MAN-karavanen 2001
MAN-karavanen 2001
MAN-organisasjonen i Norge er allerede godt i gang med en landsomfattende lastebilkaravane. Hensikten er å vise et tverrsnitt av et omfattende kjøretøyprogram i samtlige fylker. Karavanen vil variere noe i størrelse fra område til område og vil bestå av opp til ni forskjellige lastebiler.
Under karavanen blir det selvsagt fokusert mest på den nye TG-A-serien. Dette er en kjøretøyserie som etter hvert kommer til å bli langt mer omfattende enn den er i dag. Men innenfor områder som motorer og førerhus er serien allerede komplett. Dette kommer også til syne i karavanen, ettersom alle fem motorvariantene blir representert og likeledes også alle de fem førerhusene. I realiteten finner man TG-A som alt fra tung distribusjonsbil til "fullvoksne" vogntog i karavanen.
TG-A-biler i karavanen
Sistnevnte er en nyhet i TG-A-programmet. På Kontinentet er denne typen kjøretøyer et smalt nisjeprodukt, mens vi her hjemme har tyngre totalvekter, også når det gjelder semitrailere, og dermed har vesentlig større behov for 3-akslet trekkvogn. Nå har imidlertid den norske MAN-importøren i samarbeid med fabrikken utviklet en fin trekkvognløsning. Bilen går med en Europa-semitrailer under karavanen.
4-akslet F2000
Selv om F2000 etter hvert blir faset ut til fordel for TG-A, er det fortsatt noen kjøretøyvarianter som kun leveres fra F2000-serien. Det gjelder blant annet 4-akslede biler. For å visse nettopp denne kjøretøytypen, er det med en 4-akslet krokløft i karavanen. Den har betegnelsen FE 460 A og er utstyrt med 460 hesters motor og langt førerhus.
Til tross for at TG-A nå kommer for fullt, hevder MAN Last og Buss AS at F2000 fortsatt er en moderne lastebil. Innenfor enkelte nisjer - som nettopp 4-akslede biler, allhjulsdrevne biler og andre spesialkjøretøyer - er det mange brukere som kan vise til meget gode økonomiske resultater med serien, opplyser MAN-importøren.
Lette og mellomtunge biler
De to lettere kjøretøyseriene L2000 og M2000 er selvsagt ikke glemt i karavanen. En 15-tonner kommer til å følge med landet rundt, og i tillegg blir det supplert med biler lokalt rundt om i landet. Derfor blir også det lettere distribusjonssegmentet godt dekket under MAN-karavanen 2001.
-----------
Østfold, Vestfold og Telemark har allerede hatt besøk av karavanen. Her er en oversikt over resten av kjøreplanen:
www.logistikk-ledelse.no© 2001