Volvo: Vil øke eierandelen i distribusjonsapparatet
Volvo:
Vil øke eierandelen i distribusjonsapparatet
Jorma Halonen overtok i høst som toppsjef for Volvo Truck Corp. (tidligere Volvo Lastvagnar). - Jeg har allerede dannet meg et godt bilde hvor vi står i dag, hvor problemene ligger og hva vi bør gjøre. Først og fremst ønsker jeg å øke hastigheten, etablere et kraftigere fokus på kunden, og optimalisere både produktsortimentet og distribusjonsnettverket. I dag eier Volvo kun 14% av forhandlerne i Europa, men jeg er sikker på at eierandelen vil øke i tiden fremover, sier Halonen.
Henning Ivarson Southampton
Jorma Halonen møter skandinavisk fagpresse i Southampton på en ganske så rett frem og bestemt måte. Autoritær er nok et for sterkt uttrykk, men undertegnede får likevel assosiasjoner til tidligere tiders ordremøter i Brigade Nords kommandoplass når han raskt oppsummerer sin karriere. Mangeårig spiller på det finske ishockeylandslaget og løytnant i det finske forsvaret. 18 års bred ledererfaring fra IT- og telekombransjen, før han i 1990 hoppet over i bilbransjen. Først som sjef for den finske Saab/Scania-importøren frem til 1996, da han flyttet til São Paulo Brasil. Etter to år som vice president sales and marketing for Scania i Latin-Amerika, ble han i 1998 Scanias toppmann i denne verdensdelen.
- I januar i fjor hadde jeg en lunch med Volvos konsernsjef Leif Johansson hvor vi diskuterte min plass i det da forestående Volvo/Scania-konsernet. Men som alle vet, ble det ikke noe av fusjonen. I november kom imidlertid Johansson tilbake til meg og spurte hva jeg mente om vi droppet Scanianavnet og i stedet konsentrerte om Volvo? Siden vi på det tidspunktet hadde klart å snu Scanias Latin-Amerika virksomhet fra et tap på 90 millioner dollars til et positivt resultat, svarte jeg at timingen ikke kunne bli bedre, forklarer Halonen.
2. januar informerte han Scanias toppsjef Leif Östling at han ville forlate selskapet. Scania svarte med å gi ham 6 måneders karantene, hvilket er ganske så vanlig for toppledere i bilbransjen som går over til konkurrenter.
Halonen ble imidlertid overrasket.
- Som gammel ishockeyspiller har jeg vært vant til både 2, 5 og sogar 10 minutters utvisning. Men aldri seks måneder. Jeg fikk derfor først begynne å arbeide 1. juli, men da dro jo alle svenskene på ferie...
Ny distribusjonsstrategi
Det var derfor først i august han tiltrådte for alvor, og de første ukene i sjefstolen har Halonen hovedsakelig benyttet til å danne seg et bilde hvor Volvo Truck Corporation står i dag. Han har besøkt produksjonsstedene, snakket med mange av importørene, og mener allerede nå å vite hvor de største utfordringene ligger.
- Først og fremst ønsker jeg å øke hastigheten, etablere et kraftigere fokus på kunden, og optimalisere både distribusjonsnettverket og produktsortimentet. I Europa har Volvo Global Trucks tre merker; Volvo, Renault og Mack. I USA har vi Volvo og Mack. For å optimalisere distribusjonsnettverket vil vi nok vurdere en sammenslåing på de markedene som er så små at det ikke er formålstjenlig å investere parallelt.
Også eierandelen på distribusjonsnettet skal økes.
- Scania har investert store summer i å kjøpe opp distribusjonsnettverket, og kontrollerer i dag over 60%av sine forhandlere i Europa. RVI kontroller 30%, mens vår egen eierandel bare er 14%. Jeg er imidlertid sikker på at vår andel i fremtiden vil bli høyere, sier Halonen, som også opplyser at det er tvingende nødvendig å fremskynde arbeidet med standardisering av produktsortimentet.
- Se bare hva på Volkswagen-gruppen har fått til. Skoda, Seat, Volkswagen og Audi fremstår som separate merker med hver sin klare identitet og målgruppe, men hvor 60% av komponentene er de samme. Dette er noe også vi er nødt til å se på i fremtiden for å få lønnsom økonomi.
Nord-Amerika skaper størst bekymring
I likhet med de fleste andre lastebilprodusenter, har også Volvo hittil i år hatt en tilbakegang av både leverte biler og ordrereserve i forhold til året før. Tilbakegangen for Volvos ordreinngang i Europa er så langt på 9%, men ved årsskiftet forventer man at markedet vil ha gått tilbake et sted mellom 10 og 15% i forhold til rekordåret i fjor.
Verre er det med det nordamerikanske markedet, der Volvo har hatt en tilbakegang på hele 41 prosent.
- For to år siden var totalmarkedet i Nord-Amerika nærmere 300.000 enheter. I fjor var det 205.000, og i år snakker vi om 145.000. Etter terrorangrepet vil det kanskje droppe enda mer, sier Halonen, som opplyser at lastebilprodusentene i Nord-Amerika nå sliter med en samlet overkapasitet på over 230.000 biler.
Dette koster produsentene milliarder av kroner, og Volvo Global Trucks har nå besluttet å legge ned én av sine to Mackfabrikker, og i stedet flytte produksjonen til Volvos fabrikk i Virginia. Sammen med andre rasjonaliseringstiltak skal dette gi på sikt gi selskapet en årlig resulatforbedring på ca. 1,5 milliarder kroner.
Ny Europasjef
En av de første konkrete tingene Halonen gjorde, er å ansette Torbjörn Brovall i den svært viktige stillingen som sjef for Europadivisjonen. Han erstatter Nils Arthur, som i følge en uvanlig kortfattet pressemelding fra Volvo valgte å si opp stillingen av personlige grunner.
Brovall har lang ledererfaring fra SKF, og kommer senest fra stillingen som sjef for SAPAs divisjon for Heath Transfer som er en stor leverandør av aluminiumskomponenter til kjøleanlegg i biler.
- Torbjörn er seks ganger svensk mester i karate, så som dere forstår er managementteamet svært så sporty. Kanskje vi kommer til å avvikle ledermøtene under joggeturen på morgenkvisten, sier Halonen med et stort smil.
- Nå samler du en gjeng topptrenede atleter i ledelsen. Betyr det at du også skal lede Volvo som et sportsteam frem til seier i verdensmesterskapet for lastebilprodusenter - og det med aggressivitet som bare en finsk ishockeyspiller kan vise til?
- Jeg tror faktisk jeg kan svare ja på det. Min lederstil er å være veldig åpen og ha en rett frem dialog. Du kan godt karakterisere meg som en spillende trener, avslutter Jorma Halonen.
-------------
Volvokonsernet har forandret seg vesentlig de siste årene. Personbilvirksomheten er som kjent solgt til Ford, og lastebilvirksomheten er blitt betydelig styrket etter oppkjøpet av Renault og Mack.
I dag består AB Volvo av forretningsområdene Global Trucks, Buses, Construction Equipment, Marine & Industrial Power Systems, Aero og Financial Services.
Volvo Global Trucks er organisert med egne forretningsområder for Volvo, Renault og Mack. VGT står for 75% av omsetningen til Volvokonsernet, og er nr. 1 på tunge lastebiler i Europa og nr. 2 to (etter DaimlerChrysler) i både Nord-Amerika og verden forøvrig. Nylig ble finske Jorma Halonen ansatt som øverste sjef for Volvo Truck Corporation (VTC) - tidligere Volvo Lastvagnar - og altså det selskapet som samler Volvos «egen» lastebilvirksomhet. VTC står alene for 38% av omsetningen til Volvokonsernet.
www.logistikk-ledelse.no© 2001