Lastebilmarkedet: Volvo følger opp med ny FM
Lars: tredje avsnitt (under lengre førerhus) Kan du være snill å gjøre om linken slik at man kommer rett på artikkelen?
Lastebilmarkedet:
Volvo følger opp med ny FM
Bare tre uker etter at Volvo presenterte sin nye toppmodell FH, fulgte man opp med nye FM-modeller. Komponentfellesskapet mellom modellene er meget stort, og flesteparten av FH-innovasjonene vi presenterte i forrige nummer finner man også på FM. Men én særegen nyhet for FM er den nye 9-liters motoren som erstatter dagens 7- og 10-litere.
Henning Ivarson Göteborg
Dermed har Volvo med ett fornyet hele sitt mellomtunge og tunge lastebilprogram. Men deres raske utviklingstakt koster mye penger. 600 millioner Euro, eller vel 4,8 milliarder norske kroner har Volvo investert i de nye FM- og FH-modellene med tilhørende nytt motorprogram. Og det i en tid hvor produsenten både sliter med sviktende salg på en rekke markeder og der tallene nederst i regnskapet ikke er de mest oppløftende. Men det er vel nettopp i slike tider Volvo må være aggressive hvis de skal kunne beholde posisjonen et knallhardt globalt lastebilmarked der den teknologiske utviklingen akselererer raskere enn noen gang.
Felles plattform
Det er ikke mer enn tre år siden FM ble introdusert for aller første gang. Årsaken til at den allerede nå fremstår i ny drakt, skyldes det svært store komponentfellesskapet med FH både når det gjelder førerhus, chassis og motorprogram. Det visualiseres godt på bildet over, der man ser at det i hovedsak bare er avstanden mellom frontrute og den øvre grillen som skiller de to modellene fra hverandre.
Lengre førerhus
FMs lave førerhus gjør den nærmest til Volvos potet. Den kan med andre ord benyttes til svært mange forskjellige transportformål, og den enkle adkomsten til førerhuset gjør FM spesielt godt egnet til kjøring når sjåføren må hyppig ut og inn av bilen.
Mens FH-førerhusene nesten har et helt flatt gulv, har FM-variantene en motortunnel mellom setene. Siden det i all hovedsak kun er dette som skiller dem fra hverandre, tar vi den journalistisk enkle løsningen å vise til FH-artikkelen i nr. 11 (også tilgjengelig på ) med tanke på førerhusenes betjenings- og innredningsdetaljer.www.logistikk-ledelse.no
Storvokste sjåfører kan glede seg over at FMs korte førerhus er blitt forlenget 15 cm og som derfor gir bedre reguleringsmuligheter av stolryggen. Samtidig har det fått et utvendig oppbevaringsrom rett bak passasjerdøren. En ny og plassbesparende montering av luftfilteret og andre utvendige komponenter på bakveggen, skal ikke medføre mindre plass til skap eller andre typer påbygg.
FM kan forøvrig også leveres med langt førerhus og det høyere Globetrotter som gir gode overnattingsmuligheter for opp til to personer. Det kan også utstyres med et lavt, langt førerhus som eksempelvis passer for bil- eller volumtransporter.
En annen nyhet i førerhusprogrammet til FM er at passasjerstolen kan erstattes med en sittebenk som gjør at to passasjerer kan sitte relativt behagelig ved siden av hverandre.
Mange chassisvarianter
Også på chassissiden er likhetene med FH svært mange. Volvo opplyser at hele programmet bygger på en felles komponentbase som innebærer at trekkvogner og jevnlastbiler fra de to seriene i prinsippet kan ha nøyaktig samme grunnspesifikasjon. De bedrede mulighetene for skreddersydde chassisløsninger som vi beskrev i forrige nummer - med tanke på eksempelvis plassering av tanker og batterikasser på henholdsvis venstre og høyre side - gjelder derfor også på FM.
Modellserien kan også utstyres med et ekstra høyt anleggschassis på 1.200 mm for akselkombinasjonene 6x4, 8x4 og de allhjulsdrevne variantene 4x4 og 6x6.
Trekkvogner kan leveres ferdigbygget fra fabrikk i både 4x2, 6x2 og 6x4, og med fem forskjellige chassishøyder. Når det gjelder jevnlastbiler har fabrikken tilrettelagt mest mulig for påbyggere, både i form av separat elsentral, fortrukne kabler og komplette chassistegninger som er tilgjengelige på Internett.
Ny 9-liters motor
Én særegen nyhet for FM er introduksjonen av 9-liters motoren som skal erstatte dagens 7- og 10-litere. Den er bygget over samme lest som produsentens 12-liter, og kommer med effekter fra 260 til 380 hestekrefter. Takket være Volvos nye støpeteknikk av motorblokker, er D9 80 kilo lettere enn 10-literen. Det ble imidlertid ikke opplyst noe om vektforholdet til 7-literen, men ut fra det vi tidligere har hørt om «Future Process Casting» bør ikke forskjellen være stor.
D9 er også utstyrt med Volvos effektive motorbrems som yter 264 kW (359 hk) ved 2.400 omdreininger. Motortransmisjonen er dessuten montert i bakkant, hvilket både skal gi mindre vibrasjoner og mulighet for et direktedrevet kraftuttak som gir 1.000 Nm ved stillestående og 650 Nm under kjøring.
Da vi prøvde Volvos nye automatiserte girskiftsystem I-Shift på FH12 i forrige måned, var førsteinntrykket svært positivt. Forventningene til om det ville fungere like godt i kombinasjon med 9-liters motoren, var derfor store. Nå ble det dessverre liten anledning til prøvekjøring i Göteborg, men vi fikk til slutt - i heftig kamp med overivrige østeuropeiske journalister - kranglet oss til en FM9 med I-Shift og 340 hesters motor. Kjørerunden var dønn flat, og varte dessuten ikke mer en 4 minutter. Inntil videre må vi derfor stole på vår co-driver fra Volvo som var klinkende (og selvfølgelig programforpliktende) klar i sin oppfattelse over systemets fortreffelighet også sammen med 9-literen.
I-Shift kan kombineres med samtlige FM-motorer. Til tross for en foreløpig mangelfull utprøving, kan vi likevel skrive under på at I-Shift gjør FM-modellene ytterligere attraktive for alle som driver transportvirksomhet i tettbygde strøk eller har mye start og stopp.
FMs motorprogram
9-liter
380 hk 1.700 Nm ved 1.200-1.500 o/min
340 hk 1.600 Nm ved 1.200-1.400 o/min
300 hk 1.400 Nm ved 1.100-1.400 o/min
260 hk 1.250 Nm ved 1.000-1.400 o/min
12-liter
340 hk 1.700 Nm ved 1.000-1.400 o/min
380 hk 1.850 Nm ved 1.100-1.300 o/min
420 hk 2.000 Nm ved 1.100-1.400 o/min
www.logistikk-ledelse.no© 2001