23948sdkhjf

Q3 2020: Stabilt trucksalg

Frykten for at covid-19 skulle påvirke gaffeltrucksalget uteble. Det akkumulerte salget etter tredje kvartal er det fjerde høyeste de siste 15 årene.

Etter et svakt andre kvartal har medlemmene i truckgruppen til Maskingrossisternes Forening opplevd et mer normalt tredje kvartal hvor de solgte 967 nye trucker som er syv færre enn i samme periode i fjor.

– I første kvartal derimot hadde vi en sterk økning i antall solgte trucker, og vi har derfor en økning akkumulert i år på totalt 16 trucker og nysalget så langt i år er på 3.522 stykker, opplyser MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad i en pressemelding.

Støtteben fortsatt største segment

Salget av nye motvektstrucker har den siste tiden vært synkende. I tredje kvartal solgte MGF-medlemmene 319 motvektstrucker. Det var 43 færre enn i samme periode i fjor, men nedgangen på nær 12 prosent var likevel mindre enn i andre kvartal.

Salget av dieseldrevne motvektstrucker hadde i perioden en tilbakegang på hele 36 prosent, mens elektriske 4-hjulstrucker økte med 13 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

– Tilbakemeldingen fra medlemmene er at flere velger elektriske trucker for å senke driftskostnader og at de forventer at trenden fortsetter, kommenterer Grøstad.

MGF-medlemmenes salg av nye trucker i tredje kvartal 2020 vs samme periode i fjor. Segmentfordelt. Kilde: MGF

I tredje kvartal ble det også solgt 289 støttebenstrucker som er fem flere (+1,8 prosent) enn i samme periode i fjor. Størst vekst i antall solgte maskiner finner man i segmentet for palletrucker hvor det ble solgt 218 trucker, 40 flere (+22,5 prosent) enn i tredje kvartal i fjor.

Størst prosentuell vekst var det i salget av plukktrucker som økte med 33,3 prosent.

Segmentene for trekktrucker og teleskoptrucker hadde begge en stor svikt i salget på henholdsvis 81,3 og 66,7 prosent, men begge segmentene er så små at de ikke påvirker totalsalget i nevneverdig grad.

De akkumulerte tallene for de tre første kvartalene viser at støtteben så vidt holder posisjonen som det største segmentet med 1.099 trucker, etterfulgt av motvekt med 1.092.

– Etter et tøft andre kvartal er medlemmene våre godt fornøyd med utviklingen i tredje kvartal, og de fleste melder om normale markedsforhold. Utviklingen videre fremover er vanskelig å uttale seg om, men det er ikke forventet en stor vekst i første halvår 2021, avslutter Tone Lindberg Grøstad i MGF.

Opphav og kilder: MGF

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063