Mobil tungvekter veide for mye
Det skotske følget på tre som var på vei fra Trysil til Stavanger fikk alle bruksforbud. To mobilkraner var for tunge og en lastebil var både for bred og lang.
Akkurat nå står de to mobilkranene og lastebilen på kontrollstasjonen på Jessheim, med bruksforbud og 52000 kroner å betale i gebyr.
- Vi har fått endelig beskjed fra de i Statens Vegvesen som innvilger dispensasjon, og de sier at mobilkranen må veie ni tonn mindre før den kan kjøre videre. Den vektreduksjonen må de gjøre på trafikkstasjonen. Den store mobilkranen hadde fått dispensasjon for 72 tonn, men den veide 81 tonn, sier Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon.
Løsningen blir antagelig at kranbommen på mobilkranen demonteres og fraktes på en egen transport. Den andre krana har motvekter, så utfordringen med den løses greit. Lastebilen som fulgte med var for bred og lang, men det finnes det enkle løsninger for.
- Hvis de hadde gjort dette etter regelboka, så ville transporten ha kostet mye mer. Hadde ikke vi stoppet dem, så kunne de ha kjørt ulovlig hele veien hjem, og dermed unngått ekstra kostnader fordi kjøretøyene er så store og tunge, sier Rogneby.
Mobilkranen har vært i Trysil og jobbet med vindmøller, og skal nå til Stavanger for videre transport med båt til England.
Fra disp-kontoret på Lillehammer får vi denne forklaringen av rådgiver Gaute Ulsakerhaugen:
- Hvor tungt et kjøretøy kan være er helt avhengig av bruksklassen på veien og antall akslinger og akselkombinasjoner på det aktuelle kjøretøyet, sier Gaute Ulsakerhaugen.
- En mobilkran kan veie opp til 72 tonn, og kan få klov til å kjøre i Norge. Men det er veistrekningen og bruene på denne strekningen som begrenser hvor den kan kjøre. I utgangspunktet kan man kjøre med 72 tonn hvis man får innvilget dispensasjon, sier Ulsakerhaugen.