CeMAT: BT med mange nyheter og stor tro på fremtiden
CeMAT:
BT med mange nyheter og stor tro på fremtiden
BT var en av truckprodusentene med flest nyheter på årets CeMAT, og hadde også et av de største ikke-tyske utstillingsarealene. Stikkord er AC-drift på motvektstruckene, den nye stablerserien Ixion, trekk- og plukktruckserien Ergomover og kombitrucken Vector. I Norge har adm. direktør Erik Wolff restrukturert organisasjonen og etablert en ny ledergruppe. Både produsent og importør ser svært lyst på fremtiden.
Henning Ivarson Hannover
Kjøp ingen trucker, var det klare budskapet til BT - først og fremst myntet mot tyske og andre kontinentale truckbrukere som fortsatt binder kapital i maskinene. For på dette området ligger mange land fortsatt langt etter utviklingen i Norge og resten av Skandinavia, der leasing- og de mer altomfattende rentalløsningene har blitt svært populære.
Godt posisjonert for fremtiden
BT kan se tilbake på en voldsom salgsvekst det siste decenniet - fra 15.000 lagertrucker i 1992 til hele 60.000 i fjor. Men i likhet med de øvrige produsentene, har også BT det siste året konstatert en stagnasjon på flere av de store europeiske markedene.
- Tilbudet er derfor langt større en etterspørselen, og det innebærer at kundene har et stort utvalg å velge mellom når de skal foreta sine innkjøp. For å kunne lykkes i en slik situasjon er vi helt avhengige av et godt produktprogram, sier BTs Europasjef Christer Högberg. Han legger til at markedet alltid har betraktet BT som et innovativt selskap, og det skal det fortsatt være.
- Vi har et stort produktutviklingsprogram gående, og i løpet av de nærmeste to årene vil BT vise frem både nye skyvemast-, ordreplukk- og smalgangstrucker, opplyser Högberg.
Cargo med AC
Men allerede nå har BT flere nye produkter å vise frem. På motvekstssiden har produsenten hatt stor suksess med Cargoserien som produseres av italienske Cesab. Etter at BT kjøpte dem, er faktisk produksjonen blitt fordoblet. Nå introduseres de elektriske Cargomodellene med AC, hvilket gir truckene både langt høyere ytelser og samtidig billigere å vedlikeholde.
De elektriske 2,5 - 3,5 tonns truckene kan utstyres med et multifunksjonelt armlene med fingertippkontroll eller to mini joysticks slik de større 4- og 5-tonns modellene har. I dette armlenet finner man også knapper for valg av kjøreretning og signalhorn. CAN-bus teknologien bidrar både til å redusere antall komponenter, samtidig som at en rekke av truckens ytelser kan programmeres etter behov.
Nye stablere
BT viste også frem sin nye stablerserie Ixion som nå skal erstatte dagens Maxiserie. Ixion er utstyrt med BT Powerdrive som først ble lansert på den lavtløftende Orionserien. De nye stablerne for gående og stående fører er utstyrt med et nytt manøvreringshåndtak, og også Ixion kan ytelsesprogrammeres. Blant annet finnes en lavhastighetsknapp for kortvarig reduksjon av kjørehastighet. Ixion leveres med innebygget lader, og finnes i fem forskjellige modeller. Løftekapasiteten varierer fra 1.000 til 1.200 kilo, og med støttebensløft på 1.600 kilo. Løftehøydene er mellom 3,30 til 4,15 meter, og de kan også leveres med hevbare støtteben som forenkler kjøring på ramper etc og for dobbelstabling der kapasiteten er 800 kg. for begge paller.
Ergomover til mange formål
Ergomover er BTs betegnelse på trekk- og plukktrucken Ergobjörn som produseres av Helge Nyberg AB. Den skal være skreddersydd for virksomheter som har behov for en enkel og fleksibel trekk- eller plukktruck for lettere gods.
Basisen er en vogn med et innsteg på kun 60 mm, og som kan leveres i flere plukkvarianter, i tillegg som flaktruck og som trekktruck for flere vogner. Bak denne kan kundene velge den lastbæreren som passer egen virksomhet best. Både pakke-, hylle- og stigevognene kan leveres i forskjellige lengder og bredder, med lastekapasitet fra 300 til 500 kilo. Ergomover har en kjørehastighet på 15 km/t, og har god fremkommelighet da den vender rundt sin egen akse.
Kompakt kombitruck
Vector er navnet på BTs nye kombitruck som er konstruert for ordreplukk og pallhåndtering. Den finnes i to grunnmodeller, med et godt utvalg av bredder og masthøyder. Smalgangsmarkedet kjennetegnes da også i stor grad av skreddersøm.
C10 har dupleksmast for løft av 1.000 kilo opp i 6 meters høyde, og en maksimal løfthøyde på 7,7 meter. Den større C12.5 kan utstyres med tripeks, og har en kapasitet på 1.250 kilo til 6,5 meter og en makshøyde på 10. Begge finnes med svinggaffelaggregat som standard. Den største kan i tillegg utrustes med teleskopgafler for å forenkle håndteringen under visse forhold.
Førerplassen har i følge BT et svært godt arbeidsmiljø, med god sikt både når man sitter og står. Et delt kontrollpanel skal på sin side gi enkel adkomst til pallen.
Motoriserte jekketraller
BTs motoriserte jekketraller - Minimover - har blitt svært populære i Norge. I følge produktsjef Frank Hermann i BT Norge skyldes det først og fremst de små målene, og ikke minst stabiliteten som han hevder å være vesentlig bedre enn mange av konkurrentenes. Størrelsesmessig er det forøvrig kun høyden som skiller Minimover fra en ordinær jekketralle.
Minimover har en løftekapasitet på 1.300 kilo, og kjørehastigheten er 4 km/t med full last og 5,5 km/t uten. 208 graders styring gjør den ideell på trange arealer. Den leveres med innbygget lader, og mange brukere monterer inn en transformator i bilen slik at den kan lades når den står på planet eller i skapet.
Frivillig samarbeid med Toyota
Avtroppende konsernsjef Carl-Erik Ridderstråle oppsummerte sine år i BT med å si at selskapet var ganske så annerledes da han kom til BT i 1992 enn det er i dag.
- For 10 år siden hadde vi kun lagertrucker. Nå kan vi tilby komplette løsninger, har produksjon på en rekke steder og en verdensomspennende distribusjon. Omsetningen har steget fra 3 til over 13 milliarder svenske kroner, med et overskudd på nærmere 900 millioner i fjor.
I 1997 kjøpte man amerikanske Raymond, og fikk dermed tilgang til et enormt marked. Det sterke ønsket om å få motvektstrucker inn i programmet, førte dem sammen med Toyota. De første forhandlingene førte imidlertid ikke frem, og BT valgte i stedet å kjøpe italienske Cesab i 1999. Men omtrent samtidig ønsket Toyota tilgang til lagertrucker, og inngikk i første omgang en produksjonsavtale med BT. Deretter skulle det ikke gå lang tid før BT ble kjøpt opp.
- Som bilkonsern hadde Toyota sett hvilke katastrofale konsekvenser en full sammenslåing av to selskaper kunne få. Se bare på hva som skjedde med BMWs oppkjøp av Rover eller DaimlerChrysler for den sakens skyld. Toyota har derfor bevisst latt oss beholde vår kultur og arbeide helt selvstendig. Men det er klart at vi har et nært samarbeid, men dette er kun på frivillig basis, sa Ridderstråle.
Se også egne artikler vedrørende;
www.logistikk-ledelse.no© 2002