I ekspressfart på Themsen
Den innovative tjenesten er introdusert som en del av DHLs forpliktelse til å bruke varierte transportformer for å forbedre tilgangen til urbane områder, og er et viktig skritt mot å utforske bruken av elven til småskala godstransport.
Ett av mange tiltak på vei mot nullutstlipp
– I år vil vi investere rundt én milliard euro i infrastrukturen vår for å utvide vårt globale nettverk, og ytterligere forbedre kvaliteten vår, sier John Pearson, adm. direktør i DHL Express. – I tillegg til fornyelse av vår flyflåte og utvidelse av våre huber og gateways, ser vi kontinuerlig etter innovative løsninger. Dette inkluderer også nye transportmåter vi fremmer for å redusere veitrafikk, karbonutslipp og forbedre luftkvaliteten. Elvebåten er en rask, effektiv og pålitelig måte å bruke en for øyeblikket uutnyttet tilgangsvei til London, og det er ett av flere tiltak vi investerer i på vei til nullutslipp i 2050, fortsetter Pearson.
Elektrisk før og etter
Elvebåttjenesten drives av Thames Clippers Logistics. DHL opplyser ikke noe om motoriseringen på båten, men opplyser at pakkene vil bli transportert til med elbiler frem til elvebåten ved Wandsworth Riverside Quarter Pier, før den kaster loss og i høy fart setter kursen mot Bankside Pier for videre levering med sykler.
DHL har allerede bevist effektiviteten av å kombinere land- og vannveier gjennom sitt etablerte kanalleveringsnettverk i Amsterdam og Venezia.
Opphav og kilder: DHL Express