Nor-log økte til 1,6 milliarder
TRANSPORTØKONOMI: I 2019 fusjonerte Suldal Transport og Miniekspress-selskapene, og fikk den nye Nor-log Gruppen som morselskap. Konsernet tok senere på året Bring Frigo under vingene, og døpte det om til Nor-log Thermo.
Gruppen eier i dag alle aksjene i Suldal Transport AS, Miniekspress Transport AS og Nor-log Thermo AS (tidligere Bring Frigo AS).S
NB! Tallene for Nor-log Thermo og eierskapet av selskapet er i skrivende stund ikke oppdatert ved søk i Brønnøysundregistrene eller Proff.no.
Nor-log godt i gang
For et år siden sa konsernsjef Lars Arne Brøttem til TransportMagasinet at konkurransen er og vil forbli sterk. At kundene stiller strenge krav, og det nye konsernet må kjempe om kundens gunst hver dag.
STOR OVERSIKT: Se regnskapene til de 130 transportselskapene her...
- Men hvordan har det egentlig gått med Nor-log Gruppen? Vi spør Brøttem et drøyt år etter at gruppen ble dannet.
- Vi er godt i gang med felles arbeid etter etableringen av Nor-log Gruppen, og jobber blant annet med implementering av nye og felles IT-løsninger som skal gi enda bedre digitale tjenester overfor nye og eksisterende kunder, sier Brøttem.
Nor-log Gruppen har i dag rundt 800 biler og traller, inkludert fast innleide. Samlet antall ansatte er rundt 750 inkludert sjåfører på fast innleid materiell.
2019-tallene til selskapene i Nor-log Gruppen viser at Suldal Transport fikk et resultat på pluss 16 millioner før skatt, Miniekspress-selskapene transport 9 millioner og Nor-log Thermo minus 0,5 millioner.
Til sammenlikning hadde Bring Frigo i 2018 et resultat på minus 79 millioner før skatt.
Samlet omsetning i gruppen ble da 1,63 milliarder kroner (Suldal 343 millioner, Miniekspress 333 millioner og Nor-log Thermo 952 millioner).
Økning tross korona
- Kan du kommentere 2019-tallene for selskapene i Nor-log Gruppen?
- 2019 var preget av omsetningsvekst og økt aktivitet i hele virksomheten. Dette har krevd kapasitetsøkning og tilførsel av flere ressurser i enkelte deler av konsernet, noe som har hatt påvirkning på de totale resultatene for 2019, sier Lars Arne Brøttem, konsernsjef i Nor-log Gruppen.
- Hvordan har det gått så langt i 2020, både for selskapene og gruppen? Ser dere for eksempel noen negativ effekt fra koronaepidemien?
- Koronapandemien har skapt et nytt og spesielt bakteppe for oss alle i 2020, og krevd ekstra oppmerksomhet for å ivareta svingninger og utvikling i volum og aktivitet. Så langt ser vi økning i aktiviteten i deler av konsernet, mens det er noe lavere i andre deler, sier Brøttem.
- Er Nor-log Thermo (Bring Frigo) helt inne i Nor-log Gruppen nå?
- Ja, Nor-log Thermo er inne som heleid datterselskap i Nor-log Gruppen nå, og er således en del av Nor-log Gruppens totale tilbud av kvalitetsløsninger for kunder med strenge krav til presisjon, sier Brøttem.
Klimasatsing
Nor-log Gruppen satser stort på å gjøre flåten sin grønnere.
- Vi er også godt i gang med Norges største klimasatsning for tunge kjøretøy i 2020, altså 30 nye klimanøytrale lastebiler drevet av biogass. Kombinert med elektrisk drevne kjøle-/fryseaggregater får vi både bærekraftige og støysvake distribusjonsløsninger, som vil gi en beregnet klimareduksjon på ca. 3360 CO2e (karbondioksid-ekvivalenter), sier Brøttem.
Fakta: Nor-log Gruppen AS
Virksomheten eier alle aksjene i Suldal Transport AS, Miniekspress Transport AS og Nor-log Thermo AS (tidligere Bring Frigo AS) og disponerer gjennom dette om lag 800 moderne transportenheter og 19 terminaler. Gruppen sysselsetter 530 ansatte og forventer en samlet omsetning i 2020 på NOK 1.6 milliard.