Nye Mercedes-Benz Actros på landsomfattende karavane: Og alle hjerter gleder seg
Nye Mercedes-Benz Actros på landsomfattende karavane:
Og alle hjerter gleder seg
Både kunder og den norske salgsorganisasjonen har lenge gledet seg til å få nye Mercedes-Benz Actros hit til landet. Nå er introduksjonen i full gang, og tilbakemeldingene fra de som har kjørt den nye modellen er unisone; Actros har fått et førermiljø i toppklasse. Samtidig hevder produsenten at den har samme gode økonomi som forrige modell. Etter å ha prøvekjørt Actros i Hallingdal, over Hemsedalsfjellet, Filefjell og i Valdres, sitter vi igjen med bare positive inntrykk.
Henning Ivarson
Det er sjelden man opplever så stor entusiasme for en ny bilmodell enn det den norske Mercedes-Benzorganisasjonen viser overfor Actros. Det følte vi umiddelbart da vi ankom hovedkontoret til Bertel O. Steen og 6 biler stod klare for prøvekjøring. Alle som skulle på kontoret denne morgenkvisten - enten de jobber med ett av konsernets mange personbilmerker eller innehar andre funksjoner - lot seg imponere av skuet og stoppet opp før de gikk inn hoveddøren. Superlativene haglet, lastebildirektør Jarle Viuls ble behørlig gratulert av sine kollegaer, og vi ble - med dårlig skjult misunnelse fra flere - ønsket lykke til med prøvekjøringen. Mercedes-Benzdirektør Torgeir Stensli hadde egentlig andre gjøremål denne dagen, men motstod ikke synet og slang seg impulsivt med på det første strekket.
Landsomfattende karavane
Litt senere sitter vi bak rattet i en 2554 trekkvogn med det største Megaspaceførerhuset. Med en behagelig brumling fra V8eren på 537 hk i kombinasjon med Telligent girautomatikk og en semi som sporer perfekt, er det bare å nyte tilværelsen fullt ut. Førerhuset er soloinnredet, med en stor lenestol på passasjersiden. Der kan sjåføren sitte særdeles avslappet ved pauser, samtidig som at den tilbaketrukne plasseringen gir godt med gulvareal for klesskift eller andre gjøremål under hviletid.
- Nå kan vi vel ikke ha det bedre?, sier Jarle Viuls og lener seg godt tilbake i lenestolen. Lastebilsjefen er om mulig enda mer oppglødd av nye Actros enn det «Dinky Toys»-kollegaene hans var før avreise. Helt siden visningen av andre generasjon Actros på bilutstillingen IAA i september i fjor, har han og resten av norske organisasjonen ventet i glede til å ta fatt på introduksjonen i Norge. Semien vi kjører er 1 av 6 demonstrasjonsbiler som nå går i en landsomfattende karavane. I løpet av mai har den vært innom forhandlere på Østlandet, Sørlandet og Sør-Vestlandet, og frem til slutten av juni skal den besøke Nord-Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge. I tillegg til de 6 bilene som importøren stiller, har forhandlerne tilsammen bygget opp 13. Så mange demobiler har Mercedes-Benz aldri hatt her i landet, og ifølge Viuls er antallet i seg selv et godt signal på hvor sterkt innstilt organisasjonen er på lastebil. Bertel O. Steen og Mercedes-Benz Norge skal være en betydelig lastebilleverandør. Om noen har vært i tvil om det.
Sjåføren i fokus
Etter å ha stanget oss gjennom morgenrushet fra Lørenskog til Oslo, dro V8eren oss uanstrengt oppover bakkene til Sollihøgda i samme fart som personbilene. Utover de flate bygdene på Ringerike var trafikkbildet så rolig at vi kunne begynne å utforske bilen nærmere. Actros har blitt oppgradert på en rekke områder, men den største forandringen finner man innvendig i førerhuset. Første generasjon imøtekom først og fremst store flåteeieres krav til totaløkonomi, og Mercedes-Benz har måttet tåle en del kritikk fra sjåførhold. Etter et stort antall intervjuer med disse om hva de etterlyste, er det nå tydelig at Mercedes-Benz vektlegger sjåførene i minst like stor grad som eierne. Tilbakemeldingene fra de som har prøvekjørt den nye modellen er unisone; Actros har fått et førermiljø i toppklasse.
Innredningen er en Mercedes-Benz verdig; den er både elegant og praktisk. Mesteparten av hardplasten som tidvis skapte irriterende vibrasjonslyder i den første generasjon Actros, er blitt erstattet med myk plast. De nye stolene er svært komfortable, med blant annet girbetjeningen fast montert på høyre armlene. Dermed faller hendelen naturlig i hånden uansett setets posisjon i lengderetningen. Instrumentpanelet består av analoge visere for hastighet, motorturtall, bremsetrykk og drivstoffmengde. All annen informasjon fremkommer på et stort sentralt plassert display. Ved hjelp av knapper på rattet blar man seg gjennom logisk oppbygde menyer for å få diverse drifts- og servicedata, samt betjening av blant annet radio/musikkanlegg, handsfree telefon, tilleggsvarmer etc. Rattet har gode justeringsmuligheter, og lagringsplassen er blitt fordoblet. Også sengekomforten er svært høy, med en god fjærmadrass nede og en individudelt justerbar sengebunn oppe. Actros er utstyrt med en rekke innvendige lyspunkter, og mest imponert er vi kanskje over «stjernehimmelen» av små blå downlights i taket som både kan benyttes til sovebelysning og til kjøring i mørke. Til det siste formålet kan man også slå på en svak grønn takbelysning.
Behagelig girskift
Mercedes-Benz har lang erfaring med halv- og helautomatiske girskiftsystemer. EPS-systemet ble lansert i 1986, og i forbindelse med introduksjonen av første generasjon Actros i 1996 ble systemet betydelig forbedret og skiftet samtidig navn til Telligent. Nå er systemet ytterligere optimalisert, først og fremst gjennom ny elektronikk som både tilpasser girskiftene bedre etter kjøringen og at de skjer vesentlig raskere. Det er fortsatt ikke like raskt som ZFs AS Tronic eller Volvos I-Shift, men det skyldes at disse systemene har usynkroniserte girkasser. Mercedes-Benz benytter inntil videre fortsatt synkroniserte, men ved normal kjøring girer den likevel mer enn raskt nok. Telligent kan leveres både med clutchpedal og et helautomatisk system uten pedal. Begge systemene er svært enkle og logiske å bruke, og girskiftene skjer silkemykt. Informasjonsdisplayet i dashbordet holder sjåføren orientert om hvilket gir man er i, og det helautomatiske systemet er svært enkelt å overstyre.
Retningsstabil
Nord for Hønefoss var det tid for første bilbytte der vi ble tildelt et containervogntog med langt førerhus, den største V6-motoren på 456 hk og ordinær Telligent giring. Med en førerplass litt nærmere bakken enn det man har i det høye Megaspaceførerhuset føler man instinktivt at man har bedre kontroll over kjøretøyet.
Actros har god retningsstabilitet, og selv med mye telehiv på veien går den støtt og godt med minimalt behov for korrigering.
Vår videre utforsking oppover Hallingdal ga klart tilkjenne at bilens elektroniske brukergrensesnitt mot sjåføren både er enkelt og logisk. Cruise control aktiveres ved å løfte eller senke spaken på høyre side av rattstammen. Samtidig aktiveres den sterke motorbremsen eller motorbrems/retarder for de som er utstyrt med det. Ved å trykke inn en knapp på enden av spaken kan man på samme måte stille «speed limit» - et godt hjelpemiddel for å unngå fartsbøter når man eksempelvis kommer inn i en sone med lavere fartsgrense.
På Gol var det tid for å prøve en typisk «grossistbil» - en 18-tonner med langt distribusjonsskap og den minste V6eren på 320 hk. Dette er en biltype som ofte benyttes i tettbygde strøk med mye start og stopp, og var derfor fornuftig nok utstyrt med fullautomatisk Telligent. På den andre siden av fjellet erfarte vi hvor godt de forskjellige elektroniske systemene i Actros utveksler data. For å holde en kontrollert fart ned de bratte bakkene til Borlaug, giret Telligent seg kraftig ned slik at turtallet økte og man fikk full effekt av motorbremsen.
Lynrask og råsterk Geländewagen
Deretter gikk turen i praktfull natur over Filefjell til Tyinkrysset der det var min tur til å prøve en Mercedes-Benz G400CDI Geländewagen registrert som lastebil. Selv har jeg kjørt «Mercedes-jeep» mange år i Forsvaret, men likhetstrekkene med den grønne varianten er heller få. Utstyrt med en V8-dieselmotor på 250 hk og et dreiemoment på hele 560 Nm mellom 1.700 og 2.600 Nm dreier det seg om en kjøredoning i særklasse. Når man aktiverer kick-down funksjonen i automatkassen står blårøyken rundt alle fire hjulene, og trykket man får i ryggen minner om en take-off med fly. Innvendig finner man all tenkelig luksus i form av skinninteriør, edeltre, elektrisk justerbare seter med minnefunksjon, navigasjonsanlegg m.m. Alt til en pris for kun kr. 649.650. Eksklusiv både moms og baksete.
Praktisk avstandsregulering
Etter overnatting på Fagernes, bar turen hjemover. Først med en robust 3354 trekkvogn og en Gulli tippsemi til Nes og deretter et nydelig stykkgodsvogntog på finalestrekket tilbake til Oslo og Lørenskog. Sistnevnte var top of the line, med Megaspace førerhus, den største V8eren på 578 hk og full girautomatikk. Vogntoget var også utstyrt med Telligent avstandsregulering som måler avstanden til forankjørende, og automatisk bremser ned bilen dersom denne blir for liten i forhold til det man har stilt inn. Det fikk vi prøvd grundig ut på motorvei, og systemet er uten tvil en god sikkerhetsforanstaltning.
Vi fikk dessverre ikke anledning til å prøvekjøre en 3350 i 6x4-utførelse med Zetterberg Eurodumper og tippkjerre som er den sjette bilen i karavanen. Sammen med tippsemien, distribusjonsbilen, containervogntoget, samt semitraileren og vogntoget for stykkgodstransport, har man satt sammen en karavane som demonstrerer de viktigste bruksområdene for Mercedes-Benz Actros.
Selv om det nye førermiljøet er det viktigste, har som nevnt modellen blitt oppgradert på en rekke andre områder. Disse ble omtalt i nummer 11 ifjor, men kort kan vi repetere den utvendige faceliften som har gitt modellen et mer moderne design, bedre lys og nye vindavvisere som både senker luftmotstanden og nedsmussing av sidevinduer/dørhåndtak. Likeledes V6- og V8-motorene som har blitt ytterligere oppgradert, med blant annet en betydelig økning av dreiemoment. Videre kan nevnes nytt elektrisk CAN-bus system som krever minimal kabling, nye bakaksler med mulighet som supersingle hjul og integralhekk på trekkvognene.
Forventer økte markedsandeler
Det er ikke bare den norske Mercedes-Benzorganisasjonen som har ventet på den nye generasjonen Actros. Også kundene har vært utålmodige, og markeds- og presseansvarlig Olav-K Thingwall kan vise til et stort salgsvolum allerede før den offisielle introduksjonen som nå er igang. Jarle Viuls legger til at målsettingen i år er en markedsandel på 10,5% for lastebiler over 16 tonn, men han har god tro på at den nye modellen vil bidra til at dette målet slås med minst 1,5 %.
www.mercedes-benz.no
www.logistikk-ledelse.no© 2003