Jæger: 30 år med Mitsubishi
Jæger:
30 år med Mitsubishi
Jæger er landets eldste når det gjelder trucker. Fra de første truckene ble importert fra Amerika i 1948, til i dag, har Jæger vært blant de ledende i bransjen. I år er det 30 år siden de første Mitsubishitruckene kom til Norge
Gjennom årene er det blitt en betydelig kompetanse hos Jæger innen godshåndtering og lagerløsninger med truck. Også tekniske spesialtilpassinger for uvanlige oppgaver har man stor kunnskap om. God, riktig og sikker bruk er også et viktig satsingsområde. Fra 1974 har Jæger Truckførerskole lært opp bortimot tusen truckførere årlig.
Gode produkter er alltid viktig i tillegg til en god støtteorganisasjon. Konsernsjef Per Jæger jr. opplyser at Jægers produktfilosofi er å ha et våkent øye for nytt som kommer.
- Dersom man i stedet ikke sørger for fornyelse, er man meget sårbar, sier han.
Japanerne kommer!
På begynnelsen av 70-tallet var fortsatt europeiske og amerikanske truckfabrikater enerådende. Japanske biler hadde så smått begynt å få innpass, og etterhvert begynte også japanske trucker å dukke opp på messer. «Bare noen billige japse-døgnfluer» var kommentaren fra de fleste. Videre var holdningen at trucker var for tung og dyr å frakte helt fra Japan til å være konkurransedyktige. Samtidig ville ikke japanske produkter klare å komme opp på amerikansk og europeisk kvalitetsnivå, ble det hevdet. Jæger så annerledes. Man vurderte det slik at et fremadstormende industriland som Japan ville ha et stort fremtidspotensiale.
I 1971 dukket det opp en truck på Hannovermessen med det fullstendig ukjente navnet Mitsubishi. Merket omfattet 1 til 3 tonns motvektstrucker med forbrenningsmotor. Jægers representanter så nøye på trucken og likte det de så. I 1972 ble selskapet Jæger Truckimport AS etablert for import av Mitsubishi gaffeltrucker og de første truckene ble solgt.
Først i Europa
Jæger Truckimport ble det første europeiske firma som startet import av Mitsubishi trucker. Navnet Mitsubishi var ukjent for omtrent alle bortsett fra i visse shippingkretser grunnet at Mitsubishi er en av verdens ledende innen skipsbygging og skipsmotorer.
For mange var det også både vanskelig å lese og å skrive riktig. Japanerne var villige til å gjøre det meste for å tilpasse seg og få innpass i Europa, og om de ville kunne Jæger velge et annet produktnavn. Man valgte likevel å beholde originalnavnet. På den tiden var det ingen andre Mitsubishiprodukter i Norge, så det var ingen drahjelp fra andre.
Ca. to år senere ble Mitsubishi biler introdusert i Norge. Til å begynne med ble de markedsført under produktnavnet Colt. Senere gikk man over til å bruke Mitsubishinavnet etter hvert som stadig nye Mitsubishiprodukter kom på markedet.
Pilotland
Mitsubishi var meget interessert i å lage truckene mest mulig konkurransedyktige og tilpasset norske/europeiske bruksbehov. Jæger ble en viktig medspiller i produktutviklingen, og de høye norske kravene til førerkomfort og ergonomi var viktige og normgivende. Også harde klimatiske forhold var en utfordring. Teknisk kunnskap og råd fra Jæger ble nøye lyttet til og fulgt opp av Mitsubishi.
Truckene fikk egenskaper som gjorde dem spesielt godt egnet for vårt klima.
- Driftssikkerheten og ergonomi ble Mitsubishi sitt varemerke, sier Jæger jr. På kort tid ble Mitsubishi forbrenningsmotortrucker en av de ledende i Norge. I fiskeindustrien, som er blant de mest krevende miljøer for truckbruk, ble Mitsubishi dominerende. Og denne posisjonen har holdt seg. Regionsjef for Nord-Norge, Snorre Emilsen, opplyser at Mitsubishi sin markedsandel hittil i år i Troms og Finnmark er rundt 50%.
Fullt sortiment
Mitsubishi er en av verdens ledende industrigiganter. Fly, bil, romfart, elektronikk, motorer, skip, oljeplattformer, optikk m.m. er blant produksjonsområdene. Dette nyter truckproduksjonen godt av. Fra å være «læregutter» i Europa på 70-tallet, er Mitsubishi nå toneangivende i truckteknologi, skal man tro importøren. F.eks. kan nevnes at fingertuppstyring av hydrauliske bevegelser som nå begynner å komme på trucker, var standard på Mitsubishi for 10 år siden.
- Fra den spede begynnelse har Mitsubishi nå fullt trucksortiment innen motvektstrucker med forbrenningsmotor og elektrisk drift. Videre er alle typer truck til bruk i lagre på leveringsprogrammet. Driftssikkerhet har alltid hatt høy prioritet. Derfor kan Mitsubishi levere truckene med usedvanlig gode garantier, sier daglig leder Arve Olsen i Jæger Truckimport AS.
I dag produseres Mitsubishi trucker i Japan, Europa og Amerika og er blant verdens ledende. En lang rekke teknologiske nyvinninger er under utvikling og vil komme i nye truckmodeller fremover.
Det har vært 30 år med et meget godt og utviklende partnerskap mellom Mitsubishi og Jæger Truckimport AS i Norge, er holdningen fra begge leirer.
www.logistikk-ledelse.no© 2002