23948sdkhjf

Transportsentralen A/L Oslo: Høyst oppegående 75-åring

Transportsentralen A/L Oslo:Høyst oppegående 75-åringDen 11. april var det 75 år siden 33 enkeltstående bileiere i Oslo gikk sammen og stiftet «Lastebileiernes Kjørekontor». I dag har Transportsentral...

Transportsentralen A/L Oslo:

Høyst oppegående 75-åring

Den 11. april var det 75 år siden 33 enkeltstående bileiere i Oslo gikk sammen og stiftet «Lastebileiernes Kjørekontor». I dag har Transportsentralen A/L Oslo 520 medlemmer som tilsammen disponerer over 600 biler, og er dermed Nordens største transportsentral.

Henning Ivarson

Transportsentralens kunder har i alle år vært større og mindre bedrifter som ikke har valgt å ha egen bilpark, og som i stedet kjøper transporttjenestene på mer elle mindre fast basis. En annen kundegruppe er transportselskaper som leier inn ekstra kapasitet for å ta unna topper.

Transportsentralen er et andelslag, hvor det er medlemmene som både eier bedriften og som innehar styre- og tillitsverv. Daglig leder Terje Bjørge legger ikke skjul på at hans funksjon kan være utfordrende, da foreningens interesse i flere tilfeller veier tyngre enn rene bedriftsøkonomiske vurderinger. På vårt spørsmål om han i så måte savner et mer «profesjonelt» styre og kanskje sogar en ekstern styreformann som kan se på virksomheten fra utsiden, svarer Børge at dette har vært tatt opp flere ganger uten at det foreløpig har resultert i noe konkret.

Det poengteres imidlertid at bedriften har en god økonomi. Omsetningen har de siste årene vært jevnt stigende, og endte i fjor på ca. 500 millioner kroner (ekskl. mva). Sentralen har en fast stab på 30 personer og 520 medlemmer som i alt disponerer ca. 600 biler. Driften finansieres av en avgift på i gjennomsnitt 6 prosent som bileierne må betale sentralen. Transportsentralen gir ikke utbytte på overskudd, som i stedet fungerer som foreningens arbeidskapital. Dersom foreningen skulle gå med underskudd et år, vil dette bli hentet inn via økt medlemsavgift.

80 prosent i faste oppdrag

Transportsentralen A/L Oslo er en moderne transportbedrift, med et bredt utvalg av biler som er delt opp i kategorier for;

Nærmere 80 prosent av de ca. 600 bilene går i fast kjøring, hvilket i praksis betyr at bilen møter direkte hos kunden og at driftsavdelingen således ser svært lite til disse. Mellom 60 og 70 bileiere møter imidlertid hver dag opp på sentralen, og får tildelt ad hoc-oppdrag av kjørekontoret.

I tilegg til å formidle bil og sjåfør, tilbyr Transportsentralen også riksdekkende pakkedistribusjon gjennom selskapet Riksgods AS, samt tredjepartslogistikk-tjenester som lagring, plukking, merking og distribusjon ut fra terminalen som er tilknyttet hovedkontoret på Alnabru.

Selskapet har også hatt ansvaret for store flytteoppdrag som Oslo Lufthavn Gardermoen, Rikshospitalet og Telenor. Transportsentralen Oslo har ca. 2.000 kunder, men kun fire av disse kjøper transporttjenester for mer enn 10 millioner kroner pr år. Hovedvekten av kundene ligger mellom 10.000 kroner og 1 million.

Høye krav til kvalitet

Salgssjef Morten Hoftvedt poengterer betydningen av høy kvalitet i arbeidet som utføres. Alle nye medlemmer gjennomgår en grundig kurs i dette, og i tilegg er sentralen sertifisert iht. Trans-Q som er en kvalifikasjonsordning for skandinaviske transportselskaper.

- Konkurransen er knallhard, men ofte får vi tilbake de kundene som vi mister når de forstår at «billigst» er ikke alltid er synonymt med «best», sier Hoftvedt.

Han opplyser forøvrig at sentralens største utfordring for tiden er rekruttering. Gjennomsnittsalderen på medlemmene er skremmende økende, og for å bøte på dette, etablerer man nå et rekrutteringsselskap og innleder et nært samarbeid med videregående skoler.

Rekruttering av kunder er det imidlertid ingen fare med. I følge Hoftvedt er det stadig flere bedrifter som selger bilparken og i stedet kjøper transporttjenestene av sentralen. Dermed slipper man problemer med sykefravær og høye kostnader på bilholdet. Ofte velger man sogar løsningen med å selge bilen til sjåføren, som på sin side melder seg inn i sentralen og fortsetter å kjøre for sin tidligere arbeidsgiver. Dermed blir det «same procedure as every year, James» - kun med det unntak at kostnadene som regel blir lavere.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067