De norske truckleverandørene tjener (nesten) gode penger
ØKONOMI: I 2019 solgte medlemmene i gaffeltruckgruppen til Maskingrossisternes Forening hele 4.706 trucker. Totalt er det solgt enda flere, for det er bare MGF-medlemmene vi har tall fra.
Merk at året 2018 riktignok var enda litt bedre i antall solgte trucker, men 2019-salget var likevel det nest høyeste på svært mange år.
1000-kronersspørsmålet er: Hvilke utslag har dette gitt på topp- og bunnlinjer for de 9 «truckselgerne» i MGF? Det korte svaret er: Blandet drops.
MGF sine truckers - hvem er de?
NR 1: På klar og ubesudlet topp-plassering finner vi Toyota Material Handling Norway AS. Selskapet med hovedkontor i Malvik, 22 kilometer øst for Trondheim, kunne notere pen vekst på 4,7 prosent fra 2018 til 2019. Selskapet har ligget over en milliard kroner i driftsinntekter siden 2016.
Resultat før skatt sank imidlertid med 10 millioner kroner i 2019, som betyr at resultatgraden sank til 4,8 prosent. Men Toyota er altså fortsatt soleklar referanse for alle i truckbransjen, og står for omtrent en tredjedel av samlet omsetning hos MGF-medlemmene.
Egenomtale: Toyota Material Handling Norway AS er totalleverandør innen materialhåndtering og er Norges desidert største aktør i bransjen. Selskapet har hovedkontor i Trondheim og et sterkt salgs- og servicenett basert på egne avdelinger i Oslo, Fredrikstad, Rudshøgda, Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Eide på Nordmøre, Trondheim og Bodø. Truckmerker: Toyota.
NR 2: På en etter hvert klar andreplass finner vi Hesselberg Truck AS. Frogner-selskapet hadde størst omsetningsvekst fra 2018 til 2019 av MGF-medlemmene, for øvrig med jevn vekstkurve siden 2008 – og høyeste resultatgrad i MGF-gruppen med sine 5,9 prosent før skatt.
Hesselberg Truck er eid av AS Sigurd Hesselberg, som har maskiner og eiendom i tillegg, men hvor truck-selskapet leverer bedre resultat en maskinselskapet.
Egenomtale: AS Sigurd Hesselberg ble kontaktet av Linde Material Handling i begynnelsen av 2001 med tilbud om å overta agenturet i Norge på Linde Gaffel- og lagerhåndteringstrucker. Dermed ble Hesselberg Truck AS etablert. Linde ble etablert i 1904 og er, i likhet med Sigurd Hesselberg AS, et firma med en lang og innholdsrik historie. I 2013 omsatte produsenten for ca. 24,5 milliarder kroner, og er per dags dato den leverandøren med bredest produktspekter i verden. Truckmerker: Linde i alle størrelser, pluss CVS Ferrari reachstacker og stortruck.
NR 3: Jungheinrich Norge AS. Det oslobaserte, tyskeide selskapet vokser litt i 2019, og styrker resultatet kraftig fra 2018. Omsetningsmessig har selskapet vært svært stabilt de siste 10-12 årene.
Egenomtale: Jungheinrich har svaret på logistikkspørsmålene innen interne transport- og lagersystemer. I Norge har vi tilbudt produkter og tjenester rundt gaffeltrucker siden 1969. For gaffeltrucker, automatiske trucker, reoler, service og vedlikehold, er vi blant de største i Europa. Truckmerker: Jungheinrich.
NR 4: På omsetningsmessig fjerdeplass finner vi Brubakken AS i Porsgrunn - det selskapet som skaper mest bølger i de akkumulerte tallene for MGF-medlemmene. Brubakken går riktignok med nullresultat før skatt i 2019, etter kraftig tap i 2018. Men holdingselskapene over Brubakken tar solide tap i også 2019-regnskapene. Brubakken er for øvrig store også i Sverige, hvor resultatet for 2019 er forsiktig i minus.
Se også egen boks med intervju under.
Egenomtale: Brubakken konsernet er en av Nordens største og mest fleksible maskinpartner som er spesialisert på salg, utleie og service av maskiner i truck-, lift- og anleggsbransjen. Brubakken ble etablert i 1956 i Porsgrunn, virksomheten drives i Norge, Sverige og Estland. Truckmerker: Et titalls merker i forskjellige kategorier, Konecranes blant de større.
NR 5: Kalmar Norway AS, Hagan i Nittedal, her mangler vi mangler tall for 2019, selskapet gikk minus i 2018. Eid av finske Cargotec.
Egenomtale: Store maskiner og tjenester «Kalmar sine løsninger er målestokken for energieffektivitet, pålitelighet og levetidsverdi». Truckmerker: Kalmar.
NR 6: Still Norge AS, Frogner, vekst i omsetning i 2019, men samme svake resultat som 2018.
Egenomtale: STILL Norge AS er en landsdekkende leverandør av STILL-trucker, service, reservedeler/originaldeler og løsninger for internlogistikk. Avdelingene i STILL Norge AS har i over 20 år lært sitt lokalmarked å kjenne, og fra og med 2. januar 2013 ble STILL Norge AS samlet under samme administrasjon. Truckmerker: Still.
NR 7: Truckpartner Norge AS, Skedsmokorset, vekst i omsetning i 2019, men med svakere resultat.
Egenomtale: Mens vi konsentrerer oss om din gaffeltruck, kan du konsentrere deg om din virksomhet. Truckmerker: Mitsubishi.
NR 8: Trucktech AS, Fredrikstad, pen vekst men svakere resultat enn 2018.
Egenomtale: Hovedkontoret vårt ligger i Fredrikstad, men vi har også et betjent verksted i Oslo. Med jevnlig vedlikehold, service og reparasjoner sørger vi for 100% ytelse og lang levetid på maskinene. Truckmerker: Hyundai, Dieci, Cesab, Fimap.
Nr 9: Unicarriers Norway AS, Fetsund, flott vekst og redusert underskudd siden 2018.
Egenomtale: UniCarriers er stolt av å være en del av Mitsubishi Logisnext Europe. De fleksible og individuelt tilpassede transportløsningene for logistikk og lager produseres ved UniCarriers' produksjonssteder i Sverige, Spania, Japan, Finland, Kina og USA. Viktige kundesektorer er samferdsel konstruksjon, elektronikk, næringsmidler, logistikk og farmaindustri, i tillegg til tungindustri og manufaktur. Truckmerker: UniCarriers.
Foreløpig har vi ikke fått tall fra Kalmar, men forholder vi oss til summene for 8 av de 9 selskapene, var veksten i omsetning totalt på småpene 6,3 prosent.
Det aller beste var imidlertid resultatveksten. Fra et svakt 1,9 prosent i 2018, er samlet resultat før skatt for bedriftene oppe på 3,5 prosent i 2019. Det kan man jo leve av.
Hvordan står det til med Brubakken nå?
Vi tok en prat med daglig leder Anders Henni, som har hatt hånden på roret i snart et år nå. Han ser lyst på 2021.
- Etter mange år med minustall, hvilke grep har dere tatt for resultatforbedringen i 2019? Og hvordan ser 2020 ut?
- Brubakken har både inntekter og dekningsbidrag nok til å drive lønnsomt, og det viktigste for å sikre lønnsomhet er å sikre en rasjonell drift med vesentlig lavere kostnader. Dette har vært viktigste fokus i år, og vi ser at vi er på god vei tilbake til lønnsom drift. Det er gjort vesentlige besparelser både på personalsiden og i andre driftskostnader, og vi ser nå at den underliggende driften er bedret med mellom 25 og 30 millioner fra i fjor. Mange av kostnadskuttene får full effekt først fra årsskiftet, og vi går inn i 2021 vesentlig mer «lettbent» enn tidligere. Dette gir oss trygge på lønnsomhet i 2021.
- Hvilke effekter har koronaåret gitt for deres del?
- Litt variert. Utleie og ettermarked går bra, mens salg har gått tregere. Litt av det siste skyldes en noe svak ordrereserve inn i 2020, så det er ikke alt vi kan tilskrive korona, men det er klart at en del kjøpsbeslutninger har sittet lenger inne i år. En annen effekt var at fordi vi var raske med permitteringer, fikk vi anledning til å se hvordan driften har fungert med lavere bemanning. Siden driften fungerte godt med redusert bemanning, og det ble tydelig at mange permitterte ville bli overflødige, valgte vi å være helt åpne med de ansatte, og i god dialog med tillitsvalgte har vi konvertert dette til permanent nedbemanning.
Både vekst og resultater er imidlertid ujevnt fordelt. Hesselberg Truck AS er derfor selskapet som imponerer mest, også om vi trekker linjene flere år bakover i tid.
Som et lite apropos likevel:
De fire truckselskapene vi har listet opp nederst, og som IKKE er MGF-medlemmer, de har faktisk både bedre vekst og resultat enn de organiserte…
MGF gaffeltruck-medlemmer | D.innt 19 | D. innt 18 | Res f skatt 19 | Res f skatt 18 | Res % 19 | Res % 18 | Vekst % 18-19 | |
1 | Toyota M..H.N AS | 1 116 537 | 1 066 260 | 53 136 | 63 682 | 4,8 | 6,0 | 4,7 |
2 | Hesselberg Truck AS | 545 993 | 447 887 | 32 347 | 28 004 | 5,9 | 6,3 | 21,9 |
3 | Jungheinrich Norge AS | 451 472 | 436 872 | 16 704 | 758 | 3,7 | 0,2 | 3,3 |
4 | Brubakken AS | 408 000 | 457 536 | 0 | -40 970 | 0,0 | -9,0 | -10,8 |
5 | Kalmar Norway AS | 217 742 | -4 934 | -2,3 | ||||
6 | Still Norge AS | 195 056 | 165 098 | -4 962 | -4 072 | -2,5 | -2,5 | 18,1 |
7 | Trucktech AS | 84 364 | 72 679 | 2 870 | 3 319 | 3,4 | 4,6 | 16,1 |
8 | Truckpartner Norge AS | 37 268 | 32 892 | 109 | 369 | 0,3 | 1,1 | 13,3 |
9 | Unicarriers Norway AS | 35 675 | 25 944 | -278 | -992 | -0,8 | -3,8 | 37,5 |
Summer (eks Kalmar) | 2 874 365 | 2 705 168 | 99 926 | 50 098 | 3,5 | 1,9 | 6,3 | |
Noen andre truckaktører | ||||||||
Scanlift Maskin AS | 101 940 | 82 640 | 3 511 | 1 879 | 3,4 | 2,3 | 23,4 | |
Ådalen Truck AS | 101 532 | 91 421 | 11 371 | 13 855 | 11,2 | 15,2 | 11,1 | |
Materialhåndtering AS | 53 728 | 42 496 | 3 373 | 2 279 | 6,3 | 5,4 | 26,4 | |
Scanlift AS | 14 189 | 12 404 | 1 955 | 1 909 | 13,8 | 15,4 | 14,4 | |
Summer | 271 389 | 228 961 | 20 210 | 19 922 | 7,4 | 8,7 | 18,5 |