23948sdkhjf

MAN: Betydelig satsing på anleggsbiler

MAN:Betydelig satsing på anleggsbilerMAN Last og Buss har tatt mål av seg å ta 25% av det norske markedet for anleggsbiler. Importøren har allerede startet opp en egen dumperkampanje basert på TG-A i ...

MAN:

Betydelig satsing på anleggsbiler

MAN Last og Buss har tatt mål av seg å ta 25% av det norske markedet for anleggsbiler. Importøren har allerede startet opp en egen dumperkampanje basert på TG-A i 6x4-utførelse og med kort førerhus. Fra midten av april og frem til Sankthans kjøres en landsomfattende karavane bestående av syv forskjellige anleggsbiler.

Selv om det snart har gått to år siden verdenspremieren på den nye TG-A-serien, er det først nå at den er fullt tilgjengelig på markedet i 6x4-utførelse. Riktignok ble TG-A med denne akselkonfigurasjonen stilt ut på Sjølyst under Transport 2001, men det dreide seg om en førseriebil. Inntil nå, er det derfor forgjengermodellen F2000 som har vært MANs tilbud på dette segmentet - som representerer ca. 10% av det totale salget av tunge lastebiler her i landet.

Kort førerhus

Dumperkampanjen som den norske MAN-organisasjonen har startet opp, baserer seg på en TG-A 6x4 med kort førerhus. Ganske så fornuftig skulle en tro ut fra et rent bedriftsøkonomisk synspunkt - men likevel noe uvanlig i forhold til hva som er vanlig. Også når det gjelder anleggsbiler, fremstår nemlig Norge som annerledeslandet. Vi har opp gjennom årene registrert mang en representant fra lastebilprodusentene som hoderystende har måttet konstatere at man her i landet kjører anleggsbil med lang sovehytte - gjerne også med metallic lakk på dumperkassen.

Det korte M-førerhuset er imidlertid 16 cm lengre enn det tilsvarende på F2000, og MAN håper derfor at dette vil tilfredsstille sjåførenes behov for plass til hjelm, matpakke og termos. Hvis ikke, er selvfølgelig anleggsutgavene til TG-A også tilgjengelige med større førerhus.

Mange valgmuligheter

Basisdumperen har 410 hk motor og en 16-trinns ZF girkasse med ComfortShift. Anleggsbilene kan også leveres med motorer på 360, 460 eller 510 hk, og det automatiserte girskiftsystemet TipMatic som er godkjent for togvekter opp til 90 tonn.

Anleggschassiset har blant annet robust stålstøtfanger og 9-tonns rett foraksel med høy bakkeklaring. Drivakslene har navreduksjon, som gir optimal kraftoverføring til hjulene og større bakkeklaring enn tilsvarende hypoidaksler. Foreløpig tilbys kun parabelfjærer på alle aksler, men lufttandem vil være tilgjengelig nærmere sommeren.

MAN-dumperen har Zetterbergs Eurodumper (fra Kran & Hydraulikk AS) i lengde på 4,6 eller 5,0 meter. Den har 8 millimeters stålplate som bunn og 6 mm i front og sider. Eksosoppvarming av planbunn, samt nedre del av sider og front, er selvsagt standard. Standard akselavstand på bil er 3,2 meter. Dersom man ønsker å kombinere et større førerhus med den lengste dumperkassen, vil bilen få en akselavstand på 3,6 meter.

Landsomfattende anleggskaravane

Fra 17. april frem til 24. juni vil en karavane bestående av syv biler besøke store deler av landet.

Karavanen kommer først og fremst til å vise hva TG-A-serien kan by på når det gjelder anleggsbiler, men det vil også være med ett kjøretøy fra den letteste lastebilserien;

Se for detaljert kjøreplan for Anleggskaravanen 2002.www.man.no

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11