaler og andre innovative produkter for retailmiljøer som kombinerer trådløs infrastruktur, datainnsamling og multimedia. Avery leverer nå vekter som er bygget rundt standard PC klienter med trådløs kommunikasjon og utnyttelsesmuligheter som bare fantasien setter grenser for. Pricer leverer elektroniske prisetiketter på varene som kommuniserer trådløst med butikkens butikkdatasystem. CashGuard er kontanthåndteringssystemet, som skaper trygghet for at kontantene i butikken blir forsvarlig oppbevart og håndtert til glede for kunder, betjeningen og eierne.
- Målsetningen er å levere totalintegrerte løsninger tilpasset kundenes behov. Vi skal levere et bredt sortiment av spennende løsninger og systemer bygget opp på våre leverandørers produkter og vår egen kompetanse rundt retailmarkedets behov og ønsker. Fellesnevnere vil ofte være trådløs infrastruktur, mobilitet, moderne arkitektur, sikkerhet og brukervennlighet.
Vekst og lønnsomhet
Som et børsnotert selskap påpeker Pinnås at de vil ha mange kritiske øyne rettet mot seg, og kravet til vekst og lønnsomhet blir enda viktigere enn tidligere. For å få dette til, er man avhengig av at medarbeidere er topp motiverte og yter en maksimal innsats i alle ledd.
- Det er god stemning i huset og høy aktivitet. Vi har faktisk sagt nei til prosjekter fordi vi verken har kapasitet eller tid til å bearbeide flere. Det er et luksusproblem ikke mange andre bransjer er forunt. Slik sett ser vi lyst på fremtiden.
- Frykter dere konkurransen fra nasjonale og internasjonale aktører?
- Vi har en relativ høy kostnadsbase og er avhengig av at prosjektene er av en viss størrelse. Det vil alltid være selskaper som spesialiserer seg innenfor en bransje eller et segment med løsninger som kan være rimeligere enn våre. Men vår forse er at vi har en meget omfattende og bred struktur. Når det gjelder internasjonale aktører har det vært en trend at store amerikanske distributører etablerer seg i Europa. Vi forventer at de også vil komme til Skandinavia. Et av argumentene for fusjonen mellom Cappit iGroup og PSI var å stå imot konkurransen fra store multinasjonale selskaper på det Skandinaviske markedet, avslutter Pinnås.
www.logistikk-ledelse.no© 2003