23948sdkhjf

Toyota introduserer nye elektriske 4-hjulinger: Gnistrende lansering av ny energibunt

Toyota introduserer nye elektriske 4-hjulinger:Gnistrende lansering av ny energibuntDe viktigste nyhetene på Toyotas nye serie med elektriske 4-hjuls motvektstrucker er høyere yteevne over lengre tid,...

Toyota introduserer nye elektriske 4-hjulinger:

Gnistrende lansering av ny energibunt

De viktigste nyhetene på Toyotas nye serie med elektriske 4-hjuls motvektstrucker er høyere yteevne over lengre tid, at sikkerhets- og stabilitetssystemet SAS nå også blir å finne på elektriske trucker, og at serien er blitt utvidet opp til 5-tonn. Dermed har Toyota Truck Norge AS de beste forutsetninger til både å sikre sin markedslederposisjon i de etablerte segmentene, samtidig som at Toyota har fått en topp moderne maskin for de tyngre håndteringsmarkedene som i dag domineres av andre merker.

Henning Ivarson Ancenis

Det var en feiende, og bokstavelig talt gnistrende verdenslansering av de nye elektriske 4-hjulingene som Toyota hadde satt i scene. Det hele fant sted på fabrikken i Ancenis - en liten industriby nær Loire-elven, noen få mil nordøst Nantes. Ved hjelp av eldre truckmodeller, tidstypiske klær på skuespillere og filmklipp av store verdensbegivenheter fikk vi et raskt resymé av 70-, 80- og 90-tallet. Det hele kuliminerte med en ekstatisk markering av overgangen til det 21. århundre der en robot i kvinneskikkelse simulerte produksjon av årtusenets nye truckmodell.

Høyere yteevne over lengre tid

Under seansen slo det oss hvor lite motvektstrucken har forandret utseende på 30 år. Under skallet har det imidlertid skjedd mye, og for de elektriske truckene har høyere ytelse og energibesparelse hatt høyeste prioritet i alle år hos fabrikantenes ingeniører og produktutviklere. Viktige milepæler i så måte har eksempelvis vært energitilbakevinning ved bremsing, og ikke minst overgangen fra DC- til AC-drift.

Nå hevder Toyota å ha videreutviklet AC-teknologien, hvor yteevnen ytterligere er økt og dessuten skal være tilgjengelig over vesentlig lengre tid. Systemet kalles AC2, og er et resultat av et nært samarbeid mellom Toyotas industri- og bildivisjon i forbindelse med utviklingen av personbilen Prius - en hybridmodell som både er utstyrt med en bensinmotor og en elektrisk motor.

Bedre plass til fører

Foruten høyere ytelse har AC2 Power System bidratt til at batteriet ikke lenger finnes rett under førerstolen, men i stedet blitt plassert lengre ned i chassiset og faktisk helt under gulvplaten. Det gir trucken lavere tyngdepunkt, samtidig med at denne plasseringen gir føreren bedre plass og lettere adkomst. Elektronikken er nær sagt selvfølgelig programmerbar, slik at truckens ytelser kan tilpasses den enkelte. Her kan man velge mellom tre standardinnstillinger - standard, power og high power - i tillegg til 24 individuelle tilpasninger.

For å forbedre ergonomi og effektivitet, er førerplassen også blitt forbedret på flere andre områder. Blant annet har armlenet med alle betjeningshendler fått ny utforming, og bedre justeringsmuligheter av rattet skal bidra til at truckførere i alle størrelser skal finne seg godt til rette.

Selv om kundene fortsatt står fritt i valg av førerkabin, opplyser adm. dir. Tor Marius Dahl i Toyota Truck Norge at stadig flere velger den originale, som etter hans mening nå fullt ut tilfredsstiller norske krav.

- Toyota har i mange år benchmarket mot Norge, og er svært lydhøre på hva vi har å si. En annen stor fordel med det originale førerhuset er at leveransene både går raskere og blir billigere, sier Dahl.

Økt sikkerhet ved hjelp av SAS

Da Toyota introduserte sikkerhetssystemet SAS (System of Active Stability) på sine forbrenningsmotortrucker i 1999, ble det hevdet at dette representerte den største trucknyheten på 20 år. Alle varianter av de nye elektriske 4-hjulingene vil bli utrustet med dette systemet som i hovedsak består av to delsystemer; aktiv bakakselstabilisator og aktiv mastkontroll. Førstnevnte låser fjæringsveien i bakakselen slik at trucken ikke krenger ved kraftig svingkjøring. Aktiv mastkontroll har flere funksjoner for å forhindre at trucken tipper forover eller at lasten sklir av gaflene ved arbeid i store høyder. Dette oppnås ved automatisk redusering av tilthastighet og -utslag. SAS sørger også for automatisk synkronisering mellom ratt og styrehjul slik at føreren hele tiden vet hvilken retning trucken vil bevege seg i, og vertikalregulering av gaflene ved hjelp av en bryter.

Alt i alt bidrar SAS til en vesentlig økning av sikkerhetsnivået rundt bruk av truck, samtidig som at systemet også øker effektiviteten i håndteringsarbeidet.

Beveger seg inn i 5-tonns segmentet

De elektriske 4-hjulstruckene i den nye 7FBMF-serien kommer med løftekapasiteter på henholdsvis 1.6, 1.8, 2.0, 2.5, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5 og 5.0 tonn. Alle har et lastsenter på 500 mm, og med maks gaffelhøyde på 3.300 mm med standard mast. Kjørehastighet med full last varierer mellom 13 km/t på 5-tonneren og 16 på den minste, og tilsvarende fra 15 til 17 km/t uten. Løftehastigheten ligger på sin side mellom 280 og 520 mm/sek med full last og fra 420 til 780 mm/sek uten.

Både 1.8-tonns utgaven og alle over 3.5 tonn representerer nye vektmodeller for Toyota. De største vil være svært aktuelle innen eksempelvis papirhåndtering og til annen tyngre industriell bruk hvor merket i dag ikke er representert.

Strømlinjeformet produksjon

Toyotas fabrikk i Frankrike ble etablert så sent som i 1996, men stadig økende salg i Europa har medført at den nå utvides for tredje gang. Vegg i vegg finner man produsentens europeiske sentrallager, som forsyner forhandlere over hele Europa i løpet av 24 timer.

Toyota har som kjent spilt en svært sentral rolle i utviklingen av moderne produksjonsmetoder, og Ancenis fremstår som et skoleeksempel rasjonell produksjon basert på både Just-in-time- og kanbanfilosofien. Til tross for stor aktivitet, hersket det under vårt besøk en uvanlig ro i lokalene. Mengden med deler i gitterpaller og i reoler var dessuten påtagelig færre enn det vi har sett på våre mange tidligere fabrikkbesøk hos forskjellige truck- og lastebilfabrikanter. Men så er det også snakk om JIT-leveranser; riktig vare til rett sted, i riktig mengde og i rett tid - og med 0 feil. Enkelte av underleverandørene leverer deler opptil tre ganger samme dag. Det gjelder blant annet Manitou som produserer mastene. Men i anstendighetens navn skal det her nevnes at denne fabrikken kun ligger et par kilometer unna.

Da vi besøkte fabrikken rett før sommeren, var man i full gang med å klargjøre den nye produksjonslinjen til den nye elektriske serien. Den vil få en kapasitet på 5.000 trucker pr. år, men til å begynne med forventer man at årsproduksjonen vil bli omtrent det halve. Totalt har forøvrig fabrikken i dag en kapasitet på rundt 10.000 maskiner.

Med bare 250 ansatte, har fabrikken en høy automatiseringsgrad. Vi ble imidlertid overrasket over at relativt store deler av chassis-sveisingen foregikk manuelt. Her er bilindustrien mer automatisert, men denne kjennetegnes til gjengjeld av utstrakt serieproduksjon. Kundetilpasningen av trucker er fortsatt betydelig, og utfordringen er derfor å ha en effektiv «énstykkproduksjon i serie», som Dahl uttaler det.

Voksende marked

Det norske motvektsmarkedet varierer mellom ca 1.300 og 1.500 enheter pr. år, og Toyota har i en årrekke vært det dominerende merket med en markedsandel på rundt 30%. Totalmarkedet er jevnt fordelt på forbrenningsmotor- og elektriske trucker, og det elektriske segmentet er igjen rimelig likt fordelt på 3- og 4-hjulinger. Grovt regnet representerer derfor markedet for elektriske 4-hjulinger i Norge rundt 350 maskiner, men etterspørselen er stigende i både her i landet og i resten av Europa.

Opp gjennom årene regner Tor Marius Dahl med at det er blitt solgt ca. 13.000 Toyotatrucker i Norge, og mange opp til 30 år gamle maskiner er fortsatt i drift. Det alene sier sitt om kvaliteten på produktet. Men årsaken til suksessen er flere. Først og fremst bygget Sigbjørn Rishaug opp en svært god landsdekkende salgs- og serviceorganisasjon, som nå videreføres av Toyota.

- Jeg er også overbevist om at produsentens størrelse virker inn. Toyotakonsernet har en omsetning på ca. 1.000 milliarder kroner, som tilsvarer nesten to norske statsbudsjetter. Nær 40 milliarder kroner settes årlig av til forskning og utvikling, og kombinasjonen av en meget langsiktig strategi og en egenkapital på nesten 500 milliarder kroner gir en svært god trygghet for både distributør og kunder, avslutter Dahl.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078