23948sdkhjf

Mercedes-Benz: Nye Actrosmodeller for anleggstransport

Mercedes-Benz:Nye Actrosmodeller for anleggstransportEtter en vellykket lansering av nye Mercedes-Benz Actros for langtransport, lanseres nå et bredt utvalg av anleggs- og spesialkjøretøyer.Mercedes-B...

Mercedes-Benz:

Nye Actrosmodeller for anleggstransport

Etter en vellykket lansering av nye Mercedes-Benz Actros for langtransport, lanseres nå et bredt utvalg av anleggs- og spesialkjøretøyer.

Mercedes-Benz har gjennom en rekke år hatt en sterk posisjon på det tunge anleggssegmentet, og fortsatt finnes det bileiere som sverger til den gamle SK-klassen og hevder at dette er den beste tunge anleggsbilen som er bygget. Årsaken til suksessen er at Mercedes-Benz i mange år var nærmest var alene om å tilby en tandemløsning som markedet fullt ut aksepterte. Etter hvert som de øvrige lastebilprodusentene begynte å tilby rendyrkede anleggsmodeller, og ikke bare ombygde langtransportbiler, har Mercedes-Benz tapt noe av posisjonen, men fortsatt betyr segmentet svært mye for produsenten og den norske importøren.

De nye tippbilene, tungdumperne, betongmiksere, og spesialchassisene kan leveres med motorer fra 320 hk til 578 hk, og ulike akselkombinasjoner som spenner fra 4x2 for 18-tonns totalvekt til 8x8/4 (4-akslet bil med drift på alle hjul og 2 styrende foraksler) med totalvekt på 41 tonn. Mellom disse ytterpunktene finnes 6x2- og 6x4-versjoner for totalvekter mellom 25 og 33 tonn. Det finnes dessuten flere utgaver av trekkvogner med 2 eller 3 aksler inklusive alternativet 6x2/4 med styrende Telligentboggiaksel.

Nye førerhus

De nye førerhusene byr på et komfortabelt interiør, og er nøye tilpasset sjåførens behov på forskjellige innsatsområder. Utvalget inkluderer et standard mellomlangt førerhus, et kortere for dem som har behov for ekstra lastelengde, og lange i to forskjellige høyder for overnatting. Det finnes også spesialutførelser med et spesielt flatt tak til biler med eksempelvis betongpumpe.

For første gang i tunge anleggsbiler kommer nye Actros nå med et luftregulert varme- og ventilasjonsanlegg. Dette skal fungere vesentlig raskere og mer presist enn vannmengdeinnstillingen, og gjøre klimaautomatikken mer funksjonsdyktig.

Filter i friskluftinntaket renser luften og hjelper sjåføren til å holde seg opplagt lenger under krevende forhold på anleggs- og byggeplasser. Det nye klimaanlegget har både pollen- og partikkelfilter standard, og kan også leveres med aktivt kullfilter.

Moderne motorer med mer kraft

Som tidligere meldt er V-motorene i 500-serien blitt videreutviklet og har fått økt effekt, høyere dreiemoment og lengre serviceintervaller. V6-motoren dekker leveres i 5 effekttrinn fra 320 til 456 hk, mens V8-motoren kommer i tre effekter fra 503 til 578 hk. Telligent systemet tilpasser serviceintervallene etter bilens aktuelle innsats.

Actros er standard utstyrt med en 16-trinns girkasse som betjenes med Telligent girskift der joysticken nå er montert på en brakett festet på setet.

For dem som ønsker et manuelt betjent girsystem, kan Actros også leveres med et hydraulisk/pneumatisk dobbelt-H girskift. Det tilbys et bredt utvalg av kraftuttak både fra motor og girkasse.

Integrert igangkjøringshjelp

Nye Actros er utstyrt med en rullesperre som sørger for å holde bremsetrykket ca. 2 sekunder etter at bremsepedalen er sluppet opp, og således hindrer at bilen ruller. Tippbiler har skivebremser på forakselen og trommelbremser bak, mens tungdumperne med drift på alle hjul har trommelbremser rund baut. Telligent bremsesystem er standard, med elektronisk styring og kortere påløpstider.

Nytt er en aktiv varsling i det Telligente bremsesystemet. Dette melder om tiltagende overbelastning. Sjåføren får dermed råd om å tilpasse kjørestilen sin til en bedre utnyttelse av den totale tilgjengelige inklusive eksosbrems eller retarder. I Actros arbeider tilleggsbremsen som en integrert del av Telligent bremsesystemet. Det betyr at når man trår på bremsepedalen aktiveres både drifts- og tilleggsbrems.

Gjennomprøvd understell

Rammene i Actros anleggskjøretøy er lagt ut torsjonsmyke og vridningsstive. De er naglet sammen av langs- og tverrgående dragere, delvis også skrudd.

I anleggskjøring har det normalt vært brukt ekstra brede og kraftige stålfjærer. Nå er det mulig å benytte lettere parabelfjærer. Torsjonsstag på for- og bakaksler skal stabilisere kjøretøyets bevegelser. Økt fjæringskomfort oppnås i blad/luftfjæringsversjoner, tilgjengelig på 4x2, 6x2, 6x2/4 og 6x4. Aksellastutjevningen mellom forakslene på 4-akslede biler som Actros introduserte som standard i 1997 er beholdt.

www.mercedes-benz.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063