Her er Fords nye helelektriske E-Transit
I vår verdensdel vil Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.
– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Vi er derfor veldig fornøyde med å endelig kunne tilby en elektrisk varebil som på mange måter er noe helt nytt i dette segmentet. Når de kjøper en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et økosystem med digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
350 kilometers rekkevidde
Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) får nye E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på rundt 350 kilometer, målt etter den nye og langt strengere WLTP-målemetoden. Dette er tilstrekkelig rekkevidde til daglig bruk og med kapasitet for å ivareta behov om nyttelast og varierende værforhold.
Maks dreiemoment på 430 Newton
Den elektriske motoren leverer 269 hk og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen vil med det være sterkest av alle elektriske varebiler som selges i Europa.
Den nye elektriske varebilen kommer med flere kjøremoduser. Et spesielt Øko-modus reduserer energiforbruket med opptil 8 – 10 prosent når den kjøres uten last i motorveihastighet, ifølge data fra Ford.
E-Transit vil ikke bare gjøre virksomheten mer bærekraftig. Den reduserer også utgiftene til service med rundt 40 prosent, sammenlignet med en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor
Kan hurtiglades fra 15 til 80 prosent på 34 minutter
E-Transit kommer både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm) – med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 prosent på 8,2 timer. Med en ladeeffekt på opptil 115 kW fra en hurtiglader vil lading fra 15 til 80 prosent ta rundt 34 minutter.
E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW. Det er første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.
Samme lastevolum som i Transit 2T
Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av varebilen. Det gjør at lasterommet er på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.
Den nye elektriske varebilen forventes å få en lastekapasitet på 1.616 kilo for varebilen og 1.967 kilo for chassis-modellene.
Opphav og kilder: Ford