Stanser levering av mel, gass, glass og betong
Yrkestrafikkforbundet krever heving av minstelønnen, økt lavlønnstillegg og en generell sikring av lønnsnivået i bransjen.
Kan bli tomt for mel
I streikeuttaket er det kjøring av bulk-gods som mel, gass, glass og betong og stykk-gods som blant annet omfatter kjøring ut til butikker.
- En konsekvens av en streik vil være at kjøring av mel fra møllene stanser opp. Da tar det ikke lang tid før det vil merkes i butikkhyllene og hos bakeriene, uttaler forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.
- Vi beklager selvfølgelig overfor de som blir berørt av en eventuell konflikt, men streik er det eneste lovlige verktøyet vi har for å oppnå trygge og rettferdige arbeidsforhold. Nå håper vi at NLF og NHO Transport & Logistikk kommer på banen med et forslag det er mulig å akseptere, fortsetter forhandlingsleder Jæger.
Minstelønn og generelt nivå i bransjen
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er oppgitt over at arbeidsgiverne ikke var mulig å rikke under forhandlingene i september.
- Arbeidsgiver viste liten forståelse for våre krav om å heve minstelønnen og lønnsnivået i bransjen generelt. Vi valgte derfor å bryte forhandlingene, avslutter Linda Jæger.
Om oppgjøret
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet forhandler sammen i oppgjøret som omfatter godsbilavtalen med NLF og transportoverenskomsten med NHO Transport & Logistikk. Totalt tas 1010 sjåfører ut i første streikeuttak. Meklingen foregår mandag 26. oktober og tirsdag 27. oktober med fristutløp 27. oktober kl 24:00.