23948sdkhjf

AGV-transport i Stora Enso: 3,5-tonns papirruller flyttes med millimeterpresisjon

AGV-transport i Stora Enso:3,5-tonns papirruller flyttes med millimeterpresisjonFinske Stora Ensos finpapirfabrikk i Oulu er et av verdens største og mest moderne produksjonsanlegg i sitt slag. Da anl...

AGV-transport i Stora Enso:

3,5-tonns papirruller flyttes med millimeterpresisjon

Finske Stora Ensos finpapirfabrikk i Oulu er et av verdens største og mest moderne produksjonsanlegg i sitt slag. Da anlegget skulle utvides, tok etterbehandlingsavdelingen i bruk Rocla Robotrucks laserstyrte autotrucksystem for flytting av papirruller. En av de store fordelene ved dette systemet er fleksibiliteten.

Det automatisk styrte autotrucksystemet er en nøkkelfaktor ved logistikkutviklingen i papirfabrikkens papirrullhåndtering. Kravene er høye fordi den årlige kapasiteten til fabrikken har blitt fordoblet i løpet av de siste seks årene til drøyt 900 000 tonn, mens vekten på papirrullene har variert fra ett til tre og et halvt tonn. Fabrikken har døgnkontinuerlige skift 357 dager i året, og AGV´ene fungerer uavbrutt døgnet rundt med millimeters presisjon.

- Hovedstrømmen av ruller fra papirmaskinene håndteres ved hjelp av faste transportører, men ubemannede kjøretøy er ypperlige når en del av rullene skal flyttes til videre bearbeiding i etterbehandlingsfasen, sier produksjonsingeniør Tapio Kraatari i PM7´s avdeling for bestrykning og etterbehandling.

Gode erfaringer

Det nye automatisk styrte systemet er et supplement til to laserstyrte AGV´er som ble levert tidligere til fabrikken av Rocla Robotruck.

- Den første AGV´en skaffet vi allerede i 1993 for å håndtere rullestrømmen i kartongproduksjonen, og den andre ble anskaffet i 1997 for å ivareta flytting av ruller for etterbehandling fra den nye papirmaskinen PM7. I tillegg bruker vi flere laser- og trådstyrte autotrucker fra Rocla Robotruck i arkformingsenheten, sier Kraatari.

Med tanke på endrede behov

Det ble aktuelt å anskaffe det nye systemet i forbindelse med utvidelsen av etterbehandlingsavdelingen da den eldre PM6-maskinen skulle fornyes. Det andre hovedalternativet var å bygge et fast rulletransportørsystem.

- Det som mest påvirket valget var at AGV´enes hente- og bringepunkter kan endres ved behov siden de selv finner veien til det riktige stedet ved hjelp av en roterende laserradar og flyttbare reflektorer. Sikkerhetsstøtfangere gjør at vognene stopper med en gang om de kommer bort i et hinder, sier prosjektingeniør Jouko Takkinen ved Stora Enso.

Innkjøring og implementering av det automatiske systemet var ifølge Takkinen en meget krevende oppgave.

- AGV´ene styres automatisk i henhold til rullebestillinger som mates inn i fabrikkens datasystem. I tillegg består det totale systemet av transportørenes logikksystemer og de automatiske kjøretøyenes egne driftssystemer. Å sy sammen disse to systemene var en stor utfordring, fordi de inneholder så mange faktorer som hver for seg påvirker hvordan hele systemet fungerer, avslutter Takkinen.

------------

Stora Enso har over 42.000 ansatte i mer enn 40 land. Konsernet hadde ifjor en omsetning på 12,8 milliarder euro, og den samlede produksjonskapasiteten er på 15 millioner tonn. Den integrerte cellulose- og finpapirfabrikken i Oulu produserer hovedsakelig bestrøket papir på 80-350 gram.

www.storaenso.com

Rocla er en av Europas ledende produsenter av automatiske trucks. Konsernet har ca. 470 ansatte og omsatte for 89,5 millioner euro i 2002. Rocla Robotruck har ca. 100 ansatte ved sine to fabrikker som ligger i finske Järvenpää og i Göteborg.

www.rocla.com

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.053