Stille og store: DHL med ny flyflåte
Stille og store:
DHL med ny flyflåte
Da DHL skulle satse på ny flåte fraktfly, valgte man konverterte Boeing 757SF. Dette skal gi det integrerte selskapet en av verdens mest moderne og stillegående flyflåter for bruk over store deler av verden. blir dermed i stand til å betjene hele sitt nettverk av 74 lufthavner i, eller i nærheten av store byer verden over.
Christian Ryg
Det første flyet ble levert i vår i Brussel, og skal etterfølges av mer enn 40 maskiner, etter hvert som flyene kan bygges om og utstyres med nye motorer.
Alle flyene bygges om i et omfattende program som Boeingkonsernets divisjon Airplane Services står for. Her kan den enkelte kunde skreddersy sine fly. For DHLs vedkommende betyr det nye motorer, men også nytt avansert utstyr for landing under dårlige værforhold, i tillegg til ombygging av elektronikk og hydraulikk og en generell gjennomgang av flyene.
Sammenlignet med B727 som den nye flåten gradvis erstatter, betyr nytt landingsutstyr at man kan lande med en tiendedel av den sikten som kreves for 727. Det betyr at DHL oppgraderer sin leveringsdyktighet under vanskelige forhold i betydelig grad.
Miljøhensyn stadig viktigere
Ikke mindre viktig for DHL er det faktum at de nye motorene gjør flyet til et av de minst støyende som skal fly på europeiske lufthavner. Støynivået ligger betydelig under de grensene som settes av ICAO for såkalte Chapter 3 fly, fly som skal tilfredsstille framtidens krav til støy.
- Vi legger stor vekt på at konsernets virksomhet skal forårsake minst mulig miljøpåvirkning, enten det gjelder støy eller forurensning på annen måte. Denne nye, og teknologisk avanserte flåten vil bety kutt på 20% i utslipp og støyreduksjon på 77%. Samtidig vil DHL fortsatt leve opp til sine løfter om presis levering av flyfrakt og kurertjenester, sier styreformann og adm. dir. Uwe Dörken i DHL International.
Like viktig som miljøhensyn når det gjelder støyen, er selvsagt muligheten for å lande om natten i lufthavner som har støybegrensninger. Det gjelder stadig flere store europeiske lufthavner. Her gjelder det å være forberedt på gjennomføringen av Chapter 3 som generelt krav om et par år. DHLs europeiske hub i Brussel er nettopp en lufthavn som i framtiden vil stille enda strengere krav til støyforurensning og som for å tillate nattflyging krever de mest stillegående maskinene.
Huben i Brussel ble åpnet så tidlig som i 1985, men holder i dag til i en ombygget og utbygget terminal på andre siden av lufthavnen, og drives i samarbeid med Lufthansa Cargo. Det har vært investert i sorteringsanlegg for pakker som skal videre til hele Europa, eller som kommer til terminalen fra Europa for videre transport interkontinentalt.
Økt kapasitet
Ved siden av lave utslippsverdier, kan de nye flyene skryte av betydelig økt fraktkapasitet. Boeing 757SF laster 28.750 kg eller nesten 230 kbm, og fullt lastet er rekkevidden 3.750 km. Allerede med det første flyet på plass på ruten mellom USA og Belgia, har DHL økt kapasiteten vesentlig.
Vi får neppe se DHLs 757 maskiner på Gardermoen med det første, dertil er ikke trafikken stor nok. Men muligens vil maskinene etter hvert bli satt i trafikk til andre skandinaviske hovedsteder. I første rekke blir Kastrup en stadig viktigere innfallsport til Skandinavia for DHL. Herfra kan man med mindre fly betjene de andre nordiske landene og Østersjøområdet.
www.logistikk-ledelse.no© 2001