Ingen grønnvasking i Ramirent
Plakaten er utarbeidet av Skift – Næringslivets klimaledere – i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.
Høyt på agendaen
Grønnvasking defineres som; «en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker.» Og det er derfor laget en egen «Grønnvaskingsplakat» som skal være en veileder for små og store virksomheter som vil unngå grønnvasking og heller bidra positivt til økt bærekraft og til at det grønne skiftet skjer raskere.
– I Ramirent har vi allerede miljø og bærekraft høyt på den daglige agendaen, og vi har også hatt en grundig diskusjon om «Grønnvaskingsplakaten». En enstemmig ledergruppe har nå besluttet å stille seg helt og fullt bak plakaten. Det forplikter oss til å følge prinsippene i «Grønnvaskingsplakaten» i både vår strategiske planlegging, ledelse, daglige drift og i vår kommunikasjon og markedsføring utad, sier konserndirektør Fredrik Brandal i Ramirent Norge.
Viktig forpliktelse og signal
Nettopp det understreker også HMS-sjef Lars Morten Rostad.
– Vi har økt vår oppmerksomhet rundt bærekraft, blant annet ved å sertifisere oss gjennom EcoVadis. Vår tilslutning til «Grønnvaskingsplakaten» er et stødig og tydelig steg, og det innebærer samtidig en viktig forpliktelse og et felles standpunkt for hele selskapet. Mye av vår kraft realiseres i samarbeid med andre. Nettopp derfor er signalverdien stor. Vi viser med dette en vilje til å gå etter sunne og gode mål, og vi vil gjennom våre bevisste valg og handlinger fortsette å føre både Ramirent, leverandører og våre samarbeidspartnere i riktig retning, forklarer Rostad.
Marketingsjef Christina Niemi i Ramirent Norge påpeker at rådene i plakaten er enkle og tydelige.
– Dette vil være en god rettesnor i det videre arbeidet med bærekraft og miljø i årene som kommer. I markedsavdelingen stiller vi oss fullt og helt bak prinsippene og vil følge disse videre i vår markedsføring og kommunikasjon, understreker Niemi.
Ros fra Skift-direktøren
Administrerende direktør Bjørn Kjærand Haugland i Skift, som er initiativtaker til «Grønnvaskingsplakaten», roser Ramirent Norge for deres støtte og holdning.
– Å leie fremfor å eie er i mange tilfeller en viktig del av klimaløsningen, og da er det viktig at de store utleiefirmaene også tar grep for å sørge for at produktene og tjenestene de leier ut utvikler seg i tråd med målene i Paris-avtalen. Vi er derfor glade for at Ramirent nå signerer «Grønnvaskingsplakaten», og med det symboliserer at de skal kommunisere åpent og ærlig om både fremskritt og utfordringer gjennom denne prosessen. Selskapet har jo allerede tatt noen spennende grep, som for eksempel under byggingen av verdens første nullutslipps-laboratorium i Trondheim, hvor byggestrøm-anlegget til Ramirent til dels ble drevet av solceller, sier Skift-sjefen.
Opphav og kilder: Ramirent