23948sdkhjf

Scandinavian IT Group: Fra hullkort til komplekse logistikk- og ledelsessystemer

Scandinavian IT Group:Fra hullkort til komplekse logistikk- og ledelsessystemer– Vi har gjennom 40 år drevet med ulike former for IT-relatert virksomhet, og har i løpet av denne perioden blitt en fore...

Scandinavian IT Group:

Fra hullkort til komplekse logistikk- og ledelsessystemer

- Vi har gjennom 40 år drevet med ulike former for IT-relatert virksomhet, og har i løpet av denne perioden blitt en foretrukket partner av mange interne og eksterne kunder, sier markedsdirektør Thorleif Thorvaldsen i Scandinavian IT Group (SIG), International Sales Divisions. Virksomheten startet allerede før den tradisjonelle hullkortalderen. - Den gang konsentrerte vi virksomheten ene og alene om SAS, men senere har vi utvidet nedslagsfeltet betraktelig.

Trond Schieldrop

SIGs primære målsetning er å være salgskanalen mot reiselivsbransjen, flyselskaper, og de deler av næringslivet som er storkonsumenter av tilsvarende tjenester. International Sales Division arbeider world wide, og med base på Fornebu har Thorvaldsen ansvaret for det europeiske markedet. Resten av verden dekkes av en kollega i København.

- Det er utenkelig å drive reiselivsaktiviteter uten solid IT-støtte. Vi har gjennom flere år bygget opp en solid og bred kompetanse på dette området, som for oss fremstår som selve arvesølvet for selskapets virksomhet, sier Thorvaldsen, som opplyser at nærmere 15 personer tar seg av kundenes IT-messige behov i Skandinavia.

Lang IT-erfaring

Den primære funksjonen for International Sales Division er å kapitalisere på kunnskapen og produktene, og som et ledd i selskapets offensive satsing bringe dette ut i markedet.

- Vi har gjennom 40 år drevet med ulike former for IT-relatert virksomhet, og har i løpet av denne perioden blitt en foretrukket partner av mange interne og eksterne kunder, sier Thorvaldsen, og legger til at SIGs virksomhet startet allerede før hullkortalderen.

- Den gang konsentrerte vi virksomheten ene og alene om SAS, men frem til i dag har vi utvidet vårt nedslagsfelt til å omfatte store deler av reiselivskjeden. For at SIG skulle henge med i timen har vi utviklet avanserte IT-løsninger tilpasset brukernes behov. Her kan nevnes sjekk-inn-automater, billettautomater, internettbaserte tjenester som booking, ankomst- og avgangsopplysninger, mobile telefonitjenester som WAP og SMS.

Skjulte systemer

Tjenestene overfor er de synlige, som publikum opplever til daglig. De mer skjulte systemene har imidlertid en like sentral og viktig rolle for et flyselskap av SAS´ kaliber.

- Hvordan skulle vi som flyselskap kunne drive effektivt vedlikehold av våre fly, uten solid IT-støtte i bunn? Vi har eksempelvis reservedeler for svært store beløp liggende på lager. Da er det viktig å ha fokus nettopp på denne siden av virksomheten. Men, det som er minst like spennende er Human Resource systemene, hvor man "parrer" mannskap med de rette sertifikater, rette fly på de rette flygninger til rett tid. Opp i alt dette forsøker vi hele tiden å ta hensyn til den enkeltes ønske om arbeidstid. Vi er nå i ferd med å legge siste hånd på utviklingen av et nytt personalsystem, som går under navnet Preferential Bidding. Her legger de ansatte inn bud på sin foretrukne arbeidsdag. Dette er en unik IT-løsning, som jeg faktisk tror vi er ene og alene om, sier Thorvaldsen.

ecTravel

ecTravel, er SIGs storsatsing innenfor Travel Management, og som retter seg mot bedrifter med et visst årlig reisekonsum. Selskaper som Norsk Hydro og ABB har valgt ecTravel, som sitt foretrukne reisesystem.

- Det tar hånd om hele reiseprosessen fra ideen om å reise oppstår i de enkelte ansattes hoder, via reiseanmodning, godkjenning, booking, reiseregning, kontroll, innrapportering til myndigheter og utbetaling via lønn, samt statistikker og rapportering. Vi sparer tid for de ansatte som er ute og reiser og store administrasjonskostnader for bedriftene. Vår oppfordring er derfor at bedrifter med et visst årlig reisevolum outsourcer slike tjenester slik at de kan konsentrere seg fullt og helt om det de skal - nemlig å tjene penger. Systemene ivaretar bedriftenes reisepolicy og sikrer effekt av inngåtte avtaler med ulike produsenter. Dette er logistikk og ledelse satt i høysetet, avslutter Thorvaldsen.

-------------

Skal kapre nye kundegrupper

- Med en offensiv salgsstrategi skal vi få en rekke nye kundegrupper i tillegg til SAS, som fortsatt er vår største kunde, sier Per Kristian Nauste, Vice President Airline Business Solutions i Scandinavian IT Group. - Målet er å kapre nasjonale og internasjonale kunder, understreker han.

Konkurransen er tøff fra såvel andre flyselskaper med egne IT-selskaper, som eksterne IT-operatører. Eksempelvis satser tyske Lufthansa - en av SAS sine partnere i Star Alliance - knallhardt på å kapre markedsandeler gjennom eget selskap. Men også en rekke av verdens største IT-konsern arbeider hardt med å ta nye eller beholde gamle markedsandeler på det dynamiske og lukrative flymarkedet.

- Vi er nå i ferd med å bygge opp en internasjonal salgsorganisasjon som har som mål å kapre nye markedssegmenter. Vi kommer også til å etablere strategiske allianser med andre IT-virksomheter der det er naturlig, sier Nauste, som legger til at kjernen i deres utbud er selskapets solide kunnskap om flyprodukter og årelang SAS-erfaring.

- Men SAS er fortsatt vår viktigste kunde, og vår fokus mot eksterne kundesegmenter har ikke som mål å løsrive oss fra dem. Inntektene fra SAS er fortsatt økende, understreker han.

Indirekte salgskanal

SAS er en indirekte salgskanal for Scandinavian IT Group.

- Vi har mer enn 40 kunder i tilknytning våre reservasjons- og innsjekkingsløsninger, som stammer fra SAS sitt eget salg av serviceløsninger mot mindre regionale luftfartsselskaper over hele verden, sier Nauste.

Han legger til at det er SAS som går i bresjen for at den nyeste produktutviklingen finner sted i Scandinavian IT Group.

- I Sverige har vi etablert et eget selskap som skal utvikle mobile løsninger. Men på et generelt grunnlag dreier produktutvikling av IT-løsninger til flyindustrien seg om å kunne håndtere hele reisen for kundene fra bestilling av billetter til kofferten er hentet på ankomststedet. Flyreisen blir en viktig del av produktet, men den omfatter også alt fra hotellbooking til forsikringer m.m.

Stort nedslagsfelt

Scandinavian IT Group hadde i fjor en omsetning på godt over 2 milliarder kroner, og sysselsetter 1.250 mennesker i Oslo, Stockholm og København.

- I tillegg til at vi utvikler topp moderne løsninger til våre kunder, har vi en omfattende driftsvirksomhet. Selskapet har installert og vedlikeholder 38.000 PCer og overvåker 235 lokale nettverk over hele verden. Vi har også ansvaret for 3,5 milliarder årlige transaksjoner i flyselskapet SAS sitt globale kommunikasjonsnett. Dessuten ivaretar vi driften av mer enn 500 applikasjoner for våre kunder, sier Nauste.

Gjennombrudd i STAR Alliance

Scandinavian IT Group skal nå lage en felles mobil plattform for flyselskapene i Star Alliance som består av United Airlines, Lufthansa, Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Anzett Australia, Austrian Airways, British Midland, Lauda Air, Mexicana Air, SAS, Singapore Airlines, Thai, Tyrolean Airways og Varig. Disse 16 flyselskapene flyr nærmere 300 millioner passasjer i året til over 800 destinasjoner over hele verden. Tjenesten skal gi flyselskapenes passasjerer tilgang til allerede eksisterende og nye tjenester på nettet via enhver mobiltelefon og med teknologier som SMS, WAP og Blue Tooth. I tillegg til dette har selskapet fått større kontrakter for utvikling av Star-Alliance.com, og Star Alliance Intranett.

- Vi henvender oss til den globale flybransjen, men Star Alliance, hvor SAS også er medlem, er vårt primære hjemmemarked, avslutter Nauste.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.068