23948sdkhjf

Ny Renault Magnum: Kongevogn for livsnytere

Ny Renault Magnum:Kongevogn for livsnytereDa Renault introduserte sin AE-modell i 1990, skilte den seg kraftig ut fra alle andre lastebiler med sin futuristiske form og et svært rommelig førerhus som ...

Ny Renault Magnum:

Kongevogn for livsnytere

Da Renault introduserte sin AE-modell i 1990, skilte den seg kraftig ut fra alle andre lastebiler med sin futuristiske form og et svært rommelig førerhus som hadde helt flatt gulv. Modellen, som senere har skiftet navn til Magnum, har i alle år vært mange sjåførers favoritt. Nå er førerhuset blitt lansert med enda flere komfortdetaljer, samtidig med at Magnum er utstyrt med en helt ny 12-liters motor.

At innsteget ligner mer på et gammeldags skiftelokomotiv - der man først må klartre opp en stige før man beveger seg bort til døren - synes ikke å spille noen rolle for sjåførene. Magnum er og blir lastebilen med stor L for en stor gruppe sjåfører. Førerhuset har nå gått gjennom er moderniseringsprosess, der man utvendig først og fremst legger merke til den nye v-formede grillen og de trapesformede lyktinnsatsene.

Innvendig er det foretatt vesentlig flere endringer, alt med tanke på å gjøre arbeids- og hviletiden så komfortabel som over hodet mulig. Renault tilbyr nå Magnumførerhuset med flere forskjellige layouter, avhengig av om det blant annet skal være én eller to sjåfører på bilen.

Som man ser av interiørbildene kan modellen vise til et svært høyt komfortnivå, og utstyres med stoler som både er svingbare, har store armlener og som kan vippes godt bakover. Et nedfellbart bord i bakkant av førerhuset gjør at to personer sitte komfortabelt rett overfor hverandre og både prate og spise i en langt mer vennlig atmosfære enn tidligere, slik Renault uttrykker det. Man finner også en avskjermingsgardin som skiller hvileområdet fra resten av førerhuset, rikelig med oppbevaringsrom, kjøleskap, og egne kjølebokser for halvannen liters vannflasker.

Ny 12-liters motor

Magnums Mackmotorer er blitt så kraftig oppdatert at Renault hevder det er mer snakk om en ny motor fremfor en tilpasning til Euro 3-bestemmelsene som nå er trådt i kraft. E-tech motoren er på 12-liter, og kommer med effekter på henholdsvis 400, 441 og 480 hk, og med maks dreiemoment på 1.850, 2.050 og 2.250 Nm som er tilgjengelig mellom 1.100 og 1.400 Nm på alle tre modellene.

Selv om ikke salget av Renault Magnum har vært det største her i landet gjennom årenes løp, har modellen sin fan club har i landet også. Med en ny og svært seriøs importør og ditto forhandlerapparat på plass, vil utvilsomt klubben vil få langt flere medlemmer etter hvert. Renaults hovedvolum her i landet, ligger imidlertid på mellomklassemodellen Midlum.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063