23948sdkhjf

Jiffy: Internasjonal suksess med torvbriketter

Jiffy:Internasjonal suksess med torvbriketterSeks av ti julestjerner i Europa starter sitt liv i potter fra norske Jiffy. Nå styrker dette markedsledende og internasjonale selskapet produksjon, logist...

Jiffy:

Internasjonal suksess med torvbriketter

Seks av ti julestjerner i Europa starter sitt liv i potter fra norske Jiffy. Nå styrker dette markedsledende og internasjonale selskapet produksjon, logistikk og ordreflyt for å effektivisere arbeidsprosesser og forenkle kommunikasjon med markedet og internt.

Jiffy gruppen, global markedsleder i sitt segment i gartneribransjen, har valgt nytt styringssystem for konsernet med fokus på ordre, salg, logistikk, produksjon (ERP), CRM og økonomi. Installasjonen omfatter avanserte funksjoner for intern og ekstern ordreflyt over landegrenser, produksjonsplanlegging og internasjonal logistikk.

Verden forbinder på ingen måte nordlige Norge med blomsterproduksjon, men dersom du sier Jiffy til gartnere over hele kloden, vet de straks hva du snakker om. Deres små potter og torvbriketter som utvider seg når de kommer i vann, er en effektiv og miljøvennlig løsning for frø, stiklinger og skogplanter. I dette segmentet - såkalt containerbasert planteformering - er snart 50 år gamle Jiffy verdensledende.

Internasjonal produksjon

Produksjonen foregår i Norge, Danmark, Nederland, Canada. I tillegg har Jiffy nettopp startet produksjon i Kenya, som er en betydelig blomsterprodusent. Selgerkorpset operer fra salgskontor i et titalls land i fire verdensdeler.

En stor del av produksjonen hos Jiffy er skreddersøm. Briketter og potter må tilpasses planteslag, gartnerienes veksthus, og også gartnerienes formening om ideell avstand mellom plantene. Produksjonen blir styrt av ordrer som både krysser landegrenser og produksjonsenheter. Dette var tidligere et konglomerat av manuelle rutiner og flere datasystemer.

- Når vi får inn en ordre nå, skriver ERP-systemet ut en arbeidsordre til produksjonen, sjekker og ajourfører lager- og råvarebeholdning, skriver ut faktura når ferdigmeldingen kommer, og oppretter eller oppdaterer en kundeprofil, forteller økonomisjef Siggen Brandanger.

CRM - bedriftens samlingspunkt

Det nye systemet gjør også selgerne i fire verdensdeler mer effektive fordi de nå har fått tilgang til de samme data i det sentrale styringssystemet via fast linje eller internett. Der kan de alltid se hva som finnes på lager hvor som helst i verden. Etter et salg kan de følge alle ordrer og vite hvor leveransene er til enhver tid. Dette forenkler kommunikasjonen mellom kunder og Jiffy som leverandør.

Kundene inngår i den felles basen med kundeprofiler og kontaktlogg. Det er god salgsstøtte og også kompetanseoppbygging.

- Selgerne legger systematisk inn tilbakemeldinger, f.eks. produktsammensetninger som fungerer godt på bestemte planter. Dermed kan alle bruke disse referansene i sitt salg. Basen er også en logg som varsler når forskjellige produkter er aktuelle for de enkelte kundene, opplyser Siggen Brandanger.

E-handel

Fase 1 av implementeringen hos Jiffy International er på luften i alle de europeiske virksomhetene til nyttår. I denne fasen er det selgerne som legger inn alle ordrer. I senere faser skal også virksomhetene i Afrika og Amerika med, samtidig som kundene får mulighet til å legge inn sine egne ordrer via internett.

Jiffy gruppen valgte økonomisystemet Axapta, levert av Egroup Online AS på Hamar.

- Når vi vinner slike strategiske kontrakter i et fallende marked, viser det at vi har etablert oss som en betydelig aktør med høy kompetanse allerede etter to års drift, sier adm. direktør Morten Haukaas, som mener at installasjonen hos Jiffy er et godt eksempel på hvordan Axapta integrerer ordre-, logistikk- og prosesstyring med tilbud og salg.

- Programmet er svært omfattende, men bygd opp i moduler, slik at vi kan fokusere på kundens behov uten å prakke på dem muligheter de ikke trenger, påpeker han.

------------

Enkel og genial idé. Ideen bak Jiffy er like enkel som den er genial - så frøet eller plant stiklingen rett i torvstrø som er voksemedium og potte i ett. Det sparer både frakt, lager og arbeidsoperasjoner, og er dessuten miljøvennlig. I løpet av en 50-årig historie har denne norske ideen vokst til 200 arbeidsplasser og 300 millioner i årsomsetning. 95 prosent av produksjonen går til eksport.

Jiffy lager torvpotter og torvbriketter. Brikettene - presset torv som utvider seg i vann, omsluttet av et nett - er de alene om i hele verden. Maskinene er egenutviklet. Jiffy gruppen har produksjon og salgsavdelinger i Norge, Danmark, Nederland, Canada og Kenya, og salgskontorer i Frankrike, Storbritannia, Østerrike, USA, Colombia og Japan. Jiffy gruppen er en del av Johan G. Olsen Group i Kristiansand.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064