23948sdkhjf

Dekk: Valgets kval

Dekk:Valgets kvalHvilke dekkmønstre skal jeg velge? Når på året skal jeg skifte til vinterdekk? Er det dekkene på for- eller drivhjulene som skal ha best mønster? Hvilke dekke gir høyest sikkerhet, og...

Dekk:

Valgets kval

Hvilke dekkmønstre skal jeg velge? Når på året skal jeg skifte til vinterdekk? Er det dekkene på for- eller drivhjulene som skal ha best mønster? Hvilke dekke gir høyest sikkerhet, og hvilke gir best drivstofføkonomi? Dekk-kjeden Vianor, Michelin og Volvo inviterte nylig utvalgte kunder til test, demonstrasjon og prøvekjøring på såpeglatte veier.

Henning Ivarson Gravberget

Gravberget på Finnskogen er et eldorado for biltestere - med hundrevis av kilometer skogsbilveier og brøytede baner på innsjøer. La oss imidlertid med en gang slå fast at pressearrangementet ikke ga noen entydige svar og konklusjoner på de mange problemstillingene som brukerne står overfor når det gjelder dekkvalg. Til det var prøvene vi overvar alt for få, og heller ikke alltid direkte sammenlignbare. Disse ble dessuten gjennomført dagen før selve kundearrangementet, og bar preg av noe prøving og feiling fra arrangørenes side. I tillegg hadde det natten før kommet en god del nysnø, som nok gjorde forholdene enda vanskeligere enn det man hadde beregnet.

Bremse- og fremkommelighetsprøvene ble gjennomført med ulik slitasjegrad på dekkene, men det vi i hvert fall kan konstatere, er at forskjellene var store. Stopplengdene fra 50 km/t på innbremsingstidspunktet varierte eksempelvis fra 26 meter på en bil med nye dekk, til 31 meter på en omtrent tilsvarende bil med slitte dekk. Til sammenligning kan nevnes at privatbilene som gikk gjennom samme test, brukte litt over 20 meter.

Når det gjaldt fremkommelighet, ble nok prøvene litt for mye «real life» enn enkelte av presserepresentantene hadde håpet på. Her registrerte vi at biler med nye dekk lett kom seg opp tildels svært bratte og svingete kneiker i skogsbilløypene, mens andre med slitte bakhjul ble sittende bom fast og måtte få hjelp av traktor for å komme seg videre.

Lytt på fagfolkene

Vianor, som er 100% eid av finske Nokian Tyres, er Nordens største dekk-kjede med en samlet omsetning på ca. 3,4 milliarder kroner. Her i landet er kjeden nest størst, med 41 verksteder/dekkutsalg og en omsetning på ca. 350 millioner kroner. Selskapet selger både Nokian, Michelin, Goodyear og Bridgestone, i tillegg til koreanske Marshal som importeres av Marco Trading og regummierte produkter fra Bergs Gummi-Industri - begge datterselskaper av Vianor.

Fleet Manager Dag Abrahamsen i Vianor opplyser at stadig flere bileiere inngår leieavtaler på dekk, og således betaler en fast pris pr. kilometer. Slike avtaler inngås enten med dekkeleverandøren direkte, eller at den blir bakt inn i en serviceavtale med billeverandørene.

- Kundene er opptatt av både økonomi og grep, men disse to elementene lar seg vanskelig kombinere. Ved valg av dekk, må man dessuten ta med i betraktningen at det er store forskjeller på slitasjegrad hvor i landet bilene går, sier han.

Bileiere som kjører på vestlandsveier med mye svinger og bakker, kan eksempelvis oppleve at levetiden bare er 60% i forhold til en bil som går på flate veier på Østlandet. Måler man slitasjegraden opp mot autobahnkjøring på Kontinentet, blir forskjellen himmelvid. Han er imidlertid den første til å innrømme at det er svært lite aktuelt å sko om en fisketransportbil i Oslo underveis fra Nord-Norge til Syd-Europa. Man må kompromisse, og vektlegge det man finner er viktigst.

Ha de beste dekkene foran

Med svært mange variabler, er det i høyeste grad fornuftig å lytte på rådene til fagfolkene. Å være bedreviter, kan både være kostbart og farlig.

- Svært mange sjåfører og bileiere lever blant annet i troen om at dekkene med best mønster skal sitte på forakselen slik at man er sikret styring. Det er riv ruskende galt, hevder salgsrepresentant Stein Gisle Christensen i Norsk Michelin Gummi AS.

- De beste dekkene skal sitte på drivhjulene. Litt dårligere grep foran, kan delvis kompenseres med kjøreteknikk. Glipper imidlertid lastebilen bak, kan det få langt alvorligere konsekvenser, sier han.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067