Oluf Lorentzen: Størst på "fancy food" - best på logistikk
Oluf Lorentzen:
Størst på "fancy food" - best på logistikk
Oluf Lorentzen AS er landets ledende importør av finere matvarer til dagligvare- og storkjøkkenmarkedet i Norge. Sortimentet importeres fra hele verden og teller i dag i overkant av 1.000 produkter. - Avanserte IT- og logistikksystemer er derfor høyst påkrevet, sier IT-sjef Jarl-Eirik Bærø.
((Bildetekst)): - Vi har installert en lager og logistikkmodul, som gjør at vi har kontroll med alle varer på lageret i forhold til holdbarhets- og brekkasjeproblematikken, sier IT-sjef Jarl-Eirik Bærø i Oluf Lorentzen. Foto: Trond Schieldrop
Trond Schieldrop
Oluf Lorentzen har sitt utspring fra gamle Oluf Lorentzen Colonial på Karl Johans gate i Oslo. Da selskapet ble etablert i 1869 var forretningsnavnet Chr. Magnus & Co. I startårene var selskapet spesialist på vin og brennevin, og i mindre grad kjent for kolonialprodukter. Kjente personer som Bjørnstjerne Bjørnson og hustru Karoline, Fridtjof Nansen og Edvard Munch var kunder hos Oluf Lorentzen. De ønsket ofte en god rød- eller hvitvin til maten. Mye har skjedd med selskapet frem til i dag. Oluf Lorentzen fremstår nå som en markedsorientert bedrift med kunder i dagligvare- og storkjøkkenmarkedet.
- Vi har et lager på 4.000 kvm og 1.000 forskjellige produkter hvorav omlag 30% er importert ost, sier Bærø, og legger til at målet er å tilføre norske supermarkeder og restauranter matglede fra hele verden. Kundene er spredd over det ganske land, påpeker han.
Tar logistikk på alvor
Men det nytter ikke å tilfredsstille kravstore norske ganer med alskens gastronomiske lekkerbiskener uten avanserte IT- og logistikksystemer. Selskapet har derfor tatt konsekvensen av dette og installert en lager og logistikkmodul, som gjør at selskapet har kontroll med alle varer på lageret i forhold til holdbarhets- og brekkasjeproblematikken.
- Systemet er utviklet og levert av Hands ASA, som fra før av har installert MA-2000, sier Bærø. Han viser til at det største problemet for en spesialmatvaregrossist er holdbarheten på produktene.
- Derfor er vi avhengig av et system som registrerer denne, slik at vi kan selge produktet før siste salgsdato nås. På den måten unngår vi å kaste produkter og kan legge inn trykk på de vi har mye av og få dem raskt ut i markedet.
Manuelle rutiner
Før den nye lager- og logistikkmodulen kom på plass, brukte selskapet et manuelt kortsystem tilpasset lagerfunksjonene.
- Som følge av de manuelle rutinene oppsto det ofte feil - noe som i siste hånd førte til at vi måtte kaste varer for flere hundre tusen kroner i året, sier Bærø, som innrømmer at dette var dårlig butikk for grossisten.
- Når du kaster en vare, taper du et salg og betydelige inntekter. Vi er ledende innenfor segmentet "Fancy Food" med et rikelig utvalg av oster og finere matvarer. 30% av all ost importeres. Av de1.000 forskjellige produktene vi lagerfører, er det 1.000 måter å håndtere dem på. Enkelte oster fra kontinentet må kanskje lagres et halvt år før de kan selges i butikkene - mens andre må selges innen 7 dager. Da nytter det ikke å beregne det hele via manuelle rutiner.
Klare forbedringer
Logistikksystemet til Hands ble installert i oktober i fjor, og grossisten har frem til i dag registrert klare forbedringer.
- Det vi sliter med, men som er naturlig ved implementeringen av et nytt system, er å få bedriftens ressurser til å bruke det på en effektiv og formålstjenlig måte. Vi er fortsatt i en innkjøringsfase og forventer klare forbedringer i løpet av høsten, sier Bærø, som legger til at man har hatt et godt forhold til systemleverandøren underveis.
- Vi har vært en betydelig Handskunde de siste årene og har de siste 3 årene kjørt Concorde i bunn. For 2 år siden valgte vi å satse på deres MA-2000, som er en ren logistikkløsning, mens vi nå har installert lager- og logistikkmodulen. Både MA-2000 og lager- og logistikkmodulen er nå flettet inn i Concorde. Vi kunne ikke levd med et system som kun kjørte standard Concorde, og vi kunne ikke levd bare med en MA-løsning. Disse tre modulene henger nøye sammen. Slik sett har løsningene vært en riktig investering.
Langt bedre sikkerhet
Den største endringen med lager- og logistikkmodulen for "gutta på gulvet" er at alle ordreplukk nå registreres online via håndterminaler som har direkte radioforbindelse med sentrale servere.
- Tidligere plukket vi ut fra plukklister, som i verste fall kunne føre til plukk av feil varer og føring av feil informasjon på de manuelle plukklappene. Nå går alt av seg selv ved hjelp av håndterminalene med innebygget skannerfunksjon. Det eneste plukkeren gjør er å bekrefte riktig lokasjon når han henter varene og riktig antall som systemet sier man skal plukke, forklarer Bærø, som mener sikkerheten nå er vesentlig forbedret.
Målet er å redusere feilplukk til et minimum. Dessuten har bruken av håndterminalene ført til store besparelser i forhold til tidligere hvor vi hadde egne personer, som satt og ferdigmeldte ordre etter plukk.
Når alle Oluf Lorentzens leveranser kommer til varemottaket, benytter man seg av de samme håndterminalene for å kvalitetssikre riktig antall av produktene.
- Vi legger altså inn all informasjon om produktets holdbarhet på varemottakssiden. Hver produktpall, som kommer inn på lageret, får deretter et eget lotnummer slik at man på en enkel måte kan oppspore hvor de til enhver tid befinner seg. Systemet har også en egen behovsberegning, som vurderer holdbarheten på hver enkelt pall, og når det er behov for å fylle på flere varer på plukklageret.
Kapasitetsproblemer
Bærø medgir at situasjonen ville vært vanskelig uten det nye lager- og logistikksystemet til Hands.
- Vi har hatt en betydelig økning i omsetningen de siste årene. Da vi startet kravspesifikasjonen i forbindelse med effektiviseringen av våre lagerrutiner i januar i fjor, hadde vi betydelige kapasitetsproblemer i forbindelse med ferdigmelding og håndtering av ordre på lageret. Hadde vi ikke installert systemet fra Hands, ville det vært problemer med få ting til å gå rundt. Høyst sannsynlig måtte vi hatt flere mennesker til å utføre de oppgavene, som i dag utføres av våre ca 15 lagermedarbeidere.
Betydelige datamengder
Før Bærø kom til Oluf Lorentzen jobbet han i en av Norges ledende fotobedrifter hvor han var med på utviklingen av et IT- og logistikksystem. Det var ved en ren tilfeldighet han havnet innenfor matvarebransjen.
- Men utfordringene står i kø, medgir IT-sjefen, som har en utdannelse fra Datahøyskolen i Oslo.
- Selv om vi ikke er den største matvaregrossisten, leverer vi litt til alle. Det gjør at vi har betydelige datamengder som går gjennom vårt system daglig. Vi jobber kontinuerlig med å oppgradere systemet slik at det tilfredsstiller kundenes krav til fleksibilitet og kvalitet. Som følge av sterk omsetningsøkning jobber vi med å forbedre situasjonen til våre 20 selgere spredd over hele landet med nye smarte online terminaler hvor vi registrerer vareetterspørselen der og da. På denne måten klarer vi å være i forkant med utviklingen, avslutter Jarl-Eirik Bærø.
--------------
Effektiv logistikkutnyttelse
Storgrossisten Oluf Lorentzen MA-løsning tar for seg behov innen forpakningsstørrelser og priskategorier (ulike innkjøps- og salgskategorier), holdbarhetsproblematikk, særavgifter (sukker, alkohol og emballasje) er alt integrert i automatisk styring av vareflyten. - Selskapet valgte denne løsningen for å imøtekomme de kravene som stilles til effektiv logistikkutnyttelse, sier fagkonsulent MA, Bjørn Malmqvist i Hands ASA på Skedsmokorset.
Den siste leveransen er et resultat av flere års samarbeid med ledende engrosbedrifter innenfor dagligvare og storhusholdning. Selskapet, som tidligere gikk under navnet GG Data, ble for noen år siden kjøpt opp av Merkantildata. Som et resultat at Merkantildatas ønske om å rendyrke sin datavirksomhet, ble det i fjor skilt ut som eget børsnotert selskap under navnet Hands ASA.
MA-2000 løsningen som er levert til Oluf Lorentzen, er et verktøy for å oppnå riktig kapitalbinding, informasjon internt og til forhandlerne, korrekte lagerverdier og stor grad av brukervennlighet.
- Ved grossistens lager på Lindeberg i Oslo opererer man med automatisk lagerstyring hvor man benytter håndterminaler for plukking og registrering av varer, som gir riktig vareallokering og utleveringstidspunkt, sier Malmqvist.
Forretningskritiske IT-løsninger
Hands ASA har spesialisert seg på å tilby og levere helhetsløsninger rundt forretningskritiske IT-løsninger.
- Gjennom å kombinere vår kompetanse innen IT og forretningsprosesser med markedets ledende systemer, skal vi skape trygghet, lønnsomhet og økt konkurransekraft for våre kunder, sier Malmqvist.
Vel 770 personer er sysselsatt i selskapets virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Omsetningen var i fjor på 440 millioner kroner, noe som blir karakterisert som en meget hyggelig utvikling for selskapet. For inneværende år regner man med ytterligere vekst, og første kvartal viste en omsetning på hele 169,7 millioner kroner.
Selskapet legger stor vekt på å utvikle kundetilpassede løsninger i nært samarbeid med kunden selv.
- Vi innleder samarbeid med våre kunder i en tidlig analysefase, slik at vi sammen med dem kan skreddersy løsninger tilpasset deres behov, sier Malmqvist, som har erfaring fra konkurrerende virksomheter. Han legger til at de i prosjektene benytter en egen metodikk basert på MSF (Microsoft Solution Framework), som er med på å kvalitetssikre gode løsninger.
Hands har som målsetting å være en ledende leverandør av ERP-systemer til små og mellomstore bedrifter i Norden med bl.a. fokus på integrasjonen av e-handel og tradisjonelle IT-løsninger med bruk av det siste innen avansert teknologi på området. Ett kjerneområde er utvikling av avanserte logistikkløsninger for grossister og annen handelsnæring med behov for flytende lager.
Hands var i fjor Damgaards største forhandler av Axapta/XAL-løsninger. Etter at Damgaard nylig ble slått sammen med Navision, vil man få ytterligere fokus på utvikling av moderne MA-løsninger tilrettelagt for nasjonal og internasjonal industri.
www.logistikk-ledelse.no© 2001